"В МФ и НАП денонощно мислели мерки срещу сивите обороти"
Сивите обороти трябва постоянно да бъдат на вниманието на приходните администрации. Затова правителството от лятото на 2018 г. започна нов проект за пълно обхващане на оборотите във всички сфери на икономиката. Този проект е по-известен като "дебат по Наредба номер 18". Това каза вчера министърът на финансите Владислав Горанов на форум в КНСБ. По думите му тази наредба няма да разреши всички проблеми, но създава един инструментариум в полза на приходната администрация. Този инструментариум ще даде възможност в максимална степен да бъдат обхванати всички процеси, така че да не се допуска възможността за формиране на сиви обороти.
По думите му през годините са предприемани много стъпки и действия в борбата със сивата икономика. Това обаче е "едно неравно състезание" с тези, които като бизнес модел и начин на живот искат да избегнат плащанията. Горанов смята, че трябва да има по-голямо гражданско съзнание и нетърпимост към подобно поведение. Той увери, че в средите на финансовото министерство, НАП и митниците денонощно се мисли по тази тема.
в. "Дума"
"Лепят екостикер с чип на автомобилите от април догодина"
Стикер с чип на предното стъкло на автомобила, показващ степента, по която той замърсява околната среда, ще бъде лепен от април догодина. Той ще замести сегашната лепенка за годишен технически преглед (ГТП) и ще се слага в пунктовете след преминаване на колата на различни тестове. Отнася се само до леките и коли и микробусите с 8 места до 3,5 тона.
Скалата за еконормата е от 1 до 5, без това да отговаря напълно на стандарта Евро - от 0 до 6, по който е произведена колата. Той ще е само един от компонентите. Другите два са годината на производство на автомобила и стойностите от замерванията от изгорели газове в пункта за ГТП. Колите с газови уредби ще получават по-висока екокатегория, точно по третия критерий, а тези, чийто катализатори са махнати или неизправни - най-ниска. Например - кола с Евро 4 с газова уредба ще може да получи най-високата екокатегория 5, която се дава и на хибридите и електромобилите. Обратно - дори да има Евро 5 или 6, ако автомобилът е с повреда и отделя повече вредни газове, той може да получи ниска категория - 2 или 3.
Категоризацията за момента няма никакво отношение към определянето на местните данъци на автомобилите от общините. Нейното важно значение обаче е да ограничава движението на автомобили от по-ниски категория в дните с мръсен въздух. Стикерът ще има антена, излъчваща сигнал, който ще се улавя от рамките на АПИ за тол такси по входовете на големите градове, както и от камери на общините.
До края на тази седмица наредбата за новия начин за провеждане на ГТП ще бъде публикувана за обществено обсъждане. Очаква се тя да влезе в сила от първите месеци на 2020 г. Засега не се предвижда всички коли едновременно да минат на преглед по новите правила, а това да стане постепенно в рамките на малко повече от една година при редовно преминаване на ГТП.
в. "Труд"
"Съдът ясно се произнесе - Златен век има законно разрешение за строеж"
След като в заповедта на ДНСК за спиране на строителните работи на Златен Век бе поставен въпросът относно становище, касаещо прилагането на чл. 153 на ЗУТ, то Административния съд София-град, като институция, която е в правомощията си да коментира, взе отношение и посочи категорично, че разрешението за строеж на сградата Златен Век е в сила най-малко до 2028г.
В потвърждение на заключението за валидност се изказаха и едни от най-видните правни специалисти в България: проф. Огнян Гeрджиков, проф. Дончо Хрусанов, проф. Иван Тодоров, проф. Иван Русчев, проф. Димитър Костов, Явор Зартов и други.
В тази връзка, изказването на мнения от страна на граждани и институции, които нямат правомощия да дават равностойни експертни становища, е допустимо в една демократична държава, но дотолкова, доколкото не провокира фалшиви новини и не нанася материален и икономически ущърб на физически или юридически лица. Което, освен всичко останало, е и наказуемо!
в. "24 часа"
"Новият социален министър иска ревизия на втората пенсия"
Новият социален министър Деница Сачева дава сигнал, че връща постигнатите договорености за фазата на изплащане на втората пенсия. "Не може да не си даваме сметка, че въвеждането на реформата е свързано и с преходен период, в който няма пълно осигуряване и регулярни вноски. В тези условия дискусията трябва да се фокусира върху видовете пенсионни продукти, които да предлагат фондовете, а това, което ще изплащат, ще зависи основно от онова, което е постъпило в тях", казва Сачева пред "24 часа". Тя започвала спешни консултации с фондовете, синдикатите и работодателите, за да се предотврати опасността много от първите пенсионери на реформата да получават две пенсии, които да са по-малко от една пенсия, давана от НОИ.
Осигурителните експерти обаче са единодушни, че проблемът не е как ще се плаща втората пенсия, а как заради нея се намалява първата - тази, която пенсионерът получава от НОИ. Според Кодекса за социално осигуряване при изчисляване на пенсията за родените след 1959 г. осигурителният доход се намалява с коефициент,
представляващ среднопретеглено съотношение между размерите на осигурителните вноски за универсален пенсионен фонд и за фонд "Пенсии" за трета категория труд за хората, родени преди 1 януари 1960 г. Този коефициент се движи около 20-28% през годините и, така определен, според мнозинството експерти силно ощетява хората, които ще получават две пенсии. Според повечето специалисти при тази редукция трябва да се включи участието на държавата в осигуряването, с което намалението на първата пенсия ще е наполовина по-малко - около 12%. Това обаче означава по-големи разходи за държавата, поради което управляващите не дават и дума да се издума за подобно решение.
Правителството бяга и от другия голям проблем на системата - начислените, но неплатени осигуровки, при които служителят е невинна жертва на своя некоректен работодател. На дебат по темата преди смяната на Бисер Петков, бившият социален министър Лидия Шулева коментира: "В крайна сметка държавата не си върши работата, като не осигурява събиране на осигурителните вноски, но потърпевши са крайните получатели на пенсиите. Как държавата ще реализира отговорността си по отношение на декларираните, но несъбрани вноски във втория стълб?".
в. "Сега"
"Таксиджии искат по 20 лв. на курс в Пампорово"
За 8 декември в Пампорово вдигнаха цените, като за 2-3 км таксиджиите вземаха по двайсетачка. За сравнение, в столицата дневната тарифа на таксиметровия превоз варира между 5-10 лв. за разстояние от 10 км, установи „Монитор".
Подпийналите студенти бяха истинска радост за таксиджиите, които търпеливо чакаха цяла вечер да качат следващият "шаран". Цената за 2-3 км разстояние достигаше 20 лв. "Всичко си има граници, аз също имам студентка", коментира чичо Иван, един от шофьорите. Той искаше наполовината пари, а по пътя с усмивка разказваше за красотите на Пампорово.
За концерт на любители на рапа и поп фолка входът бе от 50 до 70 лв. Бутилката уиски на събитието струваше 99 лв., а водката - 79 лв., с по 10-15 лв. по-скъпо от цените в столичните дискотеки. Уловката в случая е, че не трябва масата да остава празна, алкохолът е задължителен.
Чистият въздух беше посочен като най-добрият лек за махмурлук, а като най-подходящото място - кулата на връх Снежанка. Билетът за лифта (двупосочен) струва 25 лв. За разглеждането на кулата се плаща 5 лв., а от върха се вижда цялата прелест на Родопите. Приказката се допълва от топла шкембе чорба и горещ шоколад за по 4 и 5 лв. Следват 2 прикачвания с лифта, за да се стигне отново до центъра на курорта.
в. "Монитор".