Онлайн пазаруването в Европейския съюз става все по-популярно

17.01.2018 | 17:55
по статията работи: econ.bg
Най-недоверчивите нации при онлайн пазаруването са България и Румъния
Онлайн пазаруването в Европейския съюз става все по-популярно
Снимка: БГНЕС

Онлайн пазаруването в Европейския съюз става все по-популярно, като през 2017 г. 68% от използващите интернет на територията на ЕС са си купили стока онлайн. Най-активни са хората на възраст между 16 и 54 години. За последните 10 години най-голям ръст на търсещите стоки в интернет има сред европейците между 16 и 24 години, като скокът е с 27%. Това показват данните от изследване на европейската статистическа агенция Евростат.

От проучването се очертава голямата разлика между Северна и Южна Европа. Лидери по онлайн пазаруване са Великобритания, Швеция, Дания и Германия, където 80% от използващите интернет са направили поне една покупка през интернет за последните 12 месеца. На последните места са Румъния и България с малко над 20%. За последните пет години най-завишен е интересът към онлайн стоките в Чехия, Литва, Испания и Италия.

Слабо доверие към онлайн търговията е най-видно в страните от Източна и Южна Европа. В повечето случаи то е резултат от метода "проба-грешка" - жителите на страните от тази част на ЕС са посочили, че са купували стоки по интернет, но често те пристигали счупени, а при наложен платеж се е оказвало, че сумата е по-голяма от тази, която е посочена от търговеца.

За поредна година най-търсените от европейците продукти в интернет са дрехите и спортните стоки. Те са най-купувани онлайн от потребителите между 16 и 24 години. Следват пакетите за екскурзии, които пък са най-предпочитани от най-възрастните потребители. Хората между 25 и 54 години най-често купуват стоки за дома. 40% от всички онлайн сделки са на стойност между 100 и 499 евро.

Основната причина за покачването на интереса към пазаруването в интернет е възможността да се купи нещо по всяко време, където и да се намираш. Разнообразието на стоките е много по-голямо от това във физическите магазини, а клиентите могат да сравняват цените, докато седят на дивана, посочва Евростат.

От агенцията уточняват, че няма голяма разлика сред интернет купувачите по полова принадлежност. Такава обаче се вижда при признака "образователен ценз" – по-образованите хора пазаруват онлайн значително по-често от тези с по-ниско образование. Разликата е 35%.

Най-недоверчивите нации при онлайн пазаруването са България и Румъния, където съответно 11% и 13% от ползващите интернет са поръчали или купили стока онлайн за последно преди повече от година. България е на последните места по онлайн купуване на хранителни продукти, стоки за дома, електроника и екскурзии. Страната е и на дъното по интернет покупки от държави от ЕС.

И докато в Източна Европа хората предпочитат пазаруването да става с физическото посещение на даден магазин заради различни проблеми при онлайн покупката, то в останалата част на ЕС доверието е значително по-високо. Близо 70% от поръчалите си стоки през интернет нямат никакви оплаквания от услугата. Най-честите проблеми, с които са се сблъсквали, са забавяне на доставката или сгрешена поръчка.

Най-често купуваните онлайн стоки от страни извън тази, от която е клиентът, са електрически уреди, дрехи, играчки, книги и дискове с музика и филми. Техният дял от този тип търговия е близо 80%.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...