Еврокомисарят по транспорта Виолета Булц е готова да работи за промяна в Пакета за мобилност на ЕС, за да може бизнесът на превозвачите в България да не бъде унищожен. Това стана ясно след срещата между комисар Бул, транспортния министър Ивайло Московски и премиера Бойко Борисов.
По време на разговорите България е предложила да разработи и внесе предложения за промени в Пакета за мобилност, а Виолета Булц е обещала да разгледа възраженията на българската страна , предаде Фокус.
Българските превозвачи излязоха на протести и готвят нови срещу новите изисквания в Пакета за мобилност на ЕС. Според транспортния бранш новите правила буквално ще унищожат бизнеса у нас и ще накарат шофьорите да работят за чужди транспортни компании. Всички политически сили у нас се обединиха и застанаха зад протеста на превозвачите, парламентът прие декларация, с която призова кабинета да защити интереса на бранша в България.
Еврокомисар Виолета Булц обясни, че действащите в момента европейски правила не служат добре и всяват хаос и добави, че е готова да разгледа възраженията на българската страна . „Секторът на логистиката, транспорта и превоза е от важно значение за функционирането на европейския пазар. Въз основа на прогнозите, че до 2030 г. той ще отбележи ръст от 35%, а до 2060 – над 60%, е важно основата, на която това развитие ще стъпи, да е справедлива и здрава“, каза още Булц след срещата си с министър Московски и премиера Борисов. На срещата задълбочено обсъдихме четири въпроса. Първият е за връщането на водачите на превозните средства у дома като част от тяхната задължителна почивка.
Посланието на Комисията беше съвсем ясно и то е, че на шофьорите трябва да бъде предоставена възможност къде да прекарат времето си за почивка – дали у дома, или на мястото, където се намират. Вторият въпрос беше свързан за възможността за нощуване в кабината на превозното средство или извън нея – по него посланието ни също беше много ясно, Комисията иска да се гарантира, че ще бъдат изградени охраняеми съоръжения за паркиране, така че шофьорите да почиват в камионите си, паркирани на такива паркинги. Третият въпрос беше свързан с международния трафик и правилата за командироване – ние сме убедени, че международен трафик за ограничено време не трябва да подлежи на правилата за командироване. Четвъртият въпрос, който буди много загриженост, е свързан с превозвачите от трети страни – всички правила, които ще важат в рамките на единния пазар на ЕС, ще се прилагат и по отношение на превозвачи от трети страни, като държавите-членки могат да налагат и допълнителни такси, обясни Булц.
Премиерът Бойко Борисов обвини ЕК, че убива транспорта ни. Едно е да отидеш от Белгия до Германия или от Холандия до Франция, друго е да минеш 5000 км в едната и после в другата посока. Така се убива нашия транспортен бранш. Това са десетки хиляди шофьори, заяви той след срещата с Булц и отбеляза, че "накрая ще стане така, че да ги наемат големите компании в Европа и демографски това ще ни създаде проблем, защото всеки ще си вземе семейството там".
Министър Ивайло Московски обясни, че част от екипа на транспортният еврокомисар ще остане в България и заедно с администрацията на Министерството на транспорта и представители на превозвачите веднага започват да работят върху промените в конкретни детайли и текстове по Пакета за мобилност.