Половината от пътническите вагони на БДЖ никога не биха получили сертификат за безопасност, тъй като няма как да минат и елементарен технически преглед, алармираха вчера от бранша.
"Около 230 от общо 430 пътнически вагона на дружеството, които са в движение, са с изтекла гаранция след основен ремонт", каза пред в. "Сега" шефът на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев. Тази гаранция е вътрешноведомствена, нарича се "ревизия" и по думите на синдикалния лидер срокът й непрекъснато се удължава, без да се прави проверка по същество. Причината е, че не достигат средства. Според Бунев върху обикновените служители се упражнява натиск да подписват технически прегледи, които на практика не извършват.
Едва 43 млн.лв. е годишният бюджет за ремонти, а са необходими 200 млн.лв, каза директорът на "Експлоатация и техническо осигуряване" в БДЖ Християн Кръстев по време на демонстративен всекидневен технически преглед на влак в депо "Надежда" в София.
Основен ремонт или ревизия на вагон, която трябва да се прави на 4 години, струва около 50 хил.лв. Нов български вагон струва 500 хил. лв. Кръстев обаче напълно отрече сред вагоните да има такива, които да са неизправни.
Бившият шеф на "Железопътна администрация" Симеон Ананиев коментира, че в БДЖ се движат десетки и стотици неизправни вагони, които стават само за скрап, но това нямало как да се докаже.
"Когато бях на поста, редовно исках статистиката за подлежащите на ремонт возила, но те не ми даваха такава информация", каза той.