Появи се възможност Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и БДЖ "Пътнически превози" да се обединят. Това може да стане след промени в Закона за железопътния транспорт,
публикувани за обществено обсъждане на сайта на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Промените в закона предвиждат в чл. 10 „когато управител на железопътна инфраструктура е и железопътен превозвач, той отделя сметките си за дейността като управител на железопътната
инфраструктура от сметките си за дейността като железопътен превозвач в съответствие с действащото счетоводно законодателство".
Пред Еcon.bg председателят на Съюза на българските железничари Петър Бунев коментира, че още преди да бъдат разделени трите дружества (включително и БДЖ
"Пътнически превози"), през 2001 година, синдикатите са алармирали, че предстоящото подобрение няма да доведе до нищо добро. Според Бунев е възможно обединение на трите дружества, които ще
продължат да съществуват самостоятелно, но ще бъдат под една шапка. Така според него, ще могат да се управляват по-ефективно.
Очакваното обединение може да се случи съвсем скоро, бързо да мине на първо и второ четене през парламента и още от 1 януари 2013 година да влезе в сила. Според Бунев е съвсем реалистично трите дружества да бъдат обединени под шапката на един "Холдинг Железници".
Той посочи, че това е добре позната практика в Западна Европа и като пример за подобно управление посочи управлението на железниците в Германия, Австрия и Франция.
Не е ясно каква точно ще бъде съдбата на товарните превози, посочи Бунев и допълни, че дружеството най-вероятно първо ще бъде приватизирано, а след това ще премине като отделно дружество под същата шапка, под която ще са и “Пътнически превози” и НКЖИ.
Друга теза за “Товарни превози” изрази генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев. Според него “Товарни превози” няма нищо общо с държавата, за да преминева под една шапка с НКЖИ и с Пътнически превози.
Съдбата на “Товарни превози” от своя страна е в ръцете на Агенцията по приватизация и тя няма да участва в обединението, тъй като е частен превозвач.
Според Ламбрев обединението на дружествата категорично означава разпадане на Холдинг БДЖ. Той беше категоричен, че с промяната на закона, НКЖИ ще може да стане превозвач. За целта след като бъдат
приети промените в закона, компанията ще вземе лизенз за извършване на пътнически и товарни превози, за да стане оператор.
Идеята на подготвяните промени, според Ламбрев, е да бъдат взети от Европейския съюз средства, с които да се подмени с нов подвижният състав на железниците. Това е основната цел на Министерство на
транспорта и затова са предложените промени.
Припомняме, преди 2002 г. НКЖИ и БДЖ бяха една компания. С промени в Закона за железопътния превоз бяха разделени дейностите по инфраструктурата и превозите.
Председателят на Съвета на директорите на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров отказа коментар с аргумента, че никой не го е известявал за подобни подготвяни промени в закона.