Победителят в тазгодишния финал на UEFA Champions League ще се наслаждава на рекордни икономически ползи от €126 милиона според ново проучване, направено по поръчка на MasterCard, съобщиха от компанията за международни разплащания.
Комбинация от официални награди, увеличаване на стойността на отбора, засилени телевизионни и медийни права и по-висока стойност на бранда ще помогнат на отбора-победител да спечели гигантски приходи, докато загубилият отбор също ще се възползва от около €73 милиона.
Докладът MasterCard Heart of Sports Commerce изчислява, че финалът между висшите клубове в Европа сега е на стойност около €369 милиона - €17.5 милиона увеличение на стойността спрямо Финала през миналата година. Това увеличение е в резултат на това, че на финала на UEFA Champions участват два отбора, за които се смята, че са едни от най-ценните футболни брандове.
Икономическият ефект от финала на UEFA Champions League Final на Wembley 2011- ключови
цифри:
- Лондон, градът домакин, ще има икономически ползи в размер на €52 милиона.
- Клубът, който спечели в събота вечер, ще подобри състоянието си с около €126 милиона - €16 милиона повече в сравнение с последния път, когато Manchester United FC и FC Barcelona играха един срещу друг в Рим през 2009 г.
- Отборът, който изгуби финала, ще се радва на приходи от €73 милиона.
- Европейската спортна икономика ще получи стимул от €100 милиона.
- Интересът от Латинска Америка би могъл да генерира до €100 милиона под формата на икономически дейности.
Професор Саймън Чадуик* автор на доклада, заяви:
"Manchester United FC срещу FC Barcelona е финалът мечта, що се отнася до повечето футболни фенове. Но английските и испанските шампиони са два от най-успешните отбори и извън терена. Заедно те ще спечелят общо €200 милиона и ще направят този финал най-апетитния в историята на европейския клубен футбол."
Преди Олимпийските и Параолимпийските игри в Лондон следващата година столицата на Великобритания се очаква да спечели ползи от €52 милиона, докато привърженици на футбола се събират да гледат мача в събота вечер и харчат пари в баровете, клубовете и хотелите в града, както и на самия стадион Wembley.
Но не само Лондон ще обере плодовете от тазгодишния финал на UEFA Champions League. Родният град на клуба, който спечели финала, ще получи икономическа „инжекция" от €18 милиона чрез комбинация от повишаване на туризма и увеличаване на местните разходи.
Тази година финалът на UEFA Champions League ще стимулира и икономическа активност и отвъд границите на Англия и Испания. В по-широк план европейската икономика ще бъде стимулирана с около €100 милиона, докато милиони гледат мача в барове и заведения, харчат пари за различни стоки, като същевременно се очаква залаганията из целия контент също да скочат.
Брандът на UEFA Champions League също ще спечели заради финалистите
Според изчисленията това, че тази година финалът на UEFA Champions League се очаква да разбие всички икономически рекорди, се дължи до голяма степен на участниците, твърди докладът на MasterCard.
Финалът на UEFA Champions League е среща между два от най-силните спортни брандове в света: Manchester United FC и FC Barcelona. Списание Forbes миналата година посочи Manchester United FC като най-ценния спортен бранд на планетата, докато FC Barcelona беше поставен на 8-мо място в таблицата на лигата.
"Докато UEFA Champions League е силен бранд сам по себе си, природата и силата на бранда е явно силно повлияна от съставните части - участващите клубове," коментира професор Чадуик.
"Финалът на UEFA Champions League тази година има перфектните съставки да засили икономическата активност - двата най-големи клуба в Европа играят в град като Лондон. Двамата участници на финала се очаква още повече да засилят стойността на брандовете си и привлекателността на UEFA Champions League в бъдеще."
Лондон „бетонира" своята репутация на спортен град
Тазгодишният доклад MasterCard Heart of Sports Commerce поставя акцент върху огромните икономически ползи, които финалът на UEFA Champions League подарява на града-домакин. Вторият финал, който ще се проведе в събота вечер, се очаква да генерира над €52 милиона за Лондон, предвид очакванията 110 000 фенове от Европа и целия свят да пристигнат в града за мача.
Докато Лондон ще се радва на краткосрочни търговски приходи поради мача, финалът също ще има и дългосрочен икономически отпечатък върху британската столица чрез комбинация от повишаване на туризма, градските спонсорства и по-големите шансове да стане домакин на бъдещи мега-събития.
Тъй като Лондон действа като централна точка за медиите в Европа, столицата има шанса да се радва на значителни икономически ползи от гледна точка на повишена употреба на реклами в електронни и печатни медии, телекомуникационни услуги и нови медии.
"Провеждането на финала на UEFA Champions League в Лондон тази година допълнително ще подсили репутацията на Лондон като един от най-спортните градове в света," каза професор Чадуик.
"Спортната икономика на Лондон нарастна бързо през последните години и ние изчисляваме, че до края на десетилетието свързаната със спорти икономическа дейност може да бъде на стойност до €3,500 милиона," заяви той.
Латинска Америка ще се облагодетелства с до €100 милиона от UEFA Champions League
Докладът прогнозира, че финалът тази година се очаква да предизвика рекорден интерес в страните от Латинска Америка.
Общо 12 латиноамерикански играчи са част от двата отбора на финала и предвид че за около 40% от населението на Южна Америка се вярва, че са с испанско потекло, интересът от този континент ще достигне нови висоти през тази година.
"Тези фактори, в комбинация с броя на населението и силата на икономики като тази на Бразилия, означават, че икономическото и търговско отражение на финала на UEFA Champions League в Латинска Америка може да бъде сравнимо с това, което наблюдаваме в Европа," каза професор Чадуик. "Това означава, че влиянието може да достигне до стойности от порядъка на €100 милиона," добави още той.
Сравнителна разбивка на икономическото влияние на финала на UEFA Champions League 2011/2010/2009
Влияние |
2011 суми |
2010 суми |
2009 суми |
Дейности, свързани с домакинството на финала |
€52 милиона |
€50 милиона |
€45 милиона |
Ползи за клуба, спечелил финала |
€126 милиона |
€120 милиона |
€110 милиона |
Дейности, асоциирани с града на клуба-победител |
€18 милиона |
€17.5 милиона |
€15 милиона |
Ползи за клуба, изгубил финала |
€73 милиона |
€70 милиона |
€65 милиона |
Дейности, асоциирани с европейската спортна икономика |
€100 милиона |
€94 милиона |
€75 милиона |
Общо икономическо влияние на Финала на UEFA Champions League Wembley 2011 |
€369 милиона |
€351.5 милиона |
€310 милиона |
*Професор Саймън Чадуик е един от водещите в света експерти в спортния бизнес, спонсорствата и маркетинга, свързан с ключови спортни събития. Професор Чадуик е директор на центъра за международния бизнес на спорта в Coventry University. Той е редактор или автор в няколко списания в сферата на спортния маркетинг, спонсорствата, туризма и мениджмънта.