Депутатите обсъдиха на първо четене промените в Закона за пътищата, според които Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” (ФРПИ) ще се преобразува в национална агенция "Пътна инфраструктура"
към Министерски съвет. Агенцията ще има 5-членен надзорен съвет, а изпълнителният директор ще бъде назначаван от премиера, съобщи БГНЕС.
По време на дебата от опозицията заявиха, че с предложените промени не се решават основните проблеми на пътния фонд. Христо Кирчев от ОДС заяви, че не може всяка управленска дейност да се прехвърля
към министър-председателя и така да се обезсмисля съществуването на министрите.
Днешното предложение е най-яркото доказателство за провала на одобрения преди 2 години модел, заяви Иван Иванов от ДСБ. Според него в досегашния модел на управление на ФРПИ не е било гарантирано
спазването на правилата при усвояването на евросредствата и не е имало механизми за търсене на отговорност при допуснати грешки. По думите на Иванов с промяната премиерът поема пътната инфраструктура
на ръчно управление, тъй като очевидно не се е справил с контрола на министрите си и е загубил доверие към тях.
Ако искаме да спазваме европейската практика, трябва лицата, които не са оправдали доверието, да понесат политическа отговорност и тогава да се променя структурата, обясни Иванов. Налага се порочната
практика да се променя структурата и така да се размива отговорността, каза още той.
Ние правим закона не за нас, а за тези, които искат по-добри пътища, обяви депутатът от НДСВ и председател на транспортната комисия Йордан Мирчев. По думите му проблемите във ФРПИ са свързани не с
политиката в областта на пътната инфраструктура, а с изпълнението на проектите. Мирчев смята, че в законопроекта ясно е определена отговорността и тя е дадена на агенцията.
Прехвърлянето на агенцията към правителството показва сериозната ангажираност на управляващите пътищата в страната да са в по-добро състояние, обясни Мирчев. Според него контролът върху дейността на
бъдещата агенция ще се извършва от надзорния съвет.
Председателят на комисията по регионална политика и депутат от ДПС Ремзи Осман заяви, че подкрепя законопроекта с уговорката, че трябва да направят някои промени между първо и второ четене. По думите
му те са свързани с подобряване на координацията между транспортния и регионалния министър с уточняване на изискванията към кандидат-ръководителите на агенцията, както и с въпроса за задължителното
съгласуване на пътната мрежа.
Очаква се законопроектът да бъде гласуван утре.