В законодателството за защита на авторските права на европейско ниво вече са включени текстове, че хиперлинковете са нелегални, но това е пагубно за интернет. Това заяви в интервю за „24 часа“ евродепутатът от шведската Партия на пиратите Амелия Андерсдотер.
По думите ѝ мрежата все още работи в ЕС просто защото никой не си е потърсил правата именно по тези текстове за защита на авторството.
„Не може да имаш закони, които почиват на това, че никой не го е грижа за тях. След като по сегашните европейски правила 90% от гражданите на ЕС са пирати, би трябвало да се замислиш, че виновни за това са законите, не европейците“, коментира Андерсдотер.
Според нея гражданите на ЕС трябва възможно най-бързо да се включат в обществената дискусия, обявена от Европейската комисия.
Андерсдотер изрази убедеността си, че е възможно да се намери пресечна точка между свободата в интернет и интересите на индустрията.
„Трябва да имаме индустриално развитие, което насърчава свободата. Интернет е пример точно за такова индустриално развитие, което се основава на свободата на хората“, смята тя, допълвайки, че от индустрията зависи да създаде иновативни бизнес модели, които да са осъществими в интернет средата.
„В момента обаче аудио-визуалната индустрия следва един негъвкав бизнес модел, който всъщност създава и лоша репутация сред потребителите“, отбелязва евродепутатът.
По отношение на торент тракерите тя заяви, че те могат да бъдат преследвани и по сегашните закони за защита на авторското право и това става ясно като се погледне практиката в много от страните в ЕС. Това обаче трябва да бъде преустановено веднага
„Законите трябва да се променят към по-добро, а не постоянно да одобряваме нови и нови международни споразумения, които само влошават нещата“, коментира Андерсдотер.
Евродепутатът говори и за предизвикалия дискусии в последно време Договор от Пекин, за който се появи информация, че може да доведе до края на торент тракерите. Според нея той категорично не трябва да бъде ратифициран от която и да е страна членка на ЕС.
„В членове 20 и 21 договорът от Пекин забранява заобикалянето на техническите средства за защита на аудио-визуалните записи. Това е глупаво, направо лудост. Ние не искаме да наложим забрана на нормалното за съвременните технологии обратно инженерство. Това ще ограничи всъщност свободата на иновациите“, смята тя.
По думите ѝ Договорът от Пекин освен всичко друго преповтаря много от грешките на законите за авторско право от 90-те години. Много по-добре би било, ако потърсим една конструктивна реформа на авторските и сродните им права, така че да са обществено приемливи.
„Смятам, че Договорът от Пекин е антисоциален и това, че не променя буквата на закона, не означава, че не е грешен“, коментира Андерсдотер.