"Под натиск от Брюксел България обяви война на дъмпинга от китайските стоки"
Дрехи, обувки, чорапи, чаршафи, играчки и всякакви пластмасови изделия - внос от Китай, поскъпват от Нова година. Причината е, че минималните стойности, по които се обмитяват тези стоки при внос у нас, значително се завишават. България вече трябва да прилага т.нар. "справедливи цени" за рискови стоки от "трети страни", валидни за всички членки от ЕС. Тези стойности се определят всеки месец чрез COMEXT - непрекъснато актуализираща се база данни на Евростат, според произхода и крайната дестинация. Като рискови стоки се квалифицират текстил и текстилни изделия, както и изделия от пластмаса. На практика това обхваща огромен обем артикули, които се търгуват в страната. Масова практика от години е т.нар. китайско карго, което влиза на територията на страната ни, да се декларира пред митниците на смешно ниски цени, от което вносители пестят огромни суми от мита и такси.
В. "Сега"
"След цигарените компании и петролният бранш ще следи контрабандата"
От догодина петролният бранш ще въведе методика, по която да следи контрабандата на горива. Идеята е подобно на сдружението на цигарените концерни бензиновият бранш да се "саморегулира" и да сведе до минимум незаконната търговия с акцизни стоки. "Първото тримесечие ще стартираме модела заедно с Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД), а в средата на годината ще предложим анализ и мерки за противодействие", заяви Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация. Той съобщи новината при представянето на резултатите от поредното проучване на незаконната търговия с цигари, което се прави чрез преброяване на изхвърлените празни опаковки.
В. "Монитор"
"Автобусите до 30 км ще возят без колани"
За автобусите, които возят по линии до 30 км, отпада изискването да бъдат оборудвани с колани. Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, които прие кабинетът в сряда и ще ги внася в парламента. Задължението за колани остава, когато автобуси и микробуси превозват деца. Проектът регламентира и правилата за движение на тротинетките, изискванията за предпазни средства, максимално допустима скорост и минимална възраст.
В. "24 часа"
"Албена" остава Европейски курорт на спорта и през 2020 г."
Над половин милион лева ще вложи „Албена“ АД в ремонт на спортни съоръжения и изграждане на три тенис корта и професионално баскетболно игрище, съобщиха от ваканционното селище. Инвестициите бяха огласени, след като Албена бе избран за втора поредна година за Европейски курорт на спорта. „Популяризирането на здравословния начин на живот, опазването на природата и подобряването на достъпната среда са сред мисиите ни като носител не титлата. Мотото ни е „Спортни по природа“, посочиха от ръководството на комплекса. През следващата година той ще е домакин на повече от 100 спортни събития на регионално, национално и международно ниво.
В. "Труд"
"Може да има обрат в наша полза за пакета "Мобилност"
Европейската комисия на път да спре новите правила за международен транспорт
Европейската комисия е приела на заседание в Страсбург решение да спре одобрените неокончателно промени в правилата за международните пътни превози. Това съобщава изданието "Политико", като отбелязва, че решението все още не е представено официално. Причината комисията да приеме подобно решение е, че новите правила, както бяха договорени преди седмица в среднощно закрито заседание, не помагат, а биха попречили за опазването на околната среда. Според приетите миналата седмица текстове шофьорите трябваше да почиват извън кабината на камиона, да се връщат на всеки четири седмици в страната, където е регистрирана фирмата, а размерът на командировъчните да бъде според държавата, в която са изпратени.
Според българските превозвачи новият регламент е протекционистки за западноевропейските фирми за автомобилни превози и цели да бъде ограничена дейността на дружествата от периферията на Европейския съюз като България. Накрая транспортната комисия прие над 1100 поправки, някои от които взаимно изключващи се.
ЕК си постави като основна цел в следващите пет години да защити природата, а новите правила предвиждат допълнително излишно движение на дизеловите камиони по европейските пътища. Цитиран е заместник-председателят на ЕК Валдис Домбровскис, по чиито думи ЕК ще успее да спре въвеждането на промените с приемането на ново решение навреме. "Политико" отчита, че това е първият зрелищен сблъсък между новите ръководства на институциите на ЕС, а полза в случая имат противниците на промените - България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва.
Междувременно правителството одобри вчера промени в закона за автомобилните превози. Промените са резултат на няколкомесечна работа с бранша, коментира транспортният министър Росен Желязков. Намаляване на превозвачите, които не отговарят на условията за установяване, т.нар. фирми пощенски кутии, предвиждат промените. Те налагат създаването на публичен таксиметров регистър. Освен това се ограничава възможността за извършване на нерегламентирани превози. Регламентират се превозите с атракционна цел, поясни Росен Желязков.
В. "Дума".