Печалбата на японския автомобилен гигант Toyota за четвъртото тримесечие на фискалната година е скочила пет пъти на фона на възстановяването от природни бедствия през миналата година и
оздравяването на автомобилния пазар в САЩ.
Нетнатата печалба е скочила до 3 млрд. долара (121 млрд. йени) за трите месеца до края на март, а година по-рано беше 25.4 млрд. йени. За цялата година печалбата обаче се е понижила с 30%, съобщава
"Би Би Си". Влияние за този резултат оказаха последиците от разрушителното земетресение в Япония през март 2011 г. и силната йена по-рано през годината.
Компанията прогнозира нетна печалба от 760 млрд. йени през текущата фискална година. "Тойота е твърдо стъпила на земята и се възстановява бързо. Производството от всички ключови обекти се връща към
нормалното си състояние", коментира Сонг Санг-Хуун от инвестиционната компания Kyobo Securities.
Всичките прогнози сочат, че Toyota може би ще успее отново да изпревари General Motors, след като американската компания отново зае мястото на автомобилен производител номер
едно в света през последната година, измествайки точно Toyota, коментира "Блумбърг".
През първото тримесечие на новата година GM има спад от 61% в нетната печалба, която е 1,32 млрд. долара, главно заради загубите и преструктурирането на европейския пазар.
На брифинг в сряда главният финансов директор Сатоши Одзава отбеляза, че е изпълнен "огромният принос от всички усилия за намаляване на разходите”. Президентът на Toyota Акио Тойода,
56-годишният внук на основателя на автомобилниата компания, заяви, че всички в компанията са работили за подобряване на рентабилността.
"Фокусът върху създаването на добри автомобили доведе до увеличаване на обема на продажбите и печалбите. Това от своя страна води до инвестиции в още по-добри коли", каза той, цитиран от
"Ройтерс".
Заедно с американските дилъри Тойода и неговите помощници са изработили стратегия, насочена към съкращаване на разходите нявсякъде - от производствените линии от Япония до Мисисипи, както и при
екипите, които работят върху проектирането и инженеринга на колите, които ще се произвеждат в бъдеще.
Toyota очаква оперативните маржове (минималната им печалба) да се подобри тази година до 4,5% от 1,9% през предходната година. Така компанията се приближава до таргета от поне 5% марж до 2015
година.
Компанията Nissan е с марж от 7.1%, а Honda - с 6,5%. Honda беше японският автомобилен производител, който най-бавно се възстанови от производствените загуби през миналата година. Основният
съперник на тези марки - Hyundai от Южна Корея има марж от 10%.