Половината слънчеви очила на пазара - опасни

08.07.2011 | 12:36
по статията работи:
Българинът дава до 30 лв. за очила. Според оптици доста повече от половината българи вземат евтини аксесоари
Половината слънчеви очила на пазара - опасни

Половината от слънчевите очила, продавани у нас, са опасни. Това показва проверка на дирекция "Надзор на пазара" в началото на миналия месец. В продължение на 3 дни са проверени 783 вида и марки слънчеви очила в над 200 търговски обекта в цялата страна. Това стана ясно от думите на Лиляна Цанкова, експерт по личните предпазни средства в дирекцията, която е към Държавната агенция по метрология и технически надзор.

От един вид, марка, модел очила може да има в складовете по 500 бройки, така че направената проверка се отнася за хиляди очила. При 392 вида са констатирани несъответствия. Това е над 50% от проверените. Което означава, че тези модели няма да могат да предпазят очите от увреждания. Възможно е да се стигне дори до ослепяване, пише вестник "24 часа".

Експертите от метрологията не се ангажират с коментар, но според оптици доста повече от половината българи вземат евтини аксесоари и освен цената гледат ефектната форма на очилата, а не толкова качеството на стъклата.

357 вида очила са без констатирани несъответствия, което означава, че при тях всичко е наред.

Какво означава несъответствие - Не е изписана категорията на филтъра на стъклата. Те са за защита на очите от слънчево заслепяване. Задължително е да го има изписан - на рамката, върху етикета, върху опаковката, може и на четири места.

Филтрите са четири категории:

С 0 се маркира безцветен или леко оцветен филтър. Диапазонът на пропускане на светлината е от 80 до 100%. С 1 се отбелязва леко оцветеният - пропуска между 43 и 80% светлина. Двойката означава филтър, който пуска межу 18 и 43%.

С 3 се маркират очила, чийто филтър е силно оцветен и пропуска от 8 до 18%.

С четворка се отбелязва много силно оцветеният филтър, който пропуска между 3 и 8%. Той не е подходящ за шофиране. За стъкла с тази категория трябва да има изписан 5-милиметров знак на автомобил, който е зачертан.

Ако очилата не са предназначени за пряко наблюдение на слънцето, трябва да има предупредителен текст.

74 от проверяваните марки са без маркировка за идентификация, а с непълна са - 143 вида. Липса на маркировка означава, че първо е "нелегален" производителят или доставчикът. Липсва и номер на стандарта, по който се произвеждат или други технически данни. Нарушение е, ако липсва инструкция за употребата им на български език или тя е неразбираема и непълна.

Предстоят разговори с вносители и производители, за да се предприемат мерки за отстраняване, ако това е възможно, на несъответствията. Следващият ход са изваждане от пазара на опасните изделия и глоби, коментира експертът.

Българинът дава до 30 лв. за чифт

До 30 лв. отделя българинът за слънчевите си очила, истинските скъпи аксесоари са само за хора с възможности, които знаят какво търсят.

Клиентите купуват според джоба си, не гледат кой знае колко сертификатите на производителя и защитите, които имат очилата, обяснява Петя. Тя продава и качествени, и ментета в магазин в центъра на София. Най-много вървели моделите около 30 лв., а от тези, които гонят цена от около сто лева, се продават единици. Същото било и с много евтините ментета, но малко хора знаят, че всъщност те може да се окажат дори по-добър избор, твърди Петя.

Най-евтините модели се правели с истинско стъкло, а то е естествен филтър за UV-лъчите. Лошото е, че стъклото е опасно за очите, защото се чупи лесно, а и тези очила много бързо се надраскват. Още повече че както всичко евтино, тези очила са произведени или в Китай, или в Турция.

Парадоксално, но по сергиите, на които се продават доказани ментета, вървят по-скъпите от тях. Цените са 10 и 12 лв. на чифт в зависимост от това на коя престижна марка е фалшификатът. Най-много се харчат Police и Polaroid, но търговията още е слабичка, обяснява продавакча от София.

При по-качествените магазини пък модата тази година диктува да носите слънчеви очила с ретро дизайн. Рамката е дебела и пластмасова в стила на учителка по руски от 80-те години на миналия век, но пък се търсят както от жени, така и от мъже, твърди продавачката в такъв магазин Ася.

Всъщност марката на очилата, били те качествени или ментета, определя само цената, но не и това дали вършат работа, твърдят оптици от централен магазин.

Три са основните характеристики, които трябва да имат едни слънчеви очила, за да си позволи оптиката да ви даде гаранция за тях - 100% непропускливост на ултравиолетовите лъчи, антирефлексно покритие и поляризация. Първото се удостоверява от производителя със сертификат и гаранция, а другите предпазват от отблясъци.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...