Кабинетът одобри вчера решението на министъра на транспорта да поднови процедурата за концесионер на летище София. Процедурата, която беше спряна от служебния кабинет, този път ще бъде консултирана от международни финансови институции.
Това е един от най-големите държавни активи, с изключение на енергийните, който не се управлява добре, има нужда от разширение и по-скоро световна компания с опит в сектора може да го направи, отколкото назначавани от политици чиновници. От търга държавата чака бързо плащане от 480 млн. лв., което поне според стара идея ще бъде похарчено за затъналото БДЖ.
Тези очаквания на държавата са разписани и в проекта за бюджет за 2018 г. В него е предвидено до края на 2018 г. да бъде подписан концесионният договор, като заложеният еднократен приход от евентуалното отдаване на летището на нов оператор е в размер на 480 млн. лв.
При първото отваряне на процедурата през май 2016 г. държавата поиска бъдещият стопанин на аерогарата да плати първоначална сума от минимум 550 млн. лв. Идеята беше със средствата да се покрият дълговете на БДЖ. Отделно от това беше разписано, че годишно концесионерът трябва да внася концесионна такса от минимум 9.9 млн. лв., както и да направи инвестиции за поне 306 млн. лв. в летището.
Общо за целия 35-годишен период на концесията прогнозираната финансова полза за държавата беше изчислена на 2,676 млрд. лв. От бъдещия стопанин ще се чака основно да изгради наново стария терминал на летището.