Наполовина са намалели фирмите, които произвеждат колбаси по стандарта "Стара планина". От лицензирани 113 колбасарски цехове и търговски вериги в края на април от стандарта са се отказали 62, става ясно от бюлетина на Асоциацията на месопреработвателите. Затова скъпите колбаси с гарантирано качество вече се произвеждат само от 47 предприятия. Собствените марки на веригите "Метро", "Пени Маркет", "Фантастико" и "Хит" също са в списъка на верните на "Стара планина", пише в днешния си брой вестник "Сега".
Други известни вериги обаче - "Билла", "Кауфланд" и "Карфур", са сред отписаните. От браншовата асоциация коментират, че някои фирми сами са се отказали, а други са загубили правото да прилагат стандарта, защото не са заплатили таксата за ползването на логото "Стара планина". За година таксата е 120 лв. с ДДС и се изплаща по сметка на асоциацията.
Отливът от стандарта, при който колбасите би трябвало да са от 100% месо, без боя, соя и др. пълнежи, започна, след като аграрният министър Мирослав Найденов призна, че държавата няма лаборатория за контрол на саламите и каймата.
4 фирми бяха набедени за влагане на соя, но изследвания в Германия отрекоха твърденията. За да спаси ситуацията, агроминистерството се опита да прехвърли на бранша задължението да плати за изграждане на лаборатория, но фирмите отказаха.