За период от четири месеца са били сключени 1479 договора за 1,208 406 млрд. лв. Това съобщи по време на пресконференция днес вицепремиерът и министър по еврофондовете Меглена Плугчиева, предаде Агенция “Фокус”. Това показва количествен и качествен скок по действието на оперативните програми, коментира тя.
Досега са били изпратени оценките за съответствие на три оперативни програми. Това са „Конкурентноспособност”, „Човешки ресурси” и „Административен капацитет”. Останалите оценки ще бъдат изпратени до 7 ноември. До три месеца Европейската комисия трябва да се произнесе или да изпрати мисия за проверка. „Оценката за съответствие на ОП "Рибарство и аквакултури" тепърва трябва да стартира, като отидния орган в Министерството на земеделието и храните трябва да се произнесе”, каза още Плугчиева. От май месец насам плащанията към бенефициентите са се увеличили от 5 млн. евро на 10,5 млн. евро.
Плугчиева представи последните справки за изпълнението на оперативните програми:
- По ОП „Регионално развитие” са сключени 99 договора за 237 млн. лв.,
- По ОП „Транспорт” за сключени 6 договора за 494 млн. лв.,
- По ОП „Конкурентноспособност” са сключени 299 сключени договора за 194 млн. лв.,
- По ОП „Околна среда” са сключени девет договора за малко над 1,4 млн. лв.,
- По ОП „Техническа помощ” са сключени 14 договора на стойност 19 млн. лв.,
- По ОП ”Човешки ресурси са сключени 689 договора за 49,8 млн. лв.,
- По ОП „Административен капацитет” са сключени 159 договора за близо 75 млн. лв.
- По Програмата за развитие на селските райони са сключени 204 договора за 140 млн. лв.
„Държавен фонд "Земеделие" играе активната водеща страна при установяване на нередностите при проекти по САПАРД”, уточни Плугичева. В България и в момента има служители на ОЛАФ, които правели проверки. Системата за ранно предупреждение работи и ръководството на САПАРД вече е предоставило информация за допуснати нередности от страна на едни и същи лица.
Все още е незадоволителна работата на Националната агенция „Пътна инфраструктура” (НАПИ) – ангажиментите по преструктуриране са изпълнени, документалната част е приключила, но практическата работа по управлението на проектите, както по ФАР, така и по ИСПА и оперативните програми – закъснява, категорична беше Плугчиева. Ще бъде създаден екип от зам.-министри от транспорта, регионалното развитие, финансите, които ще правят ежеседмичен контрол върху работата на НАПИ, стана ясно още днес.
Надзорът върху магистралите „Струма”, „Марица” и „Люлин” не е добър. Има нужда от ускорено темпо в работата на НАПИ. Има качествена промяна в положителна посока при изпълнение на ангажиментите по ФАР и САПАРД и ИСПА, отчете вицепремиерът.