"София в топ 20 по най-бързо поскъпване на жилищата"
Цените в столицата са нараснали с 9,6% през второто тримесечие на годишна база
София е на 19-о място в света и на девето място в Европа по ръст на цените на жилищата, показва индексът на консултантската компания "Найт Франк" (Knight Frank) за второто тримесечие. Между април и юни жилищата в столицата са поскъпнали с 9,6% на годишна база, сочат данните на компанията. Това поставя София след Утрехт в Холандия и преди френския град Лион в класацията на "Найт Франк", която включва 150 града в света.
Общо цените на жилищата в изследваните градове са нараснали средно с 3,5% през второто тримесечие на годината. Най-бързо растящият жилищен пазар в света е бил китайският град Сиан, където цените на жилищните имоти са се увеличили с 25,1%. Десетката се допълва от Будапеща - с 24,2%, Хидерабад - 18,3%, Ахмедабад - 15,3%, Ухан - 14,6%, Санкт Петербург - 14,6%, Порто - 13,6%, Чунцин - 12,1%, Загреб - 11,4%, и Атина - 11,2%. На другия полюс е Сидни, където цените на жилищата са намалели с 9,4%. Следват Дубай със спад от 9,3%, Мелбърн - минус 7,8%, Абу Даби - минус 7,5%, Делхи - минус 7,1%, Йерусалим - минус 5,5%, Дарвин - минус 5%, Ванкувър - минус 4,9%, и Абърдийн - минус 4,8%.
В Европа цените на жилищата в Порто, Загреб и Атина растат от ниска база и продължават да са под върховото им равнище преди финансовата криза. "Найт Франк" отбелязва растящата пропаст между градове в една и съща страна. Например цените на жилищата в Уелингтън, Нова Зеландия, са нараснали с 9,1% на годишна основа, докато в Оукланд са намалели с 2,9%. Жилищата в Отава са поскъпнали с 6,3%, докато във Ванкувър са поевтинели с 4,9%. В Лион цените на жилищата са се повишили с 9,2% на годишна основа, а в Марсилия са нараснали само с 0,3%. Във Финикс жилищата са поскъпнали с 5,8%, а в Сиатъл са намалели с 1,3%.
Състоянието на местната икономика, противоположните пазарни цикли и в някои случаи по-затегнатите регулации на имотния пазар са факторите за тези различия. Редица големи градове се озовават на дъното на индекса през това тримесечие, включително Лондон, Ню Йорк, Оукланд, Рим, Дубай и Сидни, казва Кейт Евърет-Алън, ръководител "Жилищни пазари" на компанията.
в. "Дума"
"Двойна игра на Прокопиев с ЕВН"
Иво Прокопиев и служителите от неговата фирма „Булброкърс" водили двойна игра при продажбата на остатъчния държавен дял от енергодружеството ЕВН през 2011 г. От една страна те били наети от държавата да осъществят сделката на борсата така, че в бюджета да влязат най-много пари, а в същото време на борсата станали представители на купувача. Освен че прибрали комисионни и от двете страни, брокерите работили в полза на частния интерес за сметка на държавния като спестили над 87 млн. лв. на австрийското дружество.
Това разказа пред Специализирания наказателен съд бившият шеф на КФН Стоян Мавродиев, който сега е председател на Управителния съвет и изпълнителен директор на Българската банка за развитие. Финансистът се яви и даде показания като свидетел по делото за скандалната сделка, което се води срещу двамата министри от кабинета „Борисов 1" Симеон Дянков и Трайчо Трайков, срещу Иво Прокопиев и трима шефове от неговата фирма „Булброкърс".
„Сделката с ЕВН е пример за брутална пазарна манипулация", каза Мавродиев. Като председател на КФН той и членовете на комисията са можели да я спрат, в случай, че са получили сигнали от „Булброкърс", че австрийската фирма, която по това време била собственик на мажоритарния дял от ЕВН-България, ще участва в наддаването за акциите. Брокерите на Прокопиев обаче до последно си траели. Те подготвили схема, по която продажбата да се обяви на 8 декември - само 13 дни преди пускането на акциите на Българска фондова борса. Това правело невъзможно планирането и отпускането на пари за инвестиции от други големи компании в Западна Европа в навечерието на празниците за Коледа. А на самата дата на търга - 21 декември 2011 г. „Булброкърс" осъществили 34 поредни сделки през една минута в полза на купувача ЕВН-Австрия, като наддавали с по-малко от 1% така, че да стимулират нарастване на акциите с 16-17%, посочи Мавродиев.
в. "Труд"
"Защо заводите за автомобили заобикалят България"
Един от най-динамично развиващите се сектори в българската промишленост е автомобилостроенето. За съжаление, все още не става въпрос за производството на крайни продукти като автомобили или мотоциклети, а за компоненти, които се вграждат в тях. Популярно е мнението, че за изработването на почти всеки нов автомобил в Европейския съюз през последните години са използвани части, произведени в България. В тази статия ще се опитам да представя актуалната ситуация за този сектор в страната. Вече в почти всяка област е налице завод, свързан с производството на автомобилни компоненти, като най-важните центрове са в индустриалните зони около София и Пловдив, но също така Стара Загора, Кърджали, Хасково, Русе и др. В тях се произвеждат глави за двигатели, стъкла, седалки, климатици, заключващи системи, сензори, акумулатори, кабели за електрически системи, уплътнения. Освен това в страната действат научноизследователски центрове за разработки в областта на подпомагащите водачите системи и автономното управление.
Значението на сектора
Според информация от Автомобилен клъстер България при създаването на организацията през 2012 г. общият оборот е бил 2 млрд. лв„ които са генерирани от 30 компании с около 9 хил. работници. Понастоящем фирмите са 230, оборотът им е приблизително 10 млрд. лв„ а заетите в сектора са около 60 хил. души, включително около 3000 инженери, занимаващи се с научноизследователска дейност.
в. "Труд"
"Средната пенсия за пръв път минава 200 евро през 2020 година"
Средната пенсия за първи път ще мине границата от 200 евро от 1 юли догодина.
От тази дата тя ще бъде повишена с повече от 30 лева, като от сегашните 381 ще стане 413 лв.
От 1 юли всички пенсии ще се вдигнат с 6,6%. Това е предвидено в проекта за бюджета на Държавното обществено осигуряване, съобщи социалният министър Бисер Петков пред bTV и така официално потвърди досегашните си анонси, че увеличението ще е над предварително заложеното досега.
Минималната пък ще бъде 233 лв. Тук увеличението е с 13 лв.
Сега минимална пенсия получават над 320 хил. българи. Под нея вземат 334 000 пенсионери. Разходите за пенсии ще минат 10,5 млрд. лева догодина.
Правителството бе заложило ръст на пенсиите с 5,3%, но заради по-високия осигурителен доход и инфлацията те могат да се вдигнат с по-голям процент. За първи път ще се използва и швейцарското правило в чистия му вид - сбора от половинките на средния осигурителен доход и половината от инфлацията, обясни Петков.
Минималната работна заплата пък ще стане 610 лв. от 1 януари. С близо 10% ще се вдигнат и заплатите в бюджетния сектор.
Сега средната пенсия минава 200 евро само в София. В шест области, в които възрастните са най-бедни, тя не може да мине 150 евро. Това са Кърджали, Монтана, Разград, Силистра, Търговище и Шумен.
в. "24 часа"
"Държавата не контролира продажбата на лотарийни билети"
Никой не контролира отпечатването и разпространението на лотарийни билети у нас. Държавната комисия по хазарта (ДКХ) няма законови правомощия, а Министерството на финансите (МФ) е без "функционална компетентност". В същото време намеренията за ограничаване на разпространението на билетчетата за търкане и на рекламата на хазарта изпаднаха в пълно забвение. Това става ясно от информация на Медиапул, откъдето са изпратили въпроси по закона за достъп до информация до МФ и ДКХ.
През 2018 г. са отпечатани 197 379 000 броя билети за моментни лотарийни игри, са отговорили от Министерството на финансите. На практика това означава, че за да се изчерпят всички талони, всеки пълнолетен гражданин в страната би трябвало да си е купил по 36 броя годишно. През 2019 г. към септември са отпечатани 121 641 400 билета. Най-много талони - 95% от общия брой, са отпечатани за фирмата "Ню Геймс" на бизнесмена Васил Божков, която провежда игрите на "Националната лотария". Държавният "Български спортен тотализатор" е отпечатал едва около 9.4 милиона билета през 2018 г., което е 4.8% от общия брой, става ясно още от отговора на МФ.
"Националната лотария" има право да провежда 72 вида моментни игри. Част от тях са с тираж 20 - 25 милиона билета, има и такива с по 3,10 или 15 милиона билета. По закон наградният фонд за всяка една от игрите не може да е под 50% от постъпленията от продадените билети. Парадоксът е, че липсва отчетност за продадените до момента билети и приходите от тях. Нито МФ, нито ресорната Държавна комисия по хазарта имат представа каква част от отпечатаните през 2018 г. близо 200 милиона билета, които се водят държавни ценни книжа, са реално продадени, каква част не са продадени и какво става след това с тях, коментира Медиапул. От МФ посочват, че темата за разпространението на лотарийните билети била извън "функционалната компетентност" на финансовия министър.
От ДКХ отговарят, че не водят данни за продадени и непродадени лотарийни билети, тъй като реализацията им не е регулирана от Закона за хазарта. Затова комисията нямала правомощия да проверява каква част от отпечатаните билети действително стигат до търговската мрежа. От ДКХ единствено утвърждавали образците на билетите и правели документална проверка на план-сметките на хазартните фирми за приходите и разходите за изплащане на печалби. План-сметките включват общ брой билети за съответната игра, цена на билета, обща сума на печалбите, очаквани приходи от продажби и награден фонд.
в. "Сега"
"Фолксваген" се разколеба за Турция заради Сирия"
Автомобилният концерн "Фолксваген" отлага решението за изграждане на завод в Турция, съобщава "Ханделсблат".
Причината е началото на турската операция в Сирия.
Въпреки че концернът започна преговори с Анкара за изграждането на завод до Измир, след започването на турската операция в Сирия ръководството на "Фолксваген" вече не бърза да подписва договора за строителство.
Говорител на концерна обясни, че те наблюдават ситуацията с голяма предпазливост.
Миналата седмица турският президент Реджеп Ердоган обяви началото на операция "Извор на мира" в Северна Сирия срещу Кюрдската работническа партия и терористичната група ИДИЛ.
в. "Монитор"
"Избраният концесионер на летище София ще вдига таксите от десетата година"
Ако обжалването потвърди държавното решение, Meridiam трябва дотогава да е построил трети терминал. Следва карго терминал и хотел
Нов Терминал 3 до десетата година на концесията, нов карго терминал на мястото на стария Терминал 1, паркинги за автомобили и хотел. Това най-общо предвижда визията на избрания победител за концесията на летище София, фонда Meridiam, който ще си партнира с Strabag и има договор за оператор с летище Мюнхен. Летищните такси пък ще започнат да се вдигат след построяването на третия терминал. Това е резюмето на плана за най-голямото бъдещо летище, който държавата реши, че е най-силен в състезанието за нов стопанин на столичното летище. Той бе представен на първата жива среща на представител на фонда с журналист от "Капитал". Междувременно изборът на държавата се обжалва от останалите четири кандидата.
в. "Капитал".