Преглед на икономическите теми в печата, 11 октомври

11.10.2019 | 10:55
по статията работи: econ.bg
Най-важното от интернет до момента
Преглед на икономическите теми в печата, 11 октомври
Снимка: под лиценза на creative commons

"С 1,5 млрд. евро се свива бизнесът на превозвачите"

С 1,5 млрд. евро ще се свие бизнесът на българските компании за международни товарни превози до 2023 г., ако пакетът "Мобилност" бъде прие в пълния му обем. Това показва оценка на KPMG на ефекта от готвените промени. Преговорите по пакета в момента вървят между ЕК, европарламента и Съвета на ЕС, каза вчера министърът на транспорта Росен Желязков.  

В момента секторът е оценен на над 2,8 млрд. евро, или 6% от БВП, ако промените бъдат приети, той се свива на 1,3 млрд. Очаква се преустановените или релокираните бизнеси да са над 1 млрд. евро, или компании, които държат 36% от камионите, ще преустановят или ще преместят бизнеса си п`о в центъра на Европа.

Със 155 млн. евро ще се увеличат плащанията за гориво, заради изискването за връщането на камионите на 4 седмици празни в страната, в която са регистрирани. 53% от българските камиони, които извършват превози в страните в ЕС, ще се връщат празни, а това ще увеличи емисиите въглероден двуокис с 88,5 т, което е 3% ръст на емисиите от превозни средства на компаниите за международни превози. Разходите за хотел са изчислени на 119 млн. евро, а за паркинг за камионите - на 24 млн. евро. Пропуснатите ползи са изчислени на 509 млн. 

14 000 служители на транспортни компании ще бъдат засегнати от промените. Статистиката показва, че около 12 700 компании от България предоставят сухопътен международен транспорт. 75 на сто от тях са с до 5 камиона, т.е. малки фирми. Заетите в сектора са 42 500 с около 1750 евро средна заплата. Общо 25 800 са българските камиони, които са оперирали в Европа през 2018 г. и тяхната средна възраст е 3 г., за разлика от тези в Европа, които са средно на 11 г., посочиха анализаторите.

в. "Дума"

"Слави влиза имотен в политиката"

Слави Трифонов влиза в политиката като собственик на доста имоти, показа проверка на "Труд". Като председател на политическа партия той ще влезе в Регистъра на лицата, заемащи висши публични длъжности и ще трябва да подаде имуществена декларация пред антикорупционната комисия (КПКОНПИ).

Справка за лидера на "Няма такава държава" в Имотния регистър показа, че Станислав Тодоров Трифонов има сделки на територията на пет служби по вписванията - София, Пловдив, Варна, Плевен и Пещера.

В столицата през декември 2013 г. купува парцел от 1199 кв. м, еднофамилна жилищна сграда с площ 296 кв. м, еднофамилна сграда с изгребана яма, басейни и ограда с РЗП 1256 кв. м в местност Киноцентър III част - разширение. През август 2014 г. тези имоти са апортирани във фирмата му "Ермитаж есте". През 2009 г. е дарил на Магдалена Ангелова, с която преди време имаше връзка, апартамент от 189.67 кв. м с мазе и гараж в Драгалевци. През 2006 г. е купил апартамент от 100.79 кв. м в квартал "Гоце Делчев", който е продал година по-късно на "Арис мениджмънт".

в. "Труд"

"НАП ще попълва декларации от 2020 година"

От 2020 г., който обявява доходите си онлайн, получава достъп до готова, попълнена от НАП декларация. В нея ще има данните, с които приходната агенция разполага. Той трябва да провери верността им и да я изпрати. Поправката в закона за облагане на доходите ще заработи от 1 януари 2020 г.

В четвъртък бюджетната комисия прие промените в данъчните закони за догодина, предложени от кабинета. Всички поправки са записани в преходните разпоредби на закона за корпоративното подоходно облагане.

Всеки, който получи дарение от ценни вещи, което не е имот или кола, вече ще е длъжен да го обяви пред данъчните, предвижда промяна в закона за облагане на доходите. Дребните награди до 100 лв. пък вече няма да се декларират.

Преносът на акцизни стоки с пратки се забранява, глобата за куфарна търговия се вдига до 4000 лв., е записано в закона за акцизите.

в. "24 часа"

"Училищната реформа катастрофира официално"

Новите учебни програми по математика, на които се възлагаха надежди да направят обучението по този предмет по-интересно и да мотивират учениците, издържаха проверката на времето само три години. Просветното министерство започва преглед на програмите, по които в момента учат децата от V, VI и VII клас, след което ще предложи варианти за олекотяването им. Това съобщи просветният министър Красимир Вълчев по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия. Причина за тази мярка са отчайващо слабите резултати на седмокласниците на тазгодишното национално външно оценяване. Те бяха първият випуск, който започна да учи от V клас по изцяло нови учебни програми и нови учебници, които са с по-леко съдържание, по-практически ориентирани и целящи усвояване на умения. Предстоящите редакции на практика са признание за провал на започналата през 2016 г. реформа в българското училище.

Министър Вълчев посочи, че математиката е базова наука, а точно по нея има най-голям проблем с резултатите от изпитите на учениците. Затова в МОН е сформиран екип от експерти от Българската академия на науките и Съюза на математиците в България. Те ще направят преглед на програмите по математика от V до VII клас, тъй като проблемите на учениците започвали основно с надграждането на знания след IV клас.

"Нямаме представително проучване сред учителите, но от многото разговори с тях се откроява мнението, че програмите са твърде амбициозни", коментира министърът. По думите му по история или география може да се освободи време за преговор и не е фатално изпускането на дадена тема или дата, по математика обаче всеки урок надгражда предишния и няма време за затвърждаване на знанията. Така у голям брой ученици се натрупва изоставане, което не може да се компенсира. Затова и експертите ще прегледат къде програмите биха могли да бъдат облекчени откъм материал, за да има повече време за преговор и затвърждаване. Целта е да се подобри и начинът на преподаване на учителите.

в. "Сега"

"България търси инвеститор в завод за автомобилни батерии"

Въпреки че няма решение на германският концерн Volkswagen къде ще построи новия си завод за автомобили, правителството вече търси инвеститор за производството на автомобилни батерии, научи „Монитор".

Страната ни иска да се впише в тренда на Европейския съюз (ЕС) за чисто производство, което заради големия брои заводи за автомобилни части у нас, може да се реализира чрез привличане на голям инвеститор за все още скъпите за производство съвременни акумулатори, твърдят правителствени източници. Управляващите не са се отказали от мечтата да привлекат голям автомобилен производител, но засега везните клонят Volkswagen да избере Турция.

При Hyundai ситуацията е подобна, защото дори да изгради ново производство, южнокорейската компания няма нужда от завод на територията на ЕС, а по-скоро ще търси под-доставчици за е-мобилите си и изследователските центрове за автомономни автомобили.

На дневен ред все още стои привличането на Volkswagen. Обнадеждаващо е все още липсата на окончателно решение на ръководството на концерна. Добра новина дойде и от Турция, след като регистрираната компания на автомобилния гигант в турcкия търгoвcки рeгиcтър cъc ceдaлищe в oкръг Мaниca се оказа фирма за производство на камиони с марката MAN, а не на автомобили. Ето защо и управляващите твърдят, че все още са в играта и изтъкват, че България няма конкуренция по финансова стабилност, по кредитен рейтинг и БВП в региона. Но в същото време източници от правителството твърдят, че след случая „Дизелгейт" Volkswagen по-скоро търси място да изнесе „отмиращото" производство на замърсяващи автомобили извън пределите на Евросъюза.

в. "Монитор".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 30.12   1699 г. – С указ на цар Петър I в Русия е въведено летоброенето от Рождество Христово. 1703 г. – При земетресение в Токио загиват около 37 хил. души. 1853 г....