Във всички областни градове по Великденските празници ще има дежурни екипи, които да следят за коректно отношение към потребителите.
Това съобщи Емилия Елчинова, директор на дирекция "Контрол на пазара" в Комисията за защита на потребителите (КЗП) по време на среща на институцията с големите търговски вериги.
"За яйцата и козунаците разчитаме на нашите колеги от Агенция по безопасност на храните (Българската агенция за безопасност по храните - БАБХ - бел. ред) относно качеството на тези продукти, а относно цената – сме ние", каза тя, цитирана от iNews.bg.
Специалистите от КЗП съветват потребителите да се запознават много добре с количествените и качествените характеристики на стоката, която купуват, да проверят дали има етикет, да прочетат внимателно указанията и др.
През тази зима за първи път КЗП провери зимните курорти. Най-големи нарушения се допускат в местата за настаняване и съпътстващите ги заведения за хранене. В голяма част от хотелите няма сериозни нарушения, за разлика от хижите и ресторантите, които се намират на тяхна територия. В заведенията липсват менюта с цени и грамажи.
16 такива обекта, в които обикновено се настаняват млади хора, вече са затворени. Най-често липсва категоризация на обектите за настаняване – те функционират без регистрация в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ).
Веселин Златев обещава през лятото активността на инспекторите да бъде по-висока от обичайната. Ежедневно се проверяват и офертите на туроператорите. В туризма най-честото нарушение е предоставянето на услуга, която като качество не съответства на предложената. Използват се подвеждащи трикове от страна на хотелиери и ресторантьори – показва се едно, а на практика се предоставя съвсем друго.
Златев съобщи, че доста от лицата, предоставящи туроператорски услуги нямат лицензи. Той препоръчва на потребителите са посетят и офисите на туроператорската фирма, която са избрали за своята почивка, защото обикновено в интернет не се предоставя цялата информация.
През тази година Комисията за защита на потребителите (КЗП) започва серия от анализи по сектори, стана ясно още днес. Ще се проверява дали предлаганите туристически продукти и общите условия по ипотечни кредити съответстват на законодателството.
"Бързам да кажа, че бързите кредити са една ахилесова пета, защото КЗП участва в последващ контрол, който се оказва неефективен", заяви председателят на комисията Валентин Златев по време на среща между КЗП и представители на големите търговски вериги.
Златев призна, че проблемите в тази сфера опират до промени в законодателството, които вече се очакват. В Закона за потребителския кредит ще бъдат засегнати правилата за сключване не тези договори. Основните измами при бързите кредити са вързани с размерите на лихвите, които трябва да се погасяват.
"Оказва се, че една сума, която сама по себе си не е съществена, ще трябва да се върне след три или след шест месеца в четирикратен или петкратен размер, като в съзнанието на потребителя остава съвсем друго впечатление", каза той. Лихвите се калкулират не върху остатъка от неразплатената сума, а върху цялата сума. "Това е основният трик, който се използва от фирмите, предоставяши бързи кредити", посочи още Златев.
В комисията продължават да постъпват жалби на потребители от мобилните оператори. Техните договори са били подновени автоматично за срок от една година през декември. "Считаме, че това са последните опити за упражняването на своеобразен терор по отношение на българския потребител от страна на мобилните оператори", коментира още председателят на КЗП.
От комисията констатират, че се е повишило нивото на потребителската култура и потребителската активност. Ако през 2005 година потребителските жалби и сигнали са били 2 554, то през миналата година е имало над 16 хиляди основателни жалби.