Преглед на икономическите теми в печата, 10 юли

10.07.2019 | 10:10
по статията работи: econ.bg
Най-важното от интернет до момента
Преглед на икономическите теми в печата, 10 юли
Снимка: под лиценза на creative commons

"Съветът на ЕС иска да подобрим събирането на данъци"

Настояват България да гарантира стабилността на банковия сектор и борбата с изпирането на пари

Съветът на Европейския съюз смята, че България е нужно да подобри събирането на данъците чрез целенасочени мерки в редица области, като данъците върху горивата и труда. Това е една от препоръките към страната ни от Съвета на ЕС. Целта на препоръките е държавите да бъдат насърчени да повишават възможностите си за растеж с обновяването на икономиката и укрепването на своята устойчивост. 

Страната ни също трябва да модернизира корпоративното управление на държавните предприятия чрез приемането и привеждането в действие на бъдещото законодателство. Съветът на ЕС препоръчва още страната ни да гарантира стабилността на банковия сектор чрез засилване на надзора, насърчаване на адекватната оценка на активите, включително банковите обезпечения, и насърчаване на функциониращ вторичен пазар за необслужваните заеми. София следва да гарантира ефективен надзор и прилагане на нормативната уредба за борба с изпирането на пари и да укрепи небанковия финансов сектор чрез ефективно прилагане на основан на риска надзор, изпълнение на приетите наскоро насоки за оценка и осъществяване на надзор на групово равнище.

Препоръчва се да се насочат повече инвестиции към научните изследвания и иновациите, транспорта, по-специално към неговата устойчивост, водите, отпадъците и енергийната инфраструктура и енергийната ефективност, като се отчитат регионалните различия и подобряват бизнес средата. Освен това се очаква България да подобри пригодността за заетост чрез засилване на уменията, включително на цифровите умения.

Нарастващият недостиг на умения в България изисква значителни инвестиции. Пригодността за заетост на младите хора може да се повиши, ако бъдат подобрени качеството и ефективността на стажовете и чиракуването. Освен това участието в мерки за повишаване на квалификацията и преквалификацията сред възрастното население е много слабо, констатира Съветът на ЕС. Въпреки предприетите мерки за насърчаване на развитието на цифровите умения в България равнището на основните цифрови умения остава сред най-ниските в ЕС (29% от физическите лица притежават основни цифрови умения в сравнение със средно 57% за ЕС), става ясно от анализа. 

в. "Дума"

"С 218 млн. лв. обновяват градския транспорт на София"

толичната община кандидатства за 218 млн. лв. безвъзмездна помощ от Европейския съюз, за да купи нови возила за градския транспорт. Това ще стане ако общинският съвет одобри в четвъртък предложението на кмета на София Йорданка Фандъкова. Идеята е със сумата от ОП "Околна среда" общината, "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт" да купят новите превозни средства, за да се повиши качеството на въздуха в София.

С около 30 млн. лв. общината ще поръча 52 нови електробуса и зарядни станции за тях. Те ще бъдат пуснати по маршрути за довеждане на пътници до метрото и трамвайните спирки. Купуват с около 39 млн. лв. 30 нископодови бързозарядни електробуси, които да сменят стари дизелови автобуси. За 40 млн. лв. ще доставят 30 нови тролея, които да сменят старите по линии № 6,7 и 11. Реконструират за 9 млн. лв. 3 токоизправителни станции. С над 97 млн. лв. купуват 25 нови трамвая, за да ги пуснат по линии № 4 и 18. Те ще допълнят и мотриси по линия №5.

Столичният автотранспорт пък кандидатства и по проект за да бъде направен анализ на автопарка, съобразно ориентирането към нулеви вредни емисии. Кандидатстването ще се осъществи, ако Столичният общински съвет го одобри на сесията си в четвъртък. "Проектът е с размер до 500 хил. евро, като 90% се финансират от Европейската инвестиционна банка. Този анализ ще покаже какви инвестиции в автотранспорта трябва да се донаправят, за да бъде на световно ниво. Смело можем да кажем, че като подвижен състав нивото е над средното за Европейския съюз", обясни пред „Труд" общинският съветник Зафир Зарков.

в. "Труд"

"Теменужка Петкова сезирала КЗК и КЕВР за цената на тока на борсата"

Министърът на енергетиката Теменужка Петкова уведоми депутатите от енергийната комисия, че е сезирала КЗК и КЕВР за цените на Българската независима енергийна борса през последния месец.

Тя е настоявала те да извършат проверка има ли проблем при търговията на свободния пазар и ако има, да се търси решение, каза тя.

Енергийната комисия в парламента се събра, като покани работодателите и търговците на ток, както и фирмите от държавната енергетика, за да се обсъди ситуацията на свободния пазар на електроенергия.

Министър Петкова сподели и идея, която се е породила в търсене на решение заедно с БЕХ, и това е създаване на специална платформа на борсата, на която да се търгува електроенергия, но само за големите индустриални предприятия. Подобни варианти имало във Франция и в Румъния. Петкова вчера разговаряла с Клаус-Дитер Борхард, шеф на вътрешни енергийни въпроси в ЕК, за да сподели тази нова идея. Тепърва обаче ще се търси одобрение на комисията.

Петкова каза още, че държавната енергетика дава 63,4 % от електроенергията. Тя изброи и числа за предлагането на ток на борсата от държавните дружества. За полугодието те са пуснали на борсата 2,78 милиона мегават/часа, а са купени 2,46 милиона на платформата "Ден напред". На платформата за двустранни договори разликата между предложени и купени количества е 1,27 милиона мегават/часа.

в. "24 часа"

"Ангелкова "спасява" туризма с нови анализи за 500 000 лв."

На фона на слабия летен сезон Министерството на туризма (МТ) се готви да похарчи поредната сума за "стратегически" документи за благото на бранша. Покрай многото изфабрикувани вече стратегии, визии и концепции, от които няма видими ползи, ведомството реши да поръча серия анализи и пазарни проучвания във връзка с развитието на обособени зони за туризъм. Обществената поръчка, обявена миналата седмица, е за малко над половин милион лева с ДДС, като финансирането е от ЕС.

Вместо масирано да инвестира в реклама, да търси нестандартни маркетингови ходове, да воюва с лошите практики на хотелиери, ресторантьори, плажни концесионери, да бди да няма бетон по плажовете и бариери към тях и да измисли как да върне българите на родното Черноморие, МТ възлага анализи и проучвания с 3-годишни хоризонти. Резултати от новата обществена поръчка скоро няма да има - срокът за изпълнението й е май 2021 година.

А поръчката и без това е безнадеждно закъсняла. Още през далечната 2015 г. като ресорен министър във второто правителство на Борисов Николина Ангелкова утвърждава "концепция" за разделяне на България на девет туристически района - достатъчно големи по обхват райони, за да бъдат ясно разпознаваеми на туристическата карта, и достатъчно малки, за да бъдат управлявани ефективно. Районите са Дунавски, Старопланински, Софийски, Тракийски, Долината на розите, Рило-Пирински, Родопски, Варненски черноморски и Бургаски черноморски. Всъщност това разделение повтаря т. нар. туристическа карта на България, приета през 2013 г., в която районите са същите и за всеки от тях е определена "специализация". За Родопския район например подредбата изглежда така: на първо място планински туризъм (ски, пешеходен, рекреативен), следват селски, SPA& Wellness туризъм, приключенски, културно-познавателен и фестивален, религиозен и поклоннически туризъм.

в. "Сега"

"Българската кандидатура за чакалнята за еврозоната се измества към октомври"

Българската кандидатура за влизането в чакалнята за еврозоната - ERM II, се отлага вече официално с няколко месеца. На последното заседание на Еврогрупата в понеделник - форматът, в който заседават финансовите министри на еврозоната, е разгледал съвсем накратко напредъка на България да изпълни поетите през юни 2018 г. ангажименти за влизане в ERM II и започване на тясно сътрудничество с Европейската централна банка (ЕЦБ). Формално обсъждането на българската кандидатура е станало в контекста на приемането на молбата на Хърватия, която следва същите стъпки за присъединяване към еврозоната, които за първи път бяха наложени на България - влизането към ERM II да e заедно с приемането в Банковия съюз.

Засега изглежда, че българската кандидатура се отлага по чисто технически причини, тъй като според два източника на "Капитал" ЕЦБ ще обяви резултатите от проверките на шестте български банки на 26 юли. Стрес тестовете са необходими, за да може базираната във Франкфурт институция да поеме част от надзорните функции на БНБ. От това какво точно показват те и какви евентуални последващи мерки са нужни зависи и българската кандидатура за чакалнята за еврозоната. Следващото редовно заседание на Еврогрупата, когато може да се вземе решение за България, е през октомври.

"Всичко зависи от резултата на прегледа на българските банките от ЕЦБ и дали няма да се наложат коригиращи действия", казва източник от Еврогрупата. Тъй като България е първата страна, която не е членка на еврозоната и кандидатства за влизане в Банковия съюз, пътеката все още не отъпкана. Така че е трудно да се прогнозира какви биха били предписанията на ЕЦБ и дали тяхното изпълнение не би забавило още повече участието на страната в ERM II.

Комисарят по икономическите и финансовите въпроси Пиер Московиси, известен със скептичното си отношение към българската кандидатура за еврото, коментира след заседанието на Еврогрупата, че "България е кандидат, всички страни ще се присъединят някой ден". Московиси подчерта, че не иска да се обвързва със срок кога София може да влезе в чакалнята на еврозоната.

Ако решението за България се отложи за октомври, то ще съвпада със следващия доклад по Механизма за сътрудничество и проверка (CVM). Очаква се Европейската комисия да го публикува през септември. Механизмът прави преглед на напредъка на реформите в областта на върховенството на правото в България, като беше стартиран през 2007 г специално за София и Букурещ. Именно на него се позовават няколко страни - членки на ЕС, които блокират влизането на страната в Шенген, но сега същият аргумент може да се използва от тях и за еврозоната. Очакването е ЕК да препоръча отпадане на CVM или поне да обяви, че то предстои скоро, ако България направи предписаните от Брюксел стъпки.

в. "Капитал"

"Предлагат 7 години минимална гаранция за нова магистрала, 3 години - при ремонт"

Минималните гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти да бъдат увеличени с 1 до 3 години. Това предвижда проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 , който Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува за обществено обсъждане.

Така например, ако минималният гаранционен срок за строителство на автомагистрала в момента е 5 години, с промените в наредбата се предлага той да бъде увеличен на 7 години. За изпълнен републикански път от І и ІІ клас сега срокът е 3 години, с измененията се предвижда да стане 5 години, а за ІІІ клас път от РПМ - 4 години, като сега е 3. За реконструкция и основен ремонт на пътища от републиканската пътна мрежа минималният гаранционен срок в момента е 2 години, с проекта на наредба се предлага увеличаването му на 3 години.

Удължаването на сроковете се отнася не само за автомагистрали, скоростни пътища и пътища І,ІІ и ІІІ клас от републиканската пътна мрежа, но и за останалите пътища и улици, за хидроизолационни, топлоизолационни, звукоизолационни и антикорозионни работи на сгради и съоръжения; за всички видове строителни, монтажни и довършителни работи; за вътрешни инсталации на сгради и при основен ремонт и реконструкция; за пречиствателни съоръжения и депа за твърди битови отпадъци; за преносни и разпределителни проводи (мрежи) и съоръжения към тях на техническата инфраструктура; за основен ремонт и реконструкция на железопътни линии, самолетни писти и съоръжения за тях, хидроенергийни, хидромелиоративни, водоснабдителни, пристанищни и брегоукрепителни съоръжения и системи.

Завишаването на минималните гаранционни срокове цели по-стриктно изпълнение на задълженията от страна на строителите и лицата, упражняващи строителен надзор за изпълнението на строежите в съответствие с издадените строителни книжа и с изискванията на Закона за устройство на територията /ЗУТ/, както и с правилата за изпълнение на строителните и монтажните работи и с материали, изделия и продукти в съответствие с основните изисквания към строежите, и за спазване на технологичните изисквания за влагането им.

в. "Монитор".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 26.03   1812 г. – Земетресение разрушава Каракас, Венецуела. 1828 г. – Австрийският композитор Франц Шуберт изнася единствения си публичен концерт. 1841 г. –...