От месец септември служителите в Националната компания за железопътен транспорт (НКЖИ) ще могат да реагират бързо на авариите по железопътната мрежа и да ги отстраняват за часове.
Досега подмяната на релси и траверси при инцидент или след кражба продължава с дни, а често това блокира движението с влак по едни от най-натоварените участъци.
Само за първите 4 месеца на годината кражбите на релси и скрепителни елементи са 225, а натрупаните загуби вече надхвърлят 661 хиляди лева. Именно подобни посегателства често стават повод за инциденти и аварии, а отстраняването им продължава с дни.
„Ако в момента за ремонт и поддържане има релси, елементи и траверси, са необходими от два до три дни тази информация да пристигне до съответното поделение, за да започне ремонтът”, обясни пред „Нова телевизия“ Димитър Панов от НКЖИ.
Скрепителните елементи и релсите сега се съхраняват в десетки складове, разпръснати в страната. При ремонт или поддръжка обаче са нужни дни, за да може железниците да разберат точно къде какво има. А това става с писма, изпращани по пощата.
„И е много трудно ръководството на НКЖИ да взима правилните решения – най-малкото, защото трябва да прегледа тази информация, да прецени откъде да изпратят траверси, релси и т.н.”, обясни Ерол Мустафов от НКЖИ.
От есента обаче със средства от Брюксел всички данни за дейността на железниците влизат в обща база данни. Така информация за всички необходими материали за отстраняването на дадена авария ще се изискват само няколко часа и при инциденти като този в Септември ще се реагира светкавично
Системата ще облекчи най-много работата на чиновниците в железниците. „Ще отнема много по-малко време, ще има еднаква база данни, независимо къде се намира служителят – дали в централното звено, или в регионалните поделения”, обясни Николета Стоянова от НКЖИ.
Над 400 служители на железниците ще бъдат обучени да работят с новата система.