От 1989 г. до сега разходите на българите за храна намаляват с около 5% за разлика от тези за ток, транспорт, съобщения и здравеопазване. Дялът на сметките за битови нужди са се увеличили от 7,4% до 14,2% през последните 25 години. Разходите за транспорт и съобщения също са нараснали от 7,3 на сто до 11,1 на сто, твърди социологът Петър Живков.
Като цяло от 1989 г. до сега населението на България се е стопило от 8, 767 млн. души на 7,246 млн. души. Също така тогава заетите лица са били 4,365 млн., а сега са 2,935 млн., което регистрира спад от 33%.
Данните отчитат, че е намаляла покупателната способност на българите, като най-голям спад от 57% има в потреблението на кисело и прясно мляко. От друга страна обаче е регистриран ръст на потреблението на сирене.
Статистиката сочи, че нашенците купуват по-малко хляб, а почти двойно се е свило потреблението на свинско месо. Като цяло е отчетено ограничение в потреблението на местни продукти, захар, яйца и млечни масла, пише в-к „24 часа“.
От друга страна българите купуват все повече краставици, птиче месо и колбаси. Увеличило се е и потреблението на ориз, зрял фасул, картофи и домати.
За последните 25 години около два пъти е нараснала консумацията на безалкохолни напитки, докато потреблението на алкохол и цигари е намаляло от 5,7% до 4%.