Големите суми пари, които автобусните превозвачи дават за печатането на билети, липсата на паркинги за места и почивка, които да бъдат използвани от туристическите превозвачи, както и пътните книжки за извършването на превоз от типа "случаен превоз" са сред най-големите проблеми на фирмите от бранша у нас. Това стана ясно днес по време на кръгла маса на тема: "Пътническият автомобилен транспорт - оцеляване по време на криза".
От началото на 2010 г. някои превозвачи, като метрото и градският транспорт в големите градове, ще започнат да издават електронни билети. Този акт ще има експериментален характер и ще продължи около година. Едва тогава ще се върви към законови промени, които да регламентират нововъведението. Това обясни инженер Георги Милошев - собственик на транспортна фирма "Ваканция" и главен редактор на списание "Автобуси и микробуси".
Той добави, че неговата фирма харчи между 5 и 7 хил. лева годишно за закупуване на билети, докато за по-големите фирми тези разходи възлизат на милиони левове. Други фирми вместо да издават билети, са монтирали в автобусите си касови апарати и издават фискални бонове на тях.
В България липсват места за паркиране и престой на туристическите автобуси. Това често води до доста странни гледки. Като пример беше даден фактът, че шофьори на туристически автобуси, идващи от чужбина, са принудени да се облекчават на открито в близост до храм-паметника "Свети Александър Невски". Също така често се случва туристически групи да се налага да се хранят в автобуса, използвайки вестници като покривка. В шведската столица Стокхолм например има 14 паркинга за паркиране и престой, които са напълно оборудвани. Проблем, касаещ транспортното обслужване, е и липсата на място за източване на химическите тоалетни в автобусите.
Милошев даде и друг куриозен пример за проблем, свързан с обслужването на туристите. Той обясни, че често в редакцията на "Автобуси и микробуси" му звънят хора, които са се озовали обратно в София, нищо че са пътували на път за морето. По думите му до това положение се стига най-често през нощта, когато два рейса на една и съща фирма решат да използват Нова Загора за спирка за почивка. В този случай подканянето на шофьорите пътниците да се качат обратно в рейсовете довежда до жестоки обърквания.
"България е в Европа. Само че проблемът с пътните книжки я дърпа много назад", отчете още Милошев. Той призова час по-скоро да бъде премахнато задължението на превозваческите фирми, извърващи случаен превоз на пътници, да издават пътни книжки (В момента в пътните книжки се отчита работата, извършена от съответния лек автомобил или автобус. Тя съдържа 30 пътни листа и се заверява от ИА "Автомобилна администрация" - бел.ред.). За да бъде улеснена работата на превозвачите, Милошев предложи да бъдат създадени условия фирмите да регистрират пътниците си по електронен път.
Повечето кметове злоупотребяват и отдават на концесия линии от градския транспорт за не повече от 5 години. При това те искат да получат нови автобуси, които струват немалко пари. За това алармира директорът на "Бус Перник" Магдалена Милтенова. Тя добави, че този срок е изключително кратък, за да могат фирмите да спечелят достатъчно пари, с които да си "избият" направените вложения.
От законова гледна точка не е ясно дали договорът, който се сключва между общината и съответния превозвач, е граждански или административен, обясни още Милтенова. Тя добави, че често кметовете злоупотребяват с този факт и прекратяват еднолично договорите си с даден превозвач. Това от своя страна заплашва повечето фирми с фалит, тъй като те не са способни да прекарат дълги години в съдебните зали.
Към днешна дата ситуацията с осигуряването на автобуси, които са снадбдени с платформи за инвалиди, е абсурдна. Например в Перник при процедура за отдаване на концесия на автобусна линия, фирмата, която е осигурила микрофон в автобуса, е получила 3 точки, а тази, осигурила инвалидна платформа - едва 1 точка. В същото време в новата нормативна уредба в Ихтиман платформите за инвалиди са въведени под формата на забележка, а не като част от основните изисквания в концесионния конкурс, беше отчетено още от страна на автобусния шеф.
За проблеми и разминавания с условията, заложени в конкурсите за превозвачи на дадени общини, говори и председателят на Корпорацията на автомобилните превозвачи в България Кузман Вълев. По думите му в редица случаи общината залага в договора неизпълнимо високи изисквания за отдаването на концесия на дадена линия - толкова високи, че дори самата тя не би могла да ги изпълни, ако реши да си свърши сама работата. Този факт според него крие риск хората в някои населени места да останат без превоз.
От своя страна представителят на Министерството на транспорта, информационните съобщения и технологиите Симеон Арнаудов увери, че се подготвят законови промени по отношение на отдаването на концесии на автобусни линии. Той допълни, че републиканските конкурси ще бъдат провеждани от транспортното министерство.