Педагогическият факултет на Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" организира допълнителни изпити през септември за три специалности - “Джаз и поп изпълнителско изкуство", “Педагогика на
обучението по музика” и “Педагогика на обучението по изобразително изкуство”. На тях ще се явяват пропусналите да подадат документи по време на редовната кандидат-студентска кампания през юли, съобщи
доц. Даниела Маркова, зам.-декан на факултета.
Общо в трите специалности на Педагогическия факултет с допълнителен изпит ще бъдат приети 65 бакалаври по държавна поръчка. Записването на кандидатите, които ще се явявят с музика и изобразително
изкуство, започва след 11 август, подчертаха от "Учебен отдел” на Пловдивския университет. По традиция изпитите за специалността „Актьорство за драматичен театър” се насрочват в три кръга - от 17 до
19 септември, добавиха оттам.
Изпитите за “Педагогика на обучението по изобразително изкуство” ще бъдат на 16 и 17 септември в три кръга. Първият включва рисуване на етюд натюрморт с графит, молив или въглен по избор. Вторият
кръг е фигурална композиция по зададена тема, а третият – събеседване с кандидатите и представяне на 3 до 5 лични изобразителни творби. Отпуснатите бройки за тази специалност по държавна поръчка са
за 20 бакалаври в редовна форма на обучение, казаха от Педагогическия факултет.
Изпитите за “Джаз и поп изпълнителско изкуство” и “Педагогика на обучението по музика” ще са на 19 септември. Първоначално кандидатите трябва да се представят с две песни или 2 инструментални
изпълнения по избор. Ако се справят успешно, могат да преминат във втория кръг на теста – устно препитване по солфеж, обясни доц. Таня Бурдева, ръководител на катедра “Музика” в Педагогическия
факултет. Според нея обявените бройки за прием по държавна поръчка за двете специалности са съответно 25 и 20 бакалаври.
Наред с фундаменталните дисциплини, като рисуване, живопис, графика и скулптура, бакалаврите от “Педагогика на обучението по изобразително изкуство” ще изучават също “Графичен дизайн” и “Художествена
фотография”. В обучението са включени и по две летни практики – в близост до археологически паметници по родното Черноморие и във вътрешността на страната, казаха от факултета. Учебният план е
съставен по модел на образователната програма в художествените академии във Виена и Залцбург, подчертаха оттам.
Преподаватели в специалността са председателят на дружеството на пловдивските художници доц. Бисер Дамянов, който е ръководител и на катедрата “Естетическо възпитание” в Педагогическия факултет,
както и художникът-живописец Константин Анастасов. Лекции по история на изкуството ще изнасят научните сътрудници от БАН Милена Георгиева и Чавдар Попов, обясниха от висшето училище.
Квалификационната характеристика на завършилите „Педагогика на обучението по изобразително изкуство” им гарантира, че могат да преподават в средните общообразователни училища, както и да организират
практически курсове, школи по изкуствата и пленери, заяви доц. Бисер Дамянов.
Обучението по „Джаз и поп изпълнителско изкуство” включва аранжиране за джаз и поп формации, импровизационни практики, работа с виртулни музикални инструменти, специализиран софтуер и електронни
клавишни инструменти. Основните лектори в тази специалност на Педагогическия факултет са актрисата доц. Виолета Гиндева, режисьорът проф. Надежда Сейкова и китаристът и ръководител на джаз формацията
“Бели, зелени, червени” Веселин Койчев. Джаз пеене студентите ще учат при Мая Бошева, български фолклор – при композитора Петър Люндев, а музикален анализ – при проф. Пенчо Стоянов, който чете лекции
в музикалните академии в Австрия и Великобритания.
Общи дисциплини за специалностите “Джаз и поп изпълнителско изкуство” и “Педагогика на обучението по музика” са психология на общуването, педагогика, съвременен български език, солфеж, пиано. При
педагозите ще бъде засилено обучението по всички класически и народни инструменти, певческите техники, дирижирането и хоровото пеене, обясниха от факултета.
След дипломирането си джазмените ще могат да работят като изпълнители в различни музикални формации, в звукозаписни студиа, като корепетитори на хорове или преподаватели в средните училища и школите
по изкуствата. Завършилите “Педагогика на обучението по музика” пък се търсят като специалисти в СОУ, детски градини, музикални школи и състави, уточни доц. Таня Бурдева. Според нея, след втората
година, бакалаврите във факултета ще могат да запишат и допълнителна специалност – за педагозите се препоръчва обучението по джаз, а за “Джаз и поп изпълнителско изкуство” – педагогическия
профил.