Голям процент от потребителите не познават своите права при ползване на финансови услуги. Това сочат жалбите и сигналите, които Комисията за защита на потребителите получава (КЗП). Това съобщи главният секретар на комисията Иван Бъчваров пред Агенция „Фокус“.
104 жалби на потребители, свързани с банкови и финансови институции, са постъпили за миналата година в комисията. Най-често срещаните проблеми, са, че се променя лихвеният процент при сключен договор за кредит - без значение дали е потребителски или ипотечен кредит. Има жалби за неправилно начислени суми и лихви за различни периоди от време, добавяне на определени допълнителни такси, които предварително не са били записани в договорите, обясни Бъчваров.
При някои от случаите се установява, че има неточности при изчисляването например на лихвата, която трябва да се плати за определен период и тогава банката е коригирала своите действия. В други случаи, когато от КЗП са изисквали общо договорите не само за конкретния жалбоподател, са установени някои неравноправни клаузи, които са в договорите съгласно Закона за защита на потребителите. С писмо до банката от комисията са поискали да бъдат отстранени и в повечето случаи това е направено, обясни Бъчваров. Има и случаи, когато банките променят клаузите, но продължават да съществуват някакви неясноти. В такива случаи съдът може да реши дали тези клаузи са неравноправни.
Денят на потребителя тази година се провежда под мотото „Нашите пари, нашите права – кампания за реалния избор във финансовите услуги“. От КЗП са разработили анкета, чрез която потребителите да тестват познанията си за правата си при използване на финансови услуги. На 15 март – Световния ден на потребителя, ще бъдат обявени резултатите от анкетата.