Инвестиционният план „Юнкер“ е генерирал за година 100 млрд. евро инвестиции в различни икономически сектори. Планът, обявен от председателя на Европейската комисия (ЕК) Жан-Клод Юнкер, обяви целта си да мобилизира общо 315 милиарда евро инвестиции за три години, които да се влеят в икономиките на Европа до 2018 г. Преди ден дори стана ясно, че Брюксел възнамерява да удължи срока на схемата.
Идеята на инвестиционния план "Юнкер" е да се използва малка част от публичния бюджет на Евросъюза като банкова гаранция в помощ на частния сектор. От него се очаква да рискува и да вложи още от своите пари в различни конкурентоспособни икономически начинания. Вместо да се наливат наготово средства в 28-те държави, както става с еврофондовете, планът цели да съживи реалната икономика и да накара фирмите да правят повече продукция – а оттам и да наемат повече работници.
Най-апетитният дял от плана е привличането на капитали за големи инфраструктурни проекти в сфери като енергетиката, дигитализацията и други модерни технологии. Досега Европейската инвестиционна банка в Люксембург, която движи Фонда за стратегически инвестиции, е дала зелена светлина на 64 проекта за финансиране, възлизащи на 9,3 милиарда евро.
За изминалите 12 месеца някои от най-силните икономики на западните държави са реагирали и са се възползвали първи.
Европейските предприемачи се целят в трасета за високоскоростен интернет, нисковъглеродни индустрии, екологично строителство на сгради, възобновяеми енергийни източници.
Франция участва в одобрени 10 проекта, Италия и Испания имат по 8, Великобритания е с 9. Дори Гърция има един одобрен агропроект.
Европейската комисия пусна интернет портал за инвестициите, където са посочени 4 български проекта и още 2 с българско участие: високоволтово трасе между Добруджа и Бургас, преносна високоволтова линия между "Марица-изток", с Пловдив, Бургас и "Марица-изток" 3, Интермодален терминал Варна, "Международна зона за бързо икономическо развитие" край Хасково, както и газопровод, съвместно със Словакия, Унгария и Румъния, и транспортна хидровъздушна мрежа между Гърция, България, Италия и Турция в сферата на туризма.
Единствено първите два проекта са на фаза разглеждане в Европейската инвестиционна банка, но нито един от всички тях не е стигнал на етап реално кандидатстване или одобрение, стана ясно от думите на говорителя на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) Кристоф Рохе.
„Банката в момента наистина оценява няколко операции, които биха получили средства от фонда. Фокусираме се върху икономически и технически жизнеспособни проекти. Нормално е броят на подобни финансови операции да е по-ограничен в по-малка икономика като България, която наскоро се присъедини към ЕС“, посочи Рохе пред Българското национално радио.