Националният омбудсман Константин Пенчев препоръча на министъра на финансите и на управителя на БНБ да предприемат действия за защита правата на потребителите на услуги, предоставяни от банките. Това информират от институцията на омбудсмана.
Препоръките, изпратени до Симеон Дянков и Иван Искров, са по повод на подадени до омбудсмана жалби. Според омбудсмана правата на гражданите като потребители не са защитени в достатъчна степен.
В Закона за кредитните институции липсва критерият "обективност" при промяна на лихвения процент, което дава възможност на банките да определят условията, при които може да се променя лихвата по кредити, без да спазват някакви установени критерии.
По този начин няма възможност за контрол от страна на БНБ доколко условията, определени от банката, при които може да се променя лихвата, са обективни и оправдани или са средство за необосновано прехвърляне на определени рискове от кредитната институция на кредитополучателите, става ясно от позицията на Пенчев.
В писмото си омбудсманът изразява подкрепата си към приетия Закон за ограничаване на плащанията в брой. С разпоредбите в него се позволява плащането на задължения към бюджетни предприятия да се извършва чрез картови плащания на ПОС устройства, без гражданите да дължат банкови комисионни и такси. По този начин се решава проблемът с неприемливата практика банковите такси за транзакцията да надвишават самото плащане, информира БТА.