Пием повече вода и по-малко сокове

27.07.2012 | 18:00
по статията работи: Петя Бързилска
Наблюдава се тенденция към преодоляване на кризата на пазара на безалкохолни напитки, смятат от браншовата асоциация
Пием повече вода и по-малко сокове
Снимка: Sxc.hu

668 млн. литра са реализирани на пазара на безалкохолни напитки. Това показват резултатите от анализ на данните за потреблението за първата половина на годината на Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ).

Става ясно, че потреблението е само с 10 млн. литра по-малко от същия период на 2011 г. Това показва позитивна тенденция за преодоляването на кризата в сектора, пряко повлияна от общата икономическа картина. Тя се потвърждава както от отчетения 2% отрицателен ръст за второто тримесечие на годината, така и от общо 1% отрицателен ръст за полугодието.

Асоциацията отчита увеличение на потреблението на бутилирани води, включително при най-консумираните - натурални минерални и изворни води, а най-висок той е при трапезните такива.

По-високите продажби на топлия пазар са в основата на положителните резултати, отчетени в консумацията на водите като цяло. С потреблението на бутирилани води и на негазирани напитки са свързани в най-голяма степен позитивните очаквания на брашна като прогнозите са за 648 млн. литра бутилирани води и около 160 млн. литра от втората категория напитки, реализирани на пазара в края на годината.

Анализът на потреблението в отделните групи продукти показва, че при бутилираните води продажбите са по-високи с 1% както за второто тримесечие, така и за първите шест месеца на годината. 295 млн. литра са реализираните бутилирани води на пазара през полугодието срещу 293 литра за същия период на предходната година.

1% ръст в потреблението на натурална минерална вода, 4% при трапезната вода и 1% при газираната вода, отчита АПБНБ. При водите в галони има спад от 3% за полугодието, което е значително по-малко от предишни отчетни периоди.

Позитивни са очакванията за потреблението на бутирилани води на годишна база, където се очаква първия положителен резултат от три години насам. Асоциацията прогнозира, че на пазара ще бъдат реализирани 648 млн. литра или с около 1% повече от 2011 год.

Според експертите българският потребител е консумирал с 4% по-малко газирани напитки в периода март-юни 2011 г. и с 3% по-малко в първите шест месеца на годината. Темпът на спад в сравнение с предходни периоди е по-нисък.

С изключение на групата “лимон лайм” във всички други групи газирани напитки се отчита отрицателен ръст. Продължава спадът в потреблението на напитките от групата “ниско калорични”, следвано от групите “тоник и битери” и “други неплодови”.

Кризата продължава да се отразява най-много на студения пазар, което е основната причина продажбите да са под нивата им от 2011 г.

Годишната прогноза на браншовата организация за тази група напитки е консумацията да достигане нива близки до отчетените през 2011 г., но все пак по-ниски с около 2%.

При негазираните напитки е отчетен спад от 2% за второ тримесечие и за полугодието като цяло, като само при разтворимите прахообразни напитки се отчита ръст от 4%. В групата на “тихи с ниско плодово съдържание” напитки спадът е с 3%, а на сиропите за домашно приготвяне - 6%. Тази група напитки продължава да бъде с най-малък пазарен дял от всички групи и категории напитки.

Потреблението в групата на негазираните напитки може да приключи годината с ръст от 3% и обем около160 млн.литра.

Най-засегнато от неблагоприятните икономически тенденции продължава да бъде потреблението на натурални плодови сокове и нектари. Консумацията продължава да намалява като данните сочат спад от 4% за тримесечието и 5% от началото на годината в сравнение с нивата от същия период на предходната година. Около 13 млн. литра натурални сокове и нектари се реализирани на пазара, което е с 1.5 млн. литра по-малко от полугодието на 2011 год.

В тази група най-засегнати от кризата продължават да бъдат 100% плодовите сокове.

Годишните прогнози за цялата група напитки на Асоциацията са за 3% по-малко потребление в сравнение с предходната или 68 млн. литра продукция, реализирана в пазарни условия. Наблюдава се растеж в дела на вносните продукти.

Групата “студен чай”, при която се отчитаха значителни темпове на растеж в последните две години, продължават колебанията на лек ръст и лек спад. Очакванията в края на годината са потреблението да достигне нива малко над от 27 млн. литра и да приключи с ръст от 1%.

С 2% е намаляло потреблението на напитки от групата “енергийни и спортни” за първата половина на 2012 год., но се очаква в края й  да се постигне минимален ръст от 1%. Разнообразието в тази категория напитки продължава да се увеличава поради по-големия внос, а цените запазват нивата си.

Икономистите от Асоциацията очакват общото потребление на безалкохолни напитки през годината да бъде приблизително 1500 млн. литра и спрямо 2011 г. да има лек спад.

Това означава потреблението на глава от населението да остане около 200 литра.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 14.03   1492 г. – Испанската кралица Изабела заповядва да бъдат експулсирани 150 000 евреи, в случай че не приемат християнството. 1697 г. – Последният свободен град...