Петър Диков: "В София криза в строителството няма"

29.01.2010 | 10:10
по статията работи:
"Икеа" ще стъпи в столицата още тази година", прогнозира главният архитект на София
Петър Диков: "В София криза в строителството няма"

"В София криза в строителството няма", заяви в ефира на телевизия Pro.bg главният архитект на столицата Петър Диков и допълни, че от януари досега има платени такси за разрешен строеж за около 1,1 млн. лв.

Според него една от важните стъпки в развитието е новият градоустройствен план, който може и да не е съвършен, но е гарант, че гражданите знаят какво става и че нещата вървят демократично.

Диков обяви, че според него нови сгради ще се появят в по-далечната периферия на града - жилищни и логистични. Бъдещите нови квартали на столицата ще бъдат в по-далечната периферия на града, каза главният архитект на София. Определените в новия градоустройствен план територии за развитие са по южните склонове на Стара планина. Аз съм оптимист, че един ден там ще има нови жилищни комплеки. До сега това не беше възможно, защото съществуваше "Кремиковци", обясни Диков. Някога квартали ще има и в т.нар. "Сателитни зони" в западната и източната част - по склоновете на Люлинската и на Лозенската планина, допълни Петър Диков.

Стана ясно още, че строежът на мола на бул. "Ситняково" няма да бъде спрян, тъй като е огромна инвестиция във финална фаза, която трябва да завърши през март месец след 4-годишно строителство. Аз го заварих като готово решение. Ако сега стартираше, щях да се замисля дали да го пусна този проект, каза Петър Диков.

Главният архитект на София определи като едно от най-големите престъпления на прехода допускането на изграждане на сгради без развитие на средата и инфраструктурата около тях, какъвто е случаят в кварталите "Витоша" и "Манастирски ливади". Той обясни парадокса да имаш луксозен апартамент в такъв квартал, а да не можеш да стигнеш до него с кола, без да я счупиш така: Тогава в София имаше много сериозен дефицит на жилища и предприемачите трескаво започнаха строежи. Печалбите им стигаха до 150-200%. И този стремеж на предприемачите за големи печалби подлъга гражданите. Те купиха апартаментите, предприемачите излязоха от сградите и сега гражданите няма какво да направят и се чудат как да стигат до домовете си.

Сега остава на плещите на общината да изгради инфраструктурата около тях, което изисква много голям ресурс", обясни Диков. Друг проблем е, че терените на са отчуждени. Изграждането на инфраструктура изисква огромен ресурс, продължи Петър Диков. Той обясни, че за да се направи една улица в нов квартал, трябва първо даден имот да се отчужди и след това да започне изграждането. През годините обаче, на териториите на тези нови комплекси са работели "корупционни схеми", чрез които терени са били отчуждавани и препродавани и сега на общината й се налага отново да отчуждава, да направи публични, за да може да започне да изгражда инфраструктура.

Според него затварянето на цялата столица заради спортни събития не може да продължи, което предопределя и преместването на Националния стадион „Васил Левски". Засега се обмислят 3-4 места за новото му разположение, но стадион „Раковски" не влиза между тях.

В по-краткосрочен план Столичната община предвижда изграждането на парк "Възраждане". Той ще се намира до Зона Б-5, има вече готов проект, има и изработени планове, ако не го построим, то поне ще го започнем тази година, обясни Петър Диков, цитиран от Агенция "Кросс".

Другият силно обсъждан терен в столицата - "София ленд", ще получи такава съдба, каквато решат собствениците му, тъй като е частен терен, а паркът няма да се върне, категоричен бе Диков.

Небостъргачи на световно ниво в града няма да има, тъй като подобен тип сгради изискват сериозна инвестиция, която за момента никой не може да си позволи, обясни главеният архитект.

Въпреки това София вече прилича на европейска столица, смята Диков и като белег на това той посочи бъдещото изграждане на магазин от веригата "Икеа" (Ikea). Главният архитект прогнозира, че шведският мебелен гигант ще стъпи в столицата до края на годината. "Проектът вече е готов и аз лично се надявам да се строи тази година", каза Диков.

За освобождаването на тротоарите за хората Диков посочи два варианта - чрез колчета и физически препятствия или с тежки глоби. „И най-добрите неща стават с принуда", категоричен бе главният архитект. Той обаче заяви, че не е привърженик на идеята да поскъпне Синята зона.

"На София й трябват дисциплина и ред, за да осъзнаем колко хубав е този град", обобщи главният архитект.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 08.11   392 г. – Със забраната на езическите ритуали, император Теодосий I налага християнството като официална религия в Римската империя. 1204 г. – Кардинал Лъв,...