ДЗЗД "Железопътна гара – Пловдив" е концесионерът на Централната жп гара в града, информираха от правителствената пресслужба след днешното заседание на правителството в оставка.
Министрите го определиха след провеждането на открита процедура. От пресслужбата уточняват, че офертата на обединението и обвързващото предложение към нея отговарят на изискванията на Закона за концесиите, Правилника за прилагането му и на посочените в документацията за участие критерии.
Дружеството ще направи инвестиции в размер на 11,2 млн. лева без ДДС за срока на концесията. За първите четири години то трябва да вложи 9,85 млн. лева.
Размерът на годишните концесионни плащания е съставен от две части – фиксирана и променлива. През първите четири години фиксираната част е 290 000 лв. годишно. След този срок тя става 412 000 лв., като на всеки три години ще се индексира с общия инфлационен индекс на страната по данни на Националния статистически институт (НСИ) с натрупване за периода. Променливата част е в размер на 16 на сто от нарастването на общия размер на брутните приходи от всички дейности за текущата година и надхвърлящи базовите приходи от 1, 812 млн. лв.
Сумите на концесионните плащания се облагат с ДДС.
Целта на отдаването на жп гарата на концесия е да се обезпечат достатъчни по размер свежи инвестиции от страна на частния сектор. Освен това се търси възможност за дългосрочно развитие на обекта по европейските и международни норми и стандарти в сектора.
"В тази връзка целесъобразността и законосъобразността на концесията са обосновани с привличането на финансово стабилен инвеститор, който да поеме изцяло прехвърлените му от държавата рискове, свързани със строителството, експлоатацията, поддръжката и управлението на Централна железопътна гара Пловдив", се посочва в правителственото съобщение. В това число влизат реставриране и консервиране на приемното помещение на гарата, пазарният и екологичният риск при осъществяване на стопанските дейности и предоставяне на услуга от обществен интерес, както и рисковете по възстановяването на обекта в случай на настъпило форсмажорно събитие.
Концесионерът ще изпълнява дейности за благоустройство, хигиена и обществен ред, охрана и безопасност, информационно обслужване и др. Предвидено е гаровият комплекс да придобие облика на многоцелеви център за услуги с преустройване на съществуващото комуникационно съоръжение в комплексен транспортен възел, осигуряващ различни по вид транспортни услуги. Освен модернизиране и разширение на прилежащите съоръжения и инфраструктура, се предвижда и изграждането на нови подобекти, в центъра на които приемната на гарата да се вписва като културно-исторически паметник.
Междувременно с друго правителствено решение е прекратена откритата през 2012 г. процедура за предоставяне на концесия за услуга на пристанищен терминал Тутракан. Причината е, че няма подадени оферти.
В момента тече концесионна процедура и за Гара Варна, както и такава за ремонтирането на Централна гара София. За това информира в началото на годината министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. "Когато има заявен инвестиционен интерес, държавата е готова да отдаде и други гари на концесия", поясни тогава той.