Преглед на икономическите теми в печата, 10 януари

10.01.2020 | 10:10
по статията работи: econ.bg
Най-важното от интернет до момента
Преглед на икономическите теми в печата, 10 януари
Снимка: под лиценза на creative commons

"ЕК: България дава най-много пари за лекарства и болници, а липсва профилактика"

Сърдечносъдовите заболявания като инсулти и инфаркти и онкологичните, сред които основно рак на белия дроб, на дебелото черео и на гърдата, са водещите причини за смърт у нас. В голяма степен те се дължат на разпространените сред българите вредни навици като тютюнопушене, употреба на алкохол и нездравословно хранене И въпреки че средната продължителност на живот в България е нараснала с над 3 години през периода 2000-2017 г. -от 71,6 на 74Д тя остава най-ниската в Европейския съюз.

Това са част от основните изводи в доклад на Европейската комисия за състоянието на здравеопазването в ЕС и в частност на България. Той бе представен официално в четвъртък от експерти на комисията и на Европейската обсерватория за здравни системи и политики, след като в края на ноември докладите за здравните профили на отделните държави от съюза бяха публикувани на сайта на комисията.

Сред основните акценти, които експертите отличиха като проблеми за страната ни, са слабо развитата профилактика на лечими заболявания, най-голям дял на директните плащания от джоба на пациентите, твърде големите разходи за лекарства, високият процент на хора, които имат проблем с достъпа до здравни грижи, неравномерното разпределение на лекари и твърде малкият дял на джипита сред тях.

в. "24 часа"

"Предлагат бързи кредити с неравноправни клаузи"

Бързи кредити с неравноправни клаузи предлагат редица компании, затова хората трябва да внимават какво подписват и да знаят правата си. В желанието си хората да изкарат по-добри празници или да направят подобрения в дома си често прибягват до финансиране чрез бързи кредити. „Предвид нуждите, за които се взимат, това са предимно кредитни продукти, които се отпускат бързо и не надвишават суми от 10 хил. лв. При тези продукти срокът за връщане на заема е кратък (в повечето случаи не по-дълъг от година) и съответно лихвеният процент е по-висок, в което няма нищо лошо и неестествено. Но тук проблемите са свързани не с високия лихвен процент, а с неравноправните клаузи, които поставят потребителите в условия на задлъжнялост към кредитните институции на основание, забранено от закона", коментира Стоил Алипиев, председател на Националната асоциация за защита на потребителите.

Най-често срещаните неравноправни клаузи в общите условия са за такси и комисионни за разглеждане и управление на кредита, едностранно покачване на лихвени проценти и кога институцията може да изиска цялата сума по кредита.

За да избегнат дълги съдебни процеси потребителите могат да отнасят споровете пред секторна помирителна комисия. „Секторна помирителна комисия за разглеждане на спорове в областта на финансовите услуги през 2018 г. е сезирана със 17 заявления, потях са образувани 15 помирителни производства. Не са образувани помирителни производства по 2 заявления, тъй като исканията са недопустими. Приключилите за година помирителни производства са 17, от които 10 са от 2018 г., а 7 от 2017 г.

в. "Труд"

"Автоинструктори излизат на протест срещу промените в курсовете"

Автоинструктори излизат на национален протест срещу промените в шофьорските курсове. На 14 януари (вторник) преподаватели и учебни коли от цялата страна ще се съберат на пл. Батенберг в София.

Основното искане на протестиращите е незабавно да бъде отменена заповедта на министъра на образованието и науката за увеличение на броя на часовете по кормуване от 31 на 42. Тази промяна е тясно обвързана с въвеждането на нова система за контрол върху практическото обучение на водачите. Начинът на въвеждане на системата за контрол от Министерството на транспорта даде основание на голяма част от експертите в сферата да се усъмнят, че става въпрос за корупционна схема, смятат организаторите на протеста.

Договорът за изработка на системата е подписан в момент, в който работната група по обсъждане на промените, все още не е приключила своята работа. Междувременно, фирмата, на която е възложена изработката, вече е била готова със софтуера и той дори е предоставен за тестване на определени автоинструктори. В тази връзка протестиращите търсят отговор дали е възможно фирмата да е работила върху изработката на система за сигурност преди държавата да ѝ я възложи. Възникват съмнения дали промените не се правят с цел една частна фирма да събира такса (в размер на 20-30 лв) от 60-70 000 курсисти годишно за достъп до тази система. От браншът смятат, че е възможно да се цели пренасочването на близо 2 милиона лева годишно към една частна фирма.

в. "Монитор"

"Заради транспорт деца не ходят на училище"

Над 520 деца от пазарджишки села за четвърти ден не успяха да отидат на училище вчера заради липса на транспорт. Причина за това е, че от началото на годината в областта е в сила нова транспортна схема, според която има значително намаляване на курсовете на автобусите до определени населени места.

Министърът на образованието Красимир Вълчев е обещал да осигури два допълнителни училищни автобуса на засегнатите от транспортната криза общини в Пазарджишка област, но не е ясно кога ще стане това. Според шефката на Регионалното управление на образованието Валентина Кайтазова процедурата по осигуряването на автобусите щяла да приключи през март. Единият автобус е нужен на училището в село Величково, с който да се превозват ученици от съседните села, а другият - за община Лисичово.

За учениците от Боримечково обаче все още няма решение. Не по-леко е положението и в селата Лозен, Ковачево, община Септември, Левски и Елшица, община Панагюрище, Тополи дол. През първите дни от началото на кризата с транспорта стана ясно, че учители извозват част от децата с личните си автомобили.

Директори на учебни заведения ще внесат искане в община Пазарджик за преразглеждане на автобусните разписания с фирмата-превозвач.  Жителите на 20 села от Пазарджик, Лесичово и Септември вече организираха подписка, в която настояват премиерът Бойко Борисов да се намеси при решаването на транспортната криза в региона.

в. "Дума".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 30.12   1699 г. – С указ на цар Петър I в Русия е въведено летоброенето от Рождество Христово. 1703 г. – При земетресение в Токио загиват около 37 хил. души. 1853 г....