Половин такса за паркиране в гаражите до метрото ще плащат столичани, ако пътуват в подземната железница. Промоцията ще важи от следващата година, когато се предвижда да бъдат пуснати в експлоатация 5 паркинга по протежението на линиите "Люлин" - "Цариградско шосе" и "Надежда" - "Лозенец". В тях се планира да има места за 3020 коли.
В момента разработваме механизъм, по който ще бъде настроен софтуерът за пропускане на автомобили в паркингите. Планираме да бъдат въведени единни документи за паркиране и пътуване с такива кодове, че шофьорите, които се качат в метрото, да бъдат разпознавани от системата и когато си вземат колите от гаражите, да плащат за техния престой наполовина. Такъв е смисълът на буферното паркиране.
Например - ако общинският съвет определи цена от 1 лев на час за всички, ползващите метрото да плащат по 50 стотинки, обясни зам.-кметът по транспорт на Столичната община Любомир Христов.
В "Метрополитен" са умували и върху друг вариант - 2 лева за час престой за автомобилите на хора, които не пътуват с железницата, и 1 лев за возещите се в метрото. Мотивите са, че цената в повечето платени паркинги в града е 2 лева за 60 минути.
Евтина такса за престой да се плаща за първите 2 часа, а после цената да расте на всеки 30 минути. Това предвижда друг от разглежданите варианти. Целта е паркингите до метрото наистина да се ползват като буферни гаражи, а не целодневно. Все още обаче не е ясно дали ще бъдат въведени подобни настройки в софтуера, пише в днешния си брой вестник "Монитор".
Промоцията за паркиране да важи и за пътуващите в наземния градски транспорт планират на "Московска" 33. Според зам.-кмета Христов при пускането на гаражите в експлоатация трябва да е готова и тикет системата в автобусите в града. В момента валидатори има и в тролеите, и в трамваите. На техния софтуер лесно могат да се направят настройки, с които да се разпознават картите за пътуване на паркиралите по метрото.
Първият буферен паркинг, който ще се намира до Международния изложбен център на бул. "Цариградско шосе", ще бъде открит в началото на май следващата година. Завършването и пускането му в експлоатация е предвидено в договора на строителя на отсечката на метрото от "Младост" до булеварда, обясни шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев. Капацитетът на съоръжението е най-голям - в него ще се побират 1300 коли.
През август ще заработи и паркингът на "Ломско шосе", където ще има места за 600 автомобила. Той ще бъде пуснат в експлоатация заедно с втория метродиаметър "Надежда" - "Лозенец".
Същият капацитет ще има паркингът на бул. "Черни връх", за чието довършване ще се прави обществена поръчка. Планираме да е готов най-късно месец след пуска на метрото, обясни още Братоев. Гараж за 200 коли ще има и на Централна гара.
През следващата година се очаква да бъдат завършени и двата етажа на паркинга до стадион "Васил Левски", където ще могат да спрат 320 коли. Третият етаж от гаража е даден на БНР и вече се експлоатира.