Омбудсманът атакува свързването на техническия преглед на колата с винетка

22.11.2022 | 12:40
по статията работи: econ.bg
Омбудсманът Диана Ковачева атакува пред Конституционния съд разпоредба от Закона за пътищата, според която, ако не си заплатил пътните такси - винетка или тол такса, не можеш да минеш редовен периодичен технически преглед
Омбудсманът атакува свързването на техническия преглед на колата с винетка
Снимка: под лиценза на creative commons

Омбудсманът Диана Ковачева атакува пред Конституционния съд разпоредба  от Закона за пътищата, според която, ако не си заплатил пътните такси - винетка или тол такса, не можеш да минеш редовен периодичен технически преглед на превозно средство.

Проф. Ковачева е категорична, че разпоредбата противоречи на чл. 4, ал. 1 и чл. 35, ал. 1 от Конституцията на Република България, защото ограничава основни права на гражданите като свободно придвижване в страната и правото за напускане на нейните предели, както и конституционни принципи като принципа на правовата държава.

Омбудсманът се аргументира с факта, че въведената със Закона за пътищата смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси, на база време и на база изминато разстояние, се отнася само и единствено за преминаване по платената пътна мрежа, т.е. извън нейния обхват те не се изискват.

Подчертава, че в зависимост от срока винетните такси могат да бъдат годишна, тримесечна, месечна, седмична и уикенд и имат валидност от деня, посочен като начална дата при заплащането им, а в спорната разпоредба на чл. 10, ал. 16 не е указано точно коя от тях трябва да бъде заплатена.

Проф. Ковачева посочва, че е напълно възможно собственик на моторно превозно средство никога да няма необходимост от винетка, но за да спази изискванията на закона за техническия преглед на автомобила си, е принуден да направи разходи за закупуване на винетка, която не му е нужна.

„Разпоредбата на чл. 179, ал. 3 от Закона за движение по пътищата предвижда водач, който управлява пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата, да се наказва с глоба в размер на 300 лв.“, пише още омбудсманът.

Подчертава, че Законът за пътищата предвижда възможност за освобождаване от административнонаказателна отговорност при заплащане на компенсаторна такса - чл. 10, ал. 2.

„Видно е, че съгласно предвидения регламент за пътните такси по ЗП, те служат само и единствено за движение на МПС в обхвата на платената пътна мрежа“, посочва Диана Ковачева и допълва, че законодателят е дал възможност за избор на срок на е-винетка.

„От друга страна, изискванията за извършване на периодичен технически преглед на ППС са изрично регламентирани в ЗДвП и Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства“, пише още общественият защитник.

Ковачева поставя акцент и върху факта, че регистрираните МПС подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност, което удостоверява, че превозното средство е безопасно за движение по пътищата, че отговаря на задължителните законови изисквания във връзка с безопасността и опазването на околната среда. Обръща внимание и че в ЗДвП е предвидена санкция за водач, управляващ технически неизправно пътно превозно средство.

„Преглед за техническа изправност на превозните средства се извършва и при пускане в движение на превозни средства, спрени от движение поради техническа неизправност и по искане на собственика (чл. 32, ал. 1, т. 3 от Наредбата) и при възстановяване на регистрацията на превозното средство, ако не притежава валиден документ за преминат преглед за техническа изправност (чл. 32, ал. 1, т. 4 от Наредбата“, пише омбудсманът.

Проф. Диана Ковачева посочва, че с разпоредбата на чл. 181, т. 1 от ЗДвП е предвидена санкция за собственик или длъжностно лице, което без уважителни причини не представи в определения срок превозно средство за технически преглед.

„С оглед на изложеното, разпоредбата на чл. 10, ал. 16 от ЗП поставя в зависимост две независими едно от друго задължения за водачите на МПС“, категорична е Ковачева.

Според нея законовото изискване за заплащане на пътните такси по никакъв начин не е обвързано с времето за извършване на технически преглед и не кореспондира с целта и условията за проверка на техническата изправност на превозните средства.

„На практика този текст принуждава гражданите за изпълнение на едно задължение, какъвто е техническият преглед, да заплатят неоснователно пътна такса, която е необходима за движение само по платената пътна мрежа.

Липсата на редовен технически преглед води до ограничаване на конституционното им право за свободно придвижване по територията на страната, която включва и неплатена пътна мрежа, а това е недопустимо по Конституция“, пише омбудсманът.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 19.11   461 г. – Либий Север е провъзгласен за римски император в Равена. 1493 г. – По време на втората си експедиция Христофор Колумб открива остров, който кръщава...