Дълги години зад ученическите банки, по-малко ученици и по-малко учители. Такава е картината в системата на образованието днес, посочва докладът „Ключови данни за образованието в Европа", изготвен от Европейската комисия. Евроекспертите са посочили позитивните страни и най-големите проблеми пред образованието в 31 европейски държави (27-те членки на ЕС, Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Турция). Анализът за отделните държави се прави на базата на 129 индикатора.
През последната година нараства броят на децата на възраст 4 години, които вече са записани в системата на предучилищното обучение. Значително нараства и броят на студентите в Европа, което от ЕК окачествяват като добра тенденция.
Демографският фактор обаче е причината за едно от най-големите предизвикателства в сферата на образованието. По-малкият брой деца в ученическа възраст и напускащите учители ще се окажат сериозен проблем в близко бъдеще за някои държави на континента, уточняват от ЕК.
„Добра новина в доклада е увеличеният брой на децата в системата на предучилищното образование. Имаме и все повече студенти, много повече от когато и да било", изтъкна и комисарят по въпросите на образованието Ян Фигел при представянето на доклада.
Той посочи и насоките за бъдещата работа на комисията - предотвратяване на натрупването на учители в някои региони, както и решаване на проблема с малкия брой ученици в други части на континента.
Ето някои от другите основни моменти, засегнати в доклада:
- В повечето европейски държави задължителното образование варира между 5 и 10 години. Тенденцията обаче е ясна - днес на петгодишните европейчета предстоят около 17 години зад ученическите банки;
- От 1998 година насам се наблюдава много ясна тенденция за увеличаване на броя на студентите - близо 1/3 от европейците на възраст между 20 и 22 години учат в университет и като цяло броят на момичетата в залите е по-голям от този на момчетата. (123 момичета спрямо 100 момчета). Значителни разлики в това отношение има при някои по-специфични професии;
- Увеличена автономия на учебните заведения и по-голяма роля на системата за вътрешно оценяване. Не навсякъде обаче данните от вътрешното оценяване стават публични.