Големият български театрален режисьор и педагог проф. Крикор (Коко) Азарян почина тази нощ на 75-годишна възраст. През последните години той страдаше от тежко заболяване, пише БГНЕС.
Азарян е роден на 14 март 1934 година в град Пловдив. Завършва НАТФИЗ "Кръстю Сарафов" със специалност актьорско майсторство и режисура през 1966 година. След това продължава обучението си в Москва и Ленинград (Санкт Петербург). Негова съпруга е известната българска поетеса Валентина Радинска.
Работил е най-дълго във Военния театър, а също - в Народния, Сатиричния, театър "София", в театри в Москва, Битоля и др. Незабравими в историята на българския театър остават постановките му по Чехов, спектаклите по Йордан Радичков, Шекспир, Н.В. Гогол, Иван Радоев, Боян Папазов, Т. Уилиямс, Николай Хайтов и мн. други.
С постановката на Чеховата "Чайка" на режисьора Крикор Азарян Театърът на Българската армия сложи апогея в отбелязване на 75-тата годишнина на големия български театрал на 15 март тази година. В рамките на София Филм фест беше показан документалният филм "45 градуса по Азарян" на режисьорката Лилия Абаджиева, посветен на Коко Азарян, като в основата е работата му по постановката на "Чайка".
Министърът на културата Вежди Рашидов изказа съболезнованията си на семейството и близките на Крикор Азарян.
В съболезнователния адрес на министър Рашидов се казва:
"Напусна ни един голям професионалист, но и един голям човек, за когото театърът бе най-великото изкуство, в което има всичко - и поезия, и проза. Публиката усеща това в неговите представления, които са различни и неповторими, а пътуването на сцената с героите му е винаги поучително, забавно и приятно. Учителят на поколения български артисти проф. Крикор Азарян доказа с блестящия си режисьорски талант, че едно художествено произведение няма живот, освен ако не задава въпроси, които си поставя обикновеният човек, или пък не му дава отговори".
„С уникалната енергия, с която работеше проф. Азарян, независимо дали поставяше Радичков, Шекспир, Гогол, или подготвяше поредния си прочит на любимия Чехов в Народния театър, с невероятното си чувство за хумор, с житейската си философия, той доказа, че на Балканите талантливият човек става най-лесно космополит. Неговите „опити за летене" вдъхновяваха всеки да повярва в собствените си сили и да направи своя малък полет към възвишеното", се казва още в съболезнованието на министър Рашидов.
"Проф. Азарян работи най-много време в Театър "Българска армия" и може би на това се дължи несломимият му боен дух. Въпреки всичко той осъществи своята „Вишнева градина", в която този дух ще продължава да живее. Поклон пред светлата му памет!" - с тези думи завършва съболезнователното писмо на министър Рашидов.
"Коко беше човек, за когото думите ще изглеждат нелепи. Театърът изгуби най-значимия си коректив. Той бе понятие и естетика за българската сцена". С тези думи председателят на Фондация "Аскеер" Милен Миланов описва големия български режисьор Крикор Азарян.
"Театърът, а и не само, няма да е толкова богат. Театърът вече няма да е толкова усмихнат", каза още Миланов. "За нас Коко беше част от горницата на обществото", с тъга, подчерта той.
"Коко ни беше винаги необходим с неговите умения да обединява. Той е една епоха в българския театър", заяви директорът на Военния театър Митко Тодоров. Въпреки че Коко ни напуска, когато най-много ни трябва, неговият оптимизъм остава и ние сме длъжни да го запазим и развиваме. В много трудни моменти той беше пример за нас, каза още Тодоров.
"Клише ще е ако кажа, че днес е неприятен ден за българския театър и култура, но е така", каза директорът на Сатиричния театър Иван Попйорданов.
"Винаги съм го чувствала близо до сърцето си, още от студентските си години. Той бе фигурата и на учителя, и на бащата и на приятеля", казва за Крикор Азарян театралната режисьорка Лилия Абаджиева, която направи документалния филм "45 по Азарян", посветен на 75-тия му юбилей.
"Той възпитаваше в учениците си преди всичко да бъдат личности. Няма българска театрална сцена без негови актьори, каза още Абаджиева. Крикор Азарян дава вяра. Той връща вярата в образа на актьорите", казва още режисьорката и негова ученичка.
"Това, което вижда зрителят на сцената е малка част, Азарян учеше как да се удържа един актьор. За него една актьорска задача не беше само задача. Той е мегаартист и мегаинтелектуалец", повтори няколко пътя Лили Абаджиева. "Той се учеше от студентите си, докато ги учеше - това поддържаше любопитството му", сподели тя.
"Крикор Азарян ни учеше да вярваме, че изкуството е видимия пръст на Бога", допълни режисьорката. Тя каза още, че за нея е голяма чест да направи филм за Коко Азарян, тъй като това е възможност да го покаже на хората, които не го познават, да се докоснат до него.