Проектът Видин - София стартира с проучване и изработване на идеен план за ново трасе, което ще свързва новия мост при река Дунав със столицата. Тези дейности са финансирани със средства от предприсъединителните фондове на ИСПА. Поради сложността на терена са проектирани тунели, мостове и естакади. Трасето преминава през защитени територии, като две от тях ще трябва да бъдат заобиколени.
След завършването на идейния проект е изготвен доклад по ОВОС, който вече е одобрен
от Министерството на околната среда и водите. Това служи като база за започването на
обществени обсъждания на 21.02.2011 г. поетапно по места, като отправна точка е гр.Видин. За целта е назначена група от специалисти от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), МОСВ
и изпълнителя на доклада по ОВОС - "Поввик" АД. Подготвен е фиш за кандидатстване по получаване на безвъзмездна помощ за изпълнение на дейностите, свързани с подготовка на проекта за
строителство.
Подготовката включва изготвяне на технически проекти, подготовка и изпълнение на всички дейности свързани с придобиването на земята, върху която преминава трасето, съгласувания, строителни разрешения и др., съобщиха от НКЖИ.
Общата дължина на проектното трасе е 222,5 км., а прогнозната стойност на проекта е
2 680 000 000 евро. Към момента пътуването от Видин до София отнема е 5.5 ч. Основната
цел е времето да бъде съкратено на 2,2 ч.