Пазарът на зимни ваканционни имоти е най-тежко засегнат от кризата

06.04.2010 | 16:43
по статията работи:
По тази причина предприемачите от зимните курорти стават хотелиери, отчитат от GreenLife
Пазарът на зимни ваканционни имоти е най-тежко засегнат от кризата

Пазарът на зимни ваканционни имоти е секторът, най-силно засегнат от икономическата криза, сочи проучване на инвестиционна компания GreenLife. Това е сегментът, станал най-силно зависим от поведението на англоезичните купувачи, които изгубиха водещото си влияние през последните два сезона. Поради това адаптирането на този сегмент към новите условия става бавно и със сериозни размествания на пластовете, уточняват от GreenLife.

"Търсенето на имоти в зимните курорти през изминалия сезон 2009/2010 беше три пъти по-слабо от това през предходния и е много далеч от нивата през 2008 г., когато е направено планирането на много от излизащите в момента проекти", коментира Мариана Даскалова, търговски директор на GreenLife. "Това създаде условия за появата на голям брой проблемни проекти, част от които бяха замразени, а други - построени с риска да останат нереализирани. Изходът, който инвеститорите видяха през изминалия сезон, беше в превръщането на тези проекти в хотели."

Противно на инвестиционния, туристическият сезон е бил силен, подкрепен допълнително от активността на южните ни съседи - гърците. За съжаление прогнозите, че постепенно и с оглед на ниските продажни цени те ще се превърнат и в купувачи, не се сбъднаха, отчитат от GreenLife. Готовността им да посещават страната ни за ски обаче е била капитализирана от предприемачите, които са започнали да управляват непродадените апартаменти и къщи, като са ги отдавали под наем.

Единични сделки за продажба са били сключени с англоезични купувачи, привлечени от силния спад на цените в този сегмент. При част от зимните курорти цените са паднали с до 50%, както в Банско, където предлагането на масовите апартаментни комплекси е изключително активно, а конкуренцията наистина сериозна. В Пампорово и Боровец цените са останали малко по-устойчиви, но също са демонстрирали значителен спад - около 20%. Част от цените са се върнали на нивата от 2005 година, сочат данни на GreenLife. Средната цена на зимен ваканционен имот през зимата на 2009/10 година е била малко под 40 000 евро, докато през 2008 година тя е надвишавала 65 000 евро, което представлява повече от 40% спад.

В Банско средните цени на студията през изминалата зима са били около 30 000 евро. Апартаментите с една спалня са се движели между 40 000 и 50 000 евро, а по-големите имоти с две спални е можело да се намерят на цени от 60 000 до 80 000 евро. Значителното понижение в ценовите нива активизира и българските туристи. Те са имали възможността да се сдобият с ваканционен имот в планински курорт за около 650 евро на кв.м., но въпреки това интересът им към зимните ни курорти, подобно на гръцкия, е бил по-скоро туристически, отколкото инвестиционен.

Най-търсени от инвеститорите са били руските купувачи, поради по-високите бюджети, с които тези клиенти разполагат. Тяхното търсене е било насочено към проектите с високо качество и редица допълнителни екстри. Сделките с руснаци държат вече 48% от този сегмент на пазара, при над 90% за летните курорти и едва 18% от пазара на зимни имоти през 2008 г. Българите заемат скромните 15%, а останалите проценти си поделят англичани, гърци, румънци, малтийци, испанци.

В Банско търсенето на имоти за инвестиция е било най-силно заради ниските цени, по-лесното управление и отдаване под наем за допълнителен доход. Пазарът на този зимен курорт предлага и голямо разнообразие в ценови диапазон. Цените в Банско се движеха от 300 до 1200 евро на кв.м. Най-търсени бяха имотите на цени около 600 евро на кв. м. Повиши се и интересът към по-луксозните имоти в зимния курорт на нива от 800-950 евро на кв.м.

В Пампорово имаше и по-ниски офертни цени. Нивата там са били около около 500 евро на кв.м. В Боровец пък спадът е бил около 15% спрямо 2008 година.

Предлагането на зимни ваканционни имоти в пъти надвишава търсенето, сочат още данните на Green Life. Като резултат от това пазарът на земя в тези курорти замря, отчитат от компанията. Така част от предприемачите, които закупиха терени за строителство в периода 2006- 2008 година, не могат да ги реализират нито като проекти, нито като апартаменти.

„За да не претърпят повече и по-големи загуби, очакваме много от колегите, които разполагат със свободни средства, да застроят тези проекти, като ги регистрират като хотели.", прогнозира Мариана Даскалова. „Ниските цени на строителството в момента са изцяло в полза на подобно инвеститорско решение. С още по-голяма сила тази тенденция ще видим при имотите в строеж, които, ако не бъдат достроени, ще се превърнат в „паметници" и ще доведат до фалит редица предприемачи", допълва Даскалова.

Въпреки че намирането на финансиране е трудно, за голяма част от проектите това е по-доброто и разумно решение от тоталното „загърбване" на проблемните проекти. Защото, макар и бавно, ако бъдат експлоатирани, тези имоти ще носят доход целогодишно, докато в противен случай ще се амортизират до невъзможност да бъдат реализирани.

Очакванията на експертите от GreenLife са с настъпването на лятото, интересът към покупка на имоти в зимните курорти да намалява, докато туристическият интерес ще се запази.

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 17.12   546 г. – Крал Тотила завладява Рим. 1538 г. – Папа Павел III отлъчва от църквата английския крал Хенри VIII. 1777 г. – Франция първа признава...