"Спряха втора ТЕЦ, свързана с Христо Ковачки"
Спиране на мощностите на ТЕЦ -"Брикел" в Гълъбово издаде Регионалната инспекция по околната среда и водите в Стара Загора.
„Принудителната административна мярка е за котли №1,2,3,4,5 и 6 на горивната инсталация за производство на топлинна енергия", съобщиха от РИОСВ. Причината е установено използване на неразрешен вид гориво - биомаса.
Това е втората от четирите топлоцентрални, чиято собственост е свързана с бизнесмена Христо Ковачки, санкционирана по този начин.
Преди 6 дни главният прокурор Сотир Цацаров, след получен сигнал от ДАНС, разпореди на Министерството на околната среда и водите да направи проверка кои централи замърсяват въздуха в България, горейки незаконно боклук.
Малко по-рано акции бяха започнали в четирите ТЕЦ, свързани с Ковачки - „Брикел", ТЕЦ „Република", Топлофикация-Сливен и ТЕЦ „Бобов дол".
В „Република" се установи, че непозволено се гори биомаса и двата генератора на твърдо гориво бяха изключени.
От дружеството заплашиха, че ще спрат парното на Перник. От ековедомството отговориха, че дружеството може да включи третия генератор, който е на природен газ.
в. "Труд"
"Нови знаци - за мъгла, задръстване, катастрофи"
Нови пътни знаци ще оказват къде има задръстване, катастрофи по пътя или намалена видимост заради мъгла.
Това става ясно от промени в наредбата за пътните знаци, публикувани за обществено обсъждане.
Всички те са на електгронни табели с променящо се съдържание. Предвиждат се и знаци, с които се обозначава, че за участъка е необходима винетка или да е платена толтакса.
Нови табели ще обозначават и зарядна станция за електрически автомобили или за водород.
Ще има и знак, който ще се използва за сигнализиране на място, предназначено само за паркиране на електрически коли по време на зареждане.
Пътните знаци в повечето държави от Европейския съюз са унифицирани съгласно разпоредбите на Виенската конвенция за пътните знаци и сигнали от 1968 г. и Европейското съглашение към нея.
"Включените в проекта на наредба нови пътни знаци са свързани с необходимостта от осигуряване на високо ниво на пътна безопасност, поради нарастването на трафика, въвеждането в експлоатация на нови пътища и пътни отсечки, внедряването на тол система и на интелигентните транспортни системи", се посочва в мотивите на регионалното министерство.
в. "24 часа"
"Напуснали учители се връщат заради високите заплати"
Тази година криза в образованието заради липса на учители няма да има заради увеличението на учителските възнаграждения, което дава резултат и преподаватели, които са напуснали системата, отново се връщат на работа като учители, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев в Поморие.
Недостигът на преподаватели обаче остава сериозен проблем и ще се задълбочава в следващите 10 години, предупреди образователният министър.
Годишно се пенсионирали 4000-4500 души, а техният брой не може да се покрие от влизащи в системата млади учители.
"Младите хора, които постъпват, са 2/3 от тези, които навлизат в пенсионна възраст. За да няма срив, трябва да се пенсионират не повече от 2000-2500 годишно", каза Вълчев.
По данни на МОН близо 3500 учители в пенсионна възраст продължавали да влизат в класните стаи. Вълчев обаче очаквал възрастовата структура на учителите да се балансира през следващите 10-15 години, но университетите трябвало да осигурят необходимите кадри.
Най-голям в момента е недостигът на учители по химия, физика, математика, по професионална подготовка. Сериозна нужда системата изпитвала и от инженери специалисти. Редовно се търсели преподаватели и по английски и информационни технологии, разказа образователният министър.
Вълчев припомни, че ще бъдат въведени допълнителни стипендии като стимул за студентите да учат педагогически специалности.
"Важно е не само да обезпечим количествения недостиг, но и да мотивираме по-добрите ученици да се включат в педагогическата професия. В инженерните направления също сме предвидили стипендии", добави Красимир Вълчев.
в. "24 часа"
"Изгорелите със застраховка от "Олимпик" имат 3 седмици да си потърсят парите"
Българите, изгорели със застраховки "Гражданска отговорност" във фалиралата кипърска компания "Олимпик" български граждани и фирми, имат по-малко от три седмици да подадат към синдиците искове за възстановяване на сумите по предсрочно прекратените им полици. Това става ясно от съобщение на Комисията за финансов надзор, която разпространи преведено на български език упътване за предявяване на претенции, публикувано от Службата за контрол върху застрахователните компании на Република Кипър.
От упътването става ясно, че искането за възстановяване на сумите трябва да бъде направено в срок от 35 дни от публикацията на решението на съда за ликвидация на застрахователното дружество. Тъй като решението е публикувано в държавния вестник на Кипър на 23 август тази година, крайният срок за предявяване на претенциите е 27 септември. В упътването може да се намери и формулярът, който трябва да бъде попълнен на английски език, и адресите, на които заедно с необходимите документи трябва да бъдат изпратени - електронно, по пощата и предадени лично.
"В случай че заинтересованите потребители не предприемат необходимите действия, е възможно да не могат да получат удовлетворение от имуществото на фалиралата компания", предупреждават от КФН.
Точно преди една година фалитът на "Олимпик" влезе в съда в Никозия. Месец преди това - на 17 август, лицензът на застрахователя бе отнет от кипърския регулатор. Така близо 200 000 български граждани и фирми изгоряха с общо 9.5 млн. лв. Впоследствие се оказа, че предлагането на евтини застраховки в България на практика е било основният бизнес на кипърската компания.
в. "Сега"
"България е начело в класацията за най-опасни пътища в ЕС"
На фона на хвалбите на управляващите и милионите, които се дават за строеж и ремонти на пътищата у нас, България се нарежда сред лидерите в статистиката за най-опасни пътища и най-висока смъртност от пътни инциденти в целия Европейски съюз. Преди нас е само северната ни съседка Румъния. Това показват данните от последния доклад на Европейската комисия.
Според статистиката България е една от страните с най-висока смъртност в ЕС през 2018 г. Данните показват, че 88 души на 1 милион население у нас са загинали през миналата година. Все пак не сме класирани на първата позиция - тя е заета от Румъния, като там числото е малко повече - 96 загинали на 1 милион население. В доклада се отбелязва, че това са единствените две държави, в които броят на жертвите надвишава 80 на 1 млн. Статистиката обаче отбелязва, че България е сред страните членки, които са успели да намалят броя на жертвите по пътя с 9%.
За младите хора между 18 - 24 г. има много по-голям риск, отколкото за останалите възрастови групи. Над 65% от загиналите младежи в катастрофи са били шофьори, докато пешеходците са 8%.
Непосредствено след България по показателя за смъртност на пътя са Латвия (78 на 1 млн. население) и Хърватия (77). След тях следват Полша (76), Унгария (64), Гърция (64). Средната стойност за целия Европейски съюз е 49 жертви на пътя на 1 млн. души. Това е с 1% по-малко в сравнение с 2017 г.
в. "Сега"
"Държавната "Автомагистрали" с нов договор - за 60 млн. лв. за "Тракия"
Държавната компания "Автомагистрали", която е към регионалното министерство, спокойно може да се нарече най-богатият строител. След като без състезание взе над 1 млрд. лв. за строителство на част от магистрала "Хемус", сега новият любимец на управляващите взима договор за 60 млн. лв. за поддръжка на част от "Тракия". Всъщност даденият бизнес е много по-голям, защото всички ремонти на мостове, настилки и т.н. за десетки и дори стотици милиони се дават на поддържащата фирма без търг и конкурс. А после тя преразпределя на тъмно задачите към подизпълнители.
Нови 100 млн. за "Тракия" и "Хемус"
На 30 август Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е сключила договор за над 59 млн. лв. с ДДС за поддържане на 240 км от магистрала "Тракия" от София до Стара Загора - или точно толкова, колкото е била прогнозната стойност на търга. Отделно с решение от юни на АПИ избира отново "Автомагистрали" за поддръжка на 93 км от "Хемус" между София и Ловеч. За тази част от поръчката за поддържане на магистралите все още няма подписан договор, като причината не е ясна, тъй като няма и жалба в Комисията за защита на конкуренцията. Прогнозната стойност на позицията за "Хемус" е 42 млн. лв. с ДДС, като вероятно на такава стойност да е спечелена и поръчката.
Отделно, "Автомагистрали" има и договор за още над 14 млн. лв. за "Тракия" между Стара Загора и Бургас. Така става ясно, че тя печели всички позиции, за които кандидатства, независимо от високите цени, които предлага.
Засега не е избран изпълнител само за поддържането на "Хемус" между Шумен и Варна, където имаше и най-голяма конкуренция. За "Марица" пък отговаря АБ, хасковска строителна фирма, която се свързва с Делян Пеевски.
Само по този търг договорите на държавната фирма за следващите пет години са на стойност 115 млн. лв. През договорите за поддържане обаче минават и т.нар. аварийни ремонти и сумата може да се увеличи в пъти. Така с анекси по стария договор вместо прогнозните 15 млн. лв. "Автомагистрали" е получила цели 160 млн. лв. за поддържане на участък от "Хемус", стана ясно от отговори на АПИ до "Капитал", получени по реда на Закона за достъп до обществена информация.
в. "Капитал"
"Събираемостта на ДДС в България леко се влошава"
Разликата между теоретично дължимия ДДС в българската икономика и реално събрания, или т.нар. VAT Gap, се увеличава като сума - от 1.18 млрд. лв. през 2016 г. до 1.22 млрд. лв. година по-късно. Това показва последният доклад на Европейската комисия за събираемостта на косвения данък в държавите членки. България се позиционира малко над средното ниво несъбран ДДС в съюза с 11.8% от общо дължимия косвен данък, останал извън бюджета. Въпреки увеличението на сумата делът леко намалява спрямо предходната година, когато беше 12%. Очакванията на Брюксел обаче са за повишение до 13% през 2018 г.
Дължимият по закон ДДС в държавите от ЕС през 2017 г. е малко над 1.22 трлн. евро, докато реално събраният достига 1.09 трлн. евро, което е с 4.1% над постъпленията от предходната година. Така несъбраният приход от косвен данък пада от 12.2% през 2016 г. до 11.2% от общо дължимия година по-късно. Разминаването не се дължи само на измами и укриване на данъци, но е и следствие от други фактори като фалит на фирми и административни грешки, отбелязват експертите на ЕК в доклада.
в. "Капитал"
"Училища на тезгяха заради дългове"
5 бивши училища се продават в интернет сайтове, показа проверка на „Монитор". Имотите са основно в села и си търсят нови собственици, които да ги възстановят или да инвестират в тях.
Цените започват от около 100 000 лв и достигат до над милион. Имотите са основно в села и си търсят нови собственици, които да ги възстановят или да инвестират в тях. Собствениците им пък ги промотират с това, че могат да се ползват за старчески домове или цехове за шивачки.
Най-скъп е парцелът, пуснат за продажба в девненското градче Суворово. За него се търсят 1 356 412 лв., като сумата е само първоначална цена, от която стартира търга за имота. Той е пуснат за продажба от частен съдебен изпълнител, а от обявата става ясно, че всеки желаещ да участва в наддаването може да направи това, ако внесе 10% от първоначалната цена по сметка на ЧСИ-то до 26-ти септември. Иначе самият имот в момента се ползва за пансион за настаняване и рехабилитация на възрастни хора и е частна собственост. Заради дългове по ипотека обаче собствениците са на път да се разделят с бившето училище, което от години се ползва за хоспис за стари хора.
Над милион търсят и собствениците на бивше школо в Търговище. То се намира в западната част на града и в интернет се рекламира като производствено или складово помещение. В обявата е посочено, че цената е 550 000 € и в нея влиза парцел от 29000 кв.м и сграда с РЗП - 3151 кв.м. Самото здание се оказва недовършено училище със 70 класни стаи, които явно никога няма да чуят първия звънец, тъй като имотът се предлага за промишлени цели. В обявата е посочено още, че парцелът се намира на магистрален път София-Варна, с лице към аутобана и е ограден с масивна метална ограда с височина 2.5 метра.
в. "Монитор".