От догодина на касовите бележки вече ще бъде включен и горещият телефон за подаване на жалби в Комисията за защита на потребителите (КЗП).
„Идеята е да бъде „под ръка” на хората и при възникване на нередности да могат да направят консултация или да подадат сигнал още докато са в магазина”, обясни Димитър Маргаритов, председател на институцията.
От комисията посочиха, че през почивните дни около Коледа на телефона са регистрирани около 45 обаждания. Най-често е търсена информация за възможността за връщане на подаръци, които не са били харесвани или да научат повече за правата си и реда за предявяване на рекламация за дефектна стока.
КЗП е извършила над 160 проверки в търговски обекти в страната по кампанията за коледно-новогодишните намаления. Сред констатираните нарушения са неспазването от страна на някои търговци на изискването намалените стоки да бъдат отделени на обособени за целта места в обекта. Имало е и случаи, при които на етикета е била посочена само старата цена, но не и новата след приспадане на отстъпката. Установени са и такива случаи, в които търговците обещават по-висок процент на намаление от този, който реално предоставят при продажбата.
При онлайн покупките около празниците най-често възникващият проблем е свързан с липсата на наличности на най-желаните от клиентите артикули.
„Търговците невинаги успяват да направят доставките и това може да се окаже проблем, ако потребителят разчита да закупи даден продукт от избрания магазин”, каза Маргаритов.
Като цяло онлайн секторът бележи най-голям спад на нарушенията през тази година – с около 30%. Все още се срещат случаи, в които търговците съкращават наполовина 14-дневния срок, който законът дава за отказ от онлайн покупка. Някои пък удължават срока за възстановяване на заплатената сума при отказ от покупка от 14 на 30 дни.