Шофьори на тирове блокираха няколко гранични пункта. Недоволството е породено от продължаващите трудности при преминаването на границите.
Около 10.30 часа над 50 шофьори на тежкотоварни камиони затвориха с жива верига граничния пункт „Кулата“. До обяд не се пропускаха никакви автомобили и в двете посоки, което доведе до образуване на колони в България и Гърция. Служители на МВР контролираха движението и престоя в района.
В националния протест на превозвачите се включиха всички браншови организации. От Съюза на българските транспортни работници припомниха, че са изпратили до ресорните министерства няколко писма с конкретни искания за подобряване на условията на българските граници, както и предложения за работни срещи, на които до този момент не са получили официални отговори, заяви Александър Стамболийски.
"По никакъв начин не бяха взети под внимание нашите предложения и искания за по-лекото преминаване на камиони и леки автомобили през границите, за да може пътникопотокът да е по-стабилен и да няма такива колони от автомобили, които да пречат на движението и да довеждат до срив в икономиката. До колкото ми е известно, дадено е време от един месец на ресорните ведомства. Това е предупреждение, за да се знае какво ще се случи след един месец, ако не се вземат постоянни мерки. Ще има по-ефективни протести", заяви той.
На въпрос на „Хоризонт“ дали намират връзка между своите действия и тези на гръцките фермери от февруари тази година, превозвачите отговориха, че аналогия не може да има, тъй като техният протест е обявен като дата и време, има за цел да провокира диалог с институциите, както и намиране на решение на трайните проблеми на българските превозвачи.
Блокадата на „Кулата“ бе вдигната точно в 12 часа.
Заради протеста на граничния пункт „Русе-Гюргево“ преминаването беше спряно и в двете посоки. Превозвачите затвориха всички входни и изходни пътища към граничния пункт „Дунав мост“ и останаха там с камионите си точно два часа. Причината за протеста им е прекалено дългото време за изчакване по граничните пунктове. Те изразиха недоволството си:
Как мислите, редно ли е седем часа да чакаш в едната посока, за да минеш границата и седем часа да чакаш в другата посока? Това нормално ли е? За да отидете на работа да чакате седем часа… Мисля, че не е нормално. В Европа го няма това нещо. Незнам дали може да се каже, но… между идиотски държави и границите са такива. Горе на румънско-унгарската граница пак е същото. Ако не се подобри положението, след време ще вземем по-крути мерки.
Според протестиращите цялата система не е точна.
Превозвачите настояха за реорганизация на работата по граничните пунктове и назначаването на още служители, които да оформят документите на товарите.
За близо два часа остана блокиран и граничният пункт "Капитан Андреево".
Превозвачите се оплакват от системното образуване на колони от тирове на българо-турската граница.
"Лично аз бях с камион тук на 22-и срещу 23-и, опашката беше девет километра от турска страна. Цялата граница съм я минал за 23 часа. От турска страна документите се оправят за две - три минути, тук се оправят за много повече - за 20, 30, 40 минути. Трябва са се промени системата на работа. В другите страни хората се чудят как да отворят коридори, за да се работи, а при нас точно обратното", коментира един от протестиращите на ГКПП „Капитан Андреево“.
Липсва добра организация на нашия пункт, за разлика от турския, коментират превозвачите и предлагат - Организация и работа. Ако трябва да се подменят кадрите, да се сложат млади хора, които са в час с компютрите, с техниката, за да може да се работи.
Протестиращите вдигнаха блокадата в 12 часа и в момента движението към Турция е свободно.
На граничния пункт „Видин-Калафат“ превозвачи изразиха недоволството си с мирен протест и движението там не беше спряно.
Дижението през „Лесово“ не е преустановявано. Кметът на община Елхово е бил уведомен за протестни действия на превозвачи минути преди 10 часа, но до блокиране на пътя не се е стигнало, съобщиха от полицията в Ямбол.