Подготвят обединяване на НКЖИ и БДЖ "Пътнически превози"? 1

08.10.2012 | 16:35
по статията работи: Елица Елефтерова
Петър Бунев Милчо Ламбрев, Владимир Владимиров коментираха пред Econ.bg хипотезата, предизвикана от публикувани предложения за законови промени
Подготвят обединяване на НКЖИ и БДЖ "Пътнически превози"?
Снимка: Inews.bg

Появи се възможност Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и БДЖ "Пътнически превози" да се обединят. Това може да стане след промени в Закона за железопътния транспорт, публикувани за обществено обсъждане на сайта на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Промените в закона предвиждат в чл. 10 „когато управител на железопътна инфраструктура е и железопътен превозвач, той отделя сметките си за дейността като управител на железопътната инфраструктура от сметките си за дейността като железопътен превозвач в съответствие с действащото счетоводно законодателство".

Пред Еcon.bg председателят на Съюза на българските железничари Петър Бунев коментира, че още преди да бъдат разделени трите дружества (включително и БДЖ "Пътнически превози"), през 2001 година, синдикатите са алармирали, че предстоящото подобрение няма да доведе до нищо добро. Според Бунев е възможно обединение на трите дружества, които ще продължат да съществуват самостоятелно, но ще бъдат под една шапка. Така според него, ще могат да се управляват по-ефективно.

Очакваното обединение може да се случи съвсем скоро, бързо да мине на първо и второ четене през парламента и още от 1 януари 2013 година да влезе в сила. Според Бунев е съвсем реалистично трите дружества да бъдат обединени под шапката на един "Холдинг Железници".

Той посочи, че това е добре позната практика в Западна Европа и като пример за подобно управление посочи управлението на железниците в Германия, Австрия и Франция.

Не е ясно каква точно ще бъде съдбата на товарните превози, посочи Бунев и допълни, че дружеството най-вероятно  първо ще бъде приватизирано, а след това ще премине като отделно дружество под същата шапка, под която ще са и “Пътнически превози” и НКЖИ.

Друга теза за “Товарни превози” изрази генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев. Според него “Товарни превози” няма нищо общо с държавата, за да преминева под една шапка с НКЖИ и с Пътнически превози.

Съдбата на “Товарни превози” от своя страна е в ръцете на Агенцията по приватизация и тя няма да участва в обединението, тъй като е частен превозвач.

Според Ламбрев обединението на дружествата категорично означава разпадане на Холдинг БДЖ. Той беше категоричен, че с промяната на закона, НКЖИ ще може да стане превозвач. За целта след като бъдат приети промените в закона, компанията ще вземе лизенз за извършване на пътнически и товарни превози, за да стане оператор.

Идеята на подготвяните промени, според Ламбрев, е да бъдат взети от Европейския съюз средства, с които да се подмени с нов подвижният състав на железниците. Това е основната цел на Министерство на транспорта и затова са предложените промени.

Припомняме, преди 2002 г. НКЖИ и БДЖ бяха една компания. С промени в Закона за железопътния превоз бяха разделени дейностите по инфраструктурата и превозите.

Председателят на Съвета на директорите на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров отказа коментар с аргумента, че никой не го е известявал за подобни подготвяни промени в закона.

Оцени статията:
5.00/4
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари 3
Подреди по: Най-нови | Най-стари

Апо Апостолов 08.10.2012 | 20:27
Няма логиката и трите дружества да са под една шапка, когато БДЖ "Товарни превози" е в процес на приватизация!!!! Това, което е имал предвид Бунев, е че, ако товарните превози не бъдат приватизирани, на по-късен етап Законът за железопътния транспорт позволява да бъде включено в новата холдингова структура ;)
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...