Правителството одобри проекта на закон за конфликт на интереси, чиято концепция беше разгледана на оперативното заседание на министрите миналата седмица. Приемането му демонстрира категорична
политическа воля за нетърпимост към използването на властови ресурс и публични средства в частен интерес, заяви на пресконференция министърът на правосъдието Миглена Тачева. Проектът беше изготвен по
инициатива на министър-председателя Сергей Станишев като мярка за противодействие на корупцията.
Изработването на закон, регламентиращ общите правила за съдържанието, определянето, установяването и предотвратяването на конфликт на интереси, възникващите в резултат на това правни последици и
спорове, както и защитата на лицата, подали сигнали, се обуславя от обстоятелства като разпокъсаност, фрагментарност и непълнота на действащата нормативна уредба, посочи министър Тачева. Тя допълни,
че в законодателството ни също така липсва система от гаранции за упражняване на властовите ресурси в обществен интерес, както и ясна институционална рамка на ангажиментите във връзка с конфликта на
интереси.
Обстоятелството, че конфликтът на интереси е един от главните източници на корупция, и нарастващата обществена нетърпимост към конфликта на интереси изискват въвеждането на действен механизъм за
неговото управление, подчерта министърът на правосъдието.
Законът ще се прилага в системите на законодателната, изпълнителната и съдебната власт и се отнася както до структурите на държавната власт, така и на местното самоуправление.
Пречка пред едно лице да заеме държавна длъжност е фактът, че то е едноличен търговец, неограничено отговорен съдружник в търговско дружество, управител, търговски пълномощник, търговски
представител, прокурист, търговски посредник, ликвидатор или синдик, член на надзорен, управителен или контролен орган на търговско дружество и т. н. Липсата на пречки се удостоверява при встъпването
в длъжност с писмена декларация пред органа по назначаване.
Длъжностите, които се избират пряко от народа - президент, депутати и общинските съветници, ще представят в Интернет декларациите си за конфликт на интереси.
В законопроекта подробно са описани имуществото и интересите, които се декларират от лицата на държавна длъжност, действията им при вземане на решения, както и случаите, в които следва да си направят
отвод. Посочено е, че за съобразяване на поведението си с разпоредбите на закона, тази група хора може да търси съдействие от омбудсмана.
За първи път в законодателството ни се възприема принципът, че лице, заемащо държавна длъжност, няма право в продължение на една година след напускането й, да сключва трудов договор и да участва в
управителни или контролни органи на търговски дружества, по отношение на които в последната година от изпълнението на служебните си задължения е осъществявало ръководство, регулиране, контролни
функции и е сключвало договор с тях. Това ограничение не се отнася до длъжност, която лицето е изпълнявало непосредствено преди заемането на държавна длъжност.
Сигнал за констатиране на конфликт на интереси може да подаде всеки гражданин, който има правен интерес, по административен ред или пред съд по реда на АПК. Никой не може да бъде преследван само
поради факта, че е подал сигнал за конфликт на интереси. В противен случай той има право да претендира за обезщетение за вреди по съдебен път. Нека обаче да не ставаме държава, в която всеки следи
някого, призова министърът.
Няма да се плаща за сигнали за конфликт на интереси. Тези хора обаче ще бъдат защитени. Те няма да могат да бъдат преследвани, тормозени или уволнявани само на това основание, каза още Тачева.
Наличието на конфликт на интереси е основание издаденият акт или извършено действие да бъдат оспорени и обявени за нищожни. Освен това, лицето на държавна длъжност, което е действало в състояние на
конфликт на интереси, се освобождава от заемания пост. Ако пък по съдебен ред бъде установено, че в резултат на конфликт на интереси съответният служител или свързано с него лице е получило
материална облага, нейната равностойност се присъжда в полза на държавата.
Във всички случаи ще се прави проверка за съответствие на декларациите за имущество - например в имотния регистър, обясни Тачева.
Хората, работещи на държавна длъжност, ще декларират имущество и МПС, ценни книжа, доходи извън заеманата длъжност над 1000 лв., участието в ръководни органи в юридически лица с нестопанска
цел; разходи в полза на свързани лица, когато те не са платени със собствени средства, а например с пари на ЕК, държавния или общинския бюджет.
Ако аз подпиша договор с втория си братовчед и му платя да ме консултира с пари от европейски фондове, очевидно е че това трябва да го подам в декларация – и за имущество, и за наличието на конфликт
на интереси, обясни министърът.
Предлага се законът да влезе в сила от 1 януари 2009 г., за да може действащата нормативна уредба да бъде съобразена с него. С влизането му в сила ще бъде отменен Законът за публичност на имуществото
на лица, заемащи висши държавни длъжности, чиито текстове са инкорпорирани в проекта.
Правителственият проект на закон за конфликт на интереси беше приет на вносител. В най-кратки срокове работната група, която го е готвила, ще го редактира според направените на днешното
правителствено заседание предложения и допълнения и той ще бъде внесен в Народното събрание. Текстът, който обсъждаха министрите днес, можете да прочетете
тук
.