През януари 2011 г. общият показател на доверие на потребителите се повишава с 1.5 пункта спрямо равнището си през октомври м.г. и е само с 3.3 пункта под средната си стойност за последните десет години. Това подобрение за последните три месеца се дължи на повишаването на потребителското доверие сред населението в селата. При градското население равнището на показателя не се променя, съобщи Националният статистически институт (НСИ).
Общата оценка на потребителите за настоящото развитие на икономическата ситуация в страната се подобрява за населението в селата (повишение на балансовия показател с 5.7 пункта), а при населението в градовете анкетата отчита спад от 1.5 пункта.
По отношение на очакванията за икономическата ситуация в страната през следващите дванадесет месеца подобрението е едва забележимо за градското население - с 0.5 пункта, и е по-съществено за населението в селата - със 7.4 пункта.
Според оценките на потребителите във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца няма положителна промяна, но в очакванията за следващите дванадесет месеца анкетата отчита благоприятна тенденция на намаление на песимистичните очаквания за финансите на домакинствата и покачване на балансовия показател. През януари 2011 г. той доближава дългосрочната си средна стойност, като не я достига само с 0.2 пункта.
Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата
част от потребителите като неблагоприятна за спестяване, а и очакванията са икономическите условия за спестяване да се влошат през следващите дванадесет месеца.
Потребителите считат, че и през последните дванадесет месеца потребителските цени са продължили да се повишават (балансовият показател се покачва със 7.3 пункта). Инфлационните очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца (увеличение на балансовия показател с 5.1 пункта).
По отношение на безработицата преобладаващи са предвижданията, че ще има съкращаване на персонал и през следващите дванадесет месеца, но с по-умерено темпо.
Отчита се и влошаване на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, съответно и намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца са по-резервирани.
Потребителите продължават да регистрират отрицателната си нагласа и по отношение на
извършването на разходи за "подобрения в дома" през следващите дванадесет месеца. По отношение на „покупката на кола" през следващите дванадесет месеца последните анкети отчитат тенденция на
покачване на този балансов показател.
Подробности от изследването на с графики и таблици ще откриете в прикачения файл.