Днес в различни градове на страната членове на Националната федерация на таксиметровите водачи излязоха на протест.
Те поискаха да се повиши до 15 г. възрастта на колите, които могат да бъдат използвани като таксита, да бъде отстранен таксиметровият бранш от Закона за автомобилните превози и юрисдикцията на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ и преминаването му под юрисдикцията на общините. Недоволните водачи поискаха въвеждане на минимална такса на тарифите, под която да не може да се извършва таксиметров превоз, и оставката на зам.-министъра на транспорта Камен Кичев и директора на ИА "Автомобилна администрация" и неговите заместници, информира БГНЕС.
Около 2000 таксита всяка година отпадат заради обновяването на автопарка. Това обяви пред "Хоризонт" шефът на ИА „Автомобилна администрация“ Валентин Божков. Той допълни, че промяната на възрастта на автомобилите, които се използват като таксита, би било връщане назад. В допълнение експертът се обяви за това проблемът да бъде обсъден с представители на целия бранш, а не само с част от неговите представители.
Според председателя на транспортната комисия в НС Иван Вълков изискването колите да не са по-стари от 10 години е намалило инцидентите, а качеството на услугата се е подобрило. Въпросът за отпадане на минималната цена, както и темата за техническа полиция, която да проверява състоянието на автомобилите на пътя, не стоят на дневен ред
На фона на 5500-те таксита, които работят в София, протестът на тези 50-60, просто звучи несериозно. Това каза за Агенция „Фокус” Румен Крумов, председател на Национален съюз на превозвачите. Той допълни, че недоволните водачи искат да се махне долната граница, а горната да се вдигне до 15 г. Това щяло да позволи да се взимат машини на по 13-14 години, които да се използват по няколко години, и след това да се изхвърлят.
Недоволството започна в Пловдив и през деня продължи в страната. В общи линии то премина доста вяло.
В Смолян над 40 автомобила от потеглиха от сградата пред областната управа с включени клаксони и светлини към посока към автогарата Те бяха предвождани от полицейски автомобил и се върнаха оттам обратно до изходната точка на протестното шествие.
Около 30% от таксиметровите автомобили вграда трябва да спрат работа през тази и следващата година, ако изискването за възраст на колите се запази на 10 г. Това стана ясно по време на протеста на таксиметровите превозвачи.
Шофьорите посочиха, че на ден изкарват между 20 и 30 лв. и с тези пари трябва да зареждат гориво, да плащат данъци, да поддържат автомобилите си и да покриват разходите на семействата си, което е напълно невъзможно. За сравнение беше посочено, че никой не е приел горна граница за възрастта на автобусите, които карат по 40-50 души и много по-често аварират и правят пътнотранспортни произшествия.
Водачите казаха още, че за да имат сметка трябва да возят пътници на 1,40 лв. на км при сегашни 0.89 лв. дневна и 0.99 в. нощна тарифа. Въпреки това те са категорични, че няма да вдигат цените, тъй като и без това рязко са намалели пътуващите.
Около 11 ч. в Пловдив започна протестното шествие на таксиметровите шофьори. Близо 400 таксиметрови шофьори от града подкрепиха националния протест на таксиметровите водачи. Толкова бяха подписите под декларация, адресирана до министър-председателя Бойко Борисов.
Протестът в столицата се проведе пред храма "Свети Александър Невски". Около 50 автомобила от различни градове на България дойдоха пред храм-паметника " Сред тях имаше и фирми, които са от столицата, но най-голямата от тях не подкрепя исканията на колегите си.