"Задава се ново дране с банкови такси"
Основна причина за това е евродирективата за поевтиняване на задграничните преводи
От средата на декември в сила реално ще влезе новият еврорегламент за намаляване на таксите за презгранични преводи в евро. Той бе приет през пролетта, а докладчик за него бе българският евродепутат Ева Майдел. Таксите за задгранични преводи ще бъдат приравнени към парите, които плащаме за вътрешни трансфери. Това означава, че ще станат 2-5 лв. Освен това сега използваме картата си на ПОС терминал, теглим пари, но нито знаем обменния курс, нито таксите, които ни прибират. Научаваме това един месец по-късно, когато си получим банковото извлечение. Новият еврорегламент предвижда тази информация да се дава предварително, още когато подписваме договора със съответната банка за дебитна или кредитна карта. Очаква се чрез новите правила българският бизнес и гражданите да спестяват над 60 млн. лв. Ще намалеят и разходите на българите, особено на тези, пътуващи в чужбина, които харчат около 1.6 млрд. евро годишно зад граница. Комисионата при разплащането или тегленето ще бъде ясно обозначена.
Друг основен момент в еврорегламента предвижда осигуряването на по-голяма прозрачност за таксите, които се получават от банките за превалутиране при теглене на чужда валута от банкомат и разплащане с банкови карти в чужбина. Потребителите ще получават електронно съобщение или известие чрез банковото си приложение за таксите, предлагани от тяхната банка или от банката на търговеца, и ще може да избират по-изгодния курс. Очаква се това да спести още няколко милиарда на европейските граждани, като премахне скритите такси, които някои банки и търговци налагат. Те стават известни едва след получаването на банковото извлечение. Тази част на промените обаче ще започне да се прилага от 2021 г., тъй като е необходимо пренастройване на информационните системи на банките. Това вероятно няма да е малка инвестиция и е възможно да повлече ново вдигане на такси.
От 2016 г. банките в страните извън еврозоната имат възможност да ползват системата за разплащания SEPA, разработена именно, за да направи трансакциите в рамките на Евросъюза бързи и евтини. Българските банки обаче не се възползваха от тази система и запазиха високите такси. Това е и една от причините Европейският парламент да се намеси и да въведе новия регламент.
В анализ на консултантската компания "Делойт" България бе дадена като лош пример за това, че ние плащаме най-високите такси за трансгранични преводи в евро. За превод на 100 евро средната такса у нас е близо 20 евро, което е два пъти повече от тази в Румъния - втората страна в ЕС с най-високи такси. Освен това проучването показва, че от 2012 г. насам таксите за трансграничен превод в ЕС намаляват, но само в България се покачват. По последни данни на БНБ поне пет банки у нас събират от 30 до 57 евро на трансакция, като е възможно да наложат и допълнителни 20-30 евро за експресен превод.
в. "Дума"
"Частните уроци поскъпнаха двойно"
Частните уроци за седмокласниците месеци преди провеждането на Националното външно оценяване (ИВО) или т. нар. "малки матури" поскъпнаха драстично тази година, показа проверка на "Труд". Цените за подготовка за влизане в елитните училища са скочили от 20 до 100 процента според качеството и нивото на преподавателите.
В София 60 минути подготовка по математика или български език достига до 50 лева за 1 астрономичен час. Докато миналата учебна година за 60 минути индивидуална подготовка във Варна имаше оферти за 10 лв., сега най-евтините уроци по български език и математика са по 15 лв„ а повечето преподаватели вземат по 20 лв. Най-титулуваните обаче обучават кандидат-гимназисти срещу 40 лв. за астрономически час. Въпреки солените тарифи кандидати има и дори родители са жалват, че не са успели да запишат детето си при даден именит учител, тъй като графикът му се е запълнил още в началото на лятната ваканция. Във Варна от няколко години първенец е Математическата гимназия. Там приемат деца още от 5 клас, като на ИВО след 7 клас тази година училището се класира на първо място в страната по математика и на трето по български и литература. След кампанията по прием за 8 клас МГ отчете най-висок резултат за града с максимален бал от 496,5, следвана от Първа, Пета и Четвърта езикови гимназии.
Пазарът показва, че за уроци по двата предмета родителите трябва да броят средно около 2800 лв. за учебната година. Мнозина дават и повече, за да увеличат шансовете на децата си за вход в елитните гимназии. Във Варна от няколко години първенец е Математическата гимназия /МГ/. Там приемат деца още от 5 клас, като на ИВО след 7 клас тази година училището се класира на първо място в страната по математика и на трето по български и литература. След кампанията по прием за 8 клас МГ отчете най-висок резултат за града с максимален бал от 496,5, следвана от Първа, Пета и Четвърта езикови гимназии.
в. "Труд"
"Адвокати: Решението за анализ на сделката за ЧЕЗ и странно и пресилено"
Сделката по придобиването на активите на ЧЕЗ в България от страна на "Еврохолд" ще премине през задълбочено проучване. Това обяви в четвъртък Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), само ден след като кандидат-купувачът представи визията си за развитието на енергийните активи.
Мотивът на антимонополния орган е, че купувачът може да злоупотреби с положението си на застрахователния пазар и да удари конкурентите на ЧЕЗ на енергийния пазар. Причината е, че за да играят на борсата за ток, търговските дружества на ЧЕЗ имат нужда от застраховки на гаранциите по сделките. Но притежаваното от "Еврохолд" застрахователно дружество "Евроинс" държи близо 43% от пазара на този особен вид застраховки.
"Подобна концентрация ще създаде съществено предимство на участниците в сделката (по придобиването на ЧЕЗ - б.а.)", пише в мотивите към решението на КЗК.
На друго място в решението на КЗК се казва, че сделката между "Еврохолд" и ЧЕЗ "поражда опасения за ефективната конкуренция". По закон задълбоченото проучване може да трае до 4 месеца.
Решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да прави задълбочен пазарен анализ на придобиването на бизнеса на ЧЕЗ в България от страна на "Еврохолд" е странно и пресилено, но все пак антимонополният орган има законното право да го прави. Такова е мнението на трима адвокати по конкурентно право, до които "24 часа" се допита по повод решението на КЗК от миналата седмица.
в. "24 часа"
"40% от българските пътища са в много лошо състояние"
Близо 40 на сто от прехвалените от премиера Бойко Борисов български пътища са в незадоволително или лошо състояние. Това става ясно от Доклада за състоянието на безопасността на движението по пътищата в Република България, пуснат в правителствения Портал за обществени обсъждания. В документа, който е огромен по обем, се прави опит за обобщение на цялата картина на безопасността на движението с посочване на конкретни параметри, свързани със загинали, ранени, с поведението и подготовката на водачите и останалите участници в движението, със състоянието на автопарка, контролната дейност на пътя. Докладът очевидно е изготвен от създадената наскоро Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", която е към управлявания именно от Борисов Министерски съвет.
В документа е отделено основно място точно за състоянието на пътищата в контекста на безопасността на движението. Там е направен пълен разрез на състоянието на републиканските пътища. Изрично е посочено, че републиканската пътна мрежа е с обща дължина над 19 500 км и че "по-голямата част от мрежата остава изградена преди повече от 20 години". Това съответно изисквало влагането на значителни финансови ресурси за извършване на основен ремонт в допълнение към необходимия ресурс за текущо пътно поддържане. Авторите на доклада изрично посочват, че пътищата имат пряко отношение както към активната (геометрични елементи на пътя, коефициент на сцепление, пътни знаци и пътна маркировка и др.), така и към пасивната безопасност (свободно от препятствия крайпътно пространство, ограничителни системи за пътища и т.н.).
Според посочените в документа данни 25 на сто от пътищата в България имат лошо състояние на настилките, а други 13.3 на сто са в незадоволително. Изрично е посочено, че тези близо 40 на сто от пътищата представляват риск и от гледна точка на пътната безопасност. Настилката на 22 на сто от пътищата е в задоволително състояние, добри са настилките на 27 на сто от тях, а отлично - на едва 12 на сто. В 52 на сто от пътищата е незадоволително състоянието на банкетите. Незадоволителни са и 56 на сто от отводнителните окопи, както и цели 66% от хоризонталната маркировка по българските пътища.
в. "Сега"
"За 9 месеца: Близо 200 нарушения в енергийните предприятия"
Главната инспекция по труда е установила 193 нарушения в 53 енергийни предприятия на територията на цялата страна, съобщиха пред „Монитор" от ведомството.
Данните, свързани с икономическата дейност на „Производство, разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива", показват, че за първите 9 месеца на годината са извършени 70 проверки в 53 предприятия, като инспекторите са констатирали общо 193 нарушения. От тях по осигуряването на здраве и безопасност при работа са 117 броя, а 76 пък са нарушенията по осъществяване на трудови правоотношения.
Инспекцията по труда участва задължително в разследването само на част от трудовите инциденти - довелите до смърт и такива, които може да доведат до трайно инвалидизиране, както и тези, при които са засегнати три и повече лица. Въпреки това на базата на оперативен регистър на инцидентите на работното място, станали известни на инспекцията по труда, резултатите от контролната дейност се анализират и се предприемат мерки за намаляване на опасностите от инциденти в най-рисковите сектори и икономически дейности, обясниха от ГИТ. Според инспекторите за всяко установено нарушение се предприемат мерки за отстраняването му, което води до подобряване на условията на труд и превенция на евентуални бъдещи трудови инциденти. По проект „Оптимизация и иновации в ГИТ", финансиран по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси", е разработена методика за оценка на рисковия потенциал на предприятията. В процес на разработване и внедряване е и софтуер, който ще определя рисковия потенциал на обектите на контрол и ще ги групира според нивото му. Това ще позволи в бъдеще ограниченият човешки ресурс на инспекцията да се насочва към наистина най-рисковите обекти на контрол и по този начин да се намали опасността за живота и здравето на работниците.
в. "Монитор"
"ББР е единствената банка без публикуван годишен отчет за 2018 г."
От държавната институция не обясниха на какво се дължи забавянето
Въпреки че вече сме в четвъртото тримесечие на 2019 г., Българската банка за развитие (ББР) все още не е публикувала одитиран годишен отчет за 2018 г. нито на сайта си, нито в Търговския регистър. Сроковете за това изтекоха в средата на годината, като по този начин кредитната институция е потенциално в нарушение на редица български и европейски регулации.
Освен това по този начин единствената държавна банка дава лош пример - макар понякога да има малки забавяния, като цяло сроковете се спазват и към момента всички частни банки отдавна са публикували своите отчети. Наскоро ББР беше освободена от новите по-строги правила за добро управление на публичните предприятия с аргумента, че вече е обект на регулация от БНБ и спазва засилени изисквания за прозрачност.
в. "Капитал".