Проектът за промени в Кодекса за застраховането, в който са записани конкретни суми на обезщетения при смърт на пътя, е изготвен в Комисията за финансов надзор (КФН), а не от вносителя - председателя на парламентарната Комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова. Това коментира в интервю за Нова телевизия депутатът от ДПС и зам.-председател на същата комисия Йордан Цонев.
Вчера премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов нареди на депутатите от партията да не гласуват законопроекта и да се проведе обществено обсъждане по него. До идеята за промени в кодекса се стигна след тълкувателно решение от началото на лятото на Върховния касационен съд, с което се разшири кръгът на хората, които могат да претендират за материално обезщетение вследствие смърт на пътя. В обезщетението вече са включени братя, сестри, роднини от втора степен, баби, внуци и всеки, който може да докаже трайна емоционална връзка със загиналия. Затова Стоянова предлага най-високата сума да е 20 хил. лв. обезщетение за съпруга и децата, по 15 хил. лв. за братята и сестрите и по 5 хил. лв., по изключение, за човека с емоционална връзка. Реакцията на премиера беше провокирана от обвинения, че с проекта се прокарват лобистки интереси.
"Хората казват "лобистки интереси"... Не, това е проект на КФН и Министерския съвет", каза Цонев. По думите му Стоянова е само формален вносител на проекта като при тази скъсена процедура е пропуснато общественото обсъждане - грешка, която следва да се поправи. "Трябва да се търси дебатът, за да се реши този проблем, защото ще имаме или необезщетени граждани, или фалити на застрахователни компании", добави той.
Зам.-председателят на бюджетната комисия подчерта, че остава нерешен още един проблем - със злоупотребите със "зелена карта". "Те отстраниха Ралица Агайн (доскорошен за.-председател на КФН с ресор "Застраховане"), но с това проблемът не се реши," подчерта Цонев и добави, че би подкрепил всякакви аргументи, така че да няма фалити на застрахователи.
Обвиненията за лобизъм къв Стоянова дойдоха от Института по пътна безопасност. Неговият експерт и бивш председател на комисията по транспорт в предишния парламент Настимир Ананиев коментира днес пред БНТ, че това е гаф, заради който може да се поиска нейната оставка.
Европейският съюз е въвел определени лимити за обезщетенията а смърт на пътя и държавата не може да налага допълнителни, каза пред държавната телевизия адвокат Петя Керанова. Според нея, ако поправката бъде приета, ще последва вълна от дела срещу държавата, тъй като застрахователят няма да е длъжен да покрие цялата сума от обезщетението при причинена смърт.