"Храните ще поскъпнат с над 5% догодина
Спадът на безработицата и ръстът на доходите ще се забавят"
Поскъпването на храните и услугите, което се очертава да бъде с над 5 на сто на годишна база, ще има най-сериозен принос за инфлацията догодина. Това е записано в есенната прогноза на Министерството на финансите, според която до края на 2019 г. Индексът на потребителските цени ще се увеличи до 2,8 на сто. Спадът в безработицата и ръстът на доходите ще се забавят през следващите няколко години. Малко под 5 на сто ще бъде ръстът на цените и на услугите, като двата сегмента ще окажат основно влияние върху ускоряването на инфлацията. Средногодишното поскъпване на живота догодина ще бъде 2,5 на сто, а през следващите няколко години ще се забави леко. Същото ще се случи с доходите и с безработицата. Тази година икономиката ще отбележи ръст от 3,4 на сто, но до 2022-ра година ще се развива малко по-бавно.
Най-вероятно това ще доведе и до охлаждането на имотния пазар и ипотечното кредитиране, тъй като ще намалят покупките на имоти с инвестиционна цел, прогнозират още от министерството. Основните рискове пред икономиката ни могат да дойдат отвън - най-вече заради несигурността около Брекзит, търговската война и забавянето на китайската икономика.
Очаква се растежът за цялата световна икономика тази година да бъде не повече от 3%. "Задаващата се криза има други характеристики в сравнение с 2008 г. Тя ще бъде криза на предлагането, докато предишната беше криза на търсенето.", коментира пред БНР от Лондон проф. Димитър Иванов. По думите му тази криза няма как да не засегне и икономиката на България, а в изнесените положителни данни за икономиката ни имало предизборни нюанси. "Нямаме нови инвестиции, нямаме подновяване на индустрията. Огромни стратегически проекти в страната са забавени. Ако погледнем и социалната картина в икономиката - тя е трагична. Над 50% от българското население получава под минималната работна заплата. Нищо не се случи в областта на новия икономически модел, нова реиндустриализация", твърди проф. Димитър Иванов. Според него в страната ни се създава климат, който отблъсква чуждите инвеститори. Той смята, че статистиката не отразява и реалната картина на инфлацията в страната. По думите му тя върви към 6-7%. Проф. Иванов е категоричен, че трябва да се мисли за нов социален и индустриален пакт за развитие на България и той да е между всички политически сили.
в. "Дума"
„Фолксваген" не търси ново място за завода си, проектите са замразени"
Германският концерн „Фолксваген" не търси ново място за завода си, заяви член на управителния съвет на компанията, цитиран от „Ханделсблат".
Пред журналисти Андреас Тостман, който отговаря за производството, поясни, че Фолксваген следи внимателно турската офанзива в Сирия. „Не сме притиснати от времето и затова решението ни, къде ще построим завода, в момента е замразено", допълни Тостман.
По-рано „Фолксваген" отложи окончателното си решение дали да построи своя нов завод за автомобили в Турция на фона на международните критики по отношение на турската военна операция в Северна Сирия и опасенията за сериозно накърняване на репутация на немския автомобилен производител, предаде БНР.
„Ние наблюдаваме внимателно настоящата ситуация и гледаме със загриженост текущите развития", заяви говорител на компанията, цитиран от „Ханделсблат".
По-рано този месец „Фолксваген" създаде филиал в западната провинция Маниса в Турция, като от компанията заявиха, че все още се намират в последната фаза на преговорите и че не е взето окончателно решение за строежа на автомобилния завод за 1,3 млрд. евро.
в. "Труд"
"Борисов: На голи поляни, където пасяха магарета, расте завод след завод"
"Драго ми е, като виждам как на голите поляни, където пасяха магарета, расте завод след завод. Правят се все по-сложни, по-скъпи и по-добри неща." Това заяви премиерът Бойко Борисов при посещението си в индустриалната зона на Куклен, където откри ново турско предприятие за стопове и фарове за известни немски автомобили. В него са вложени 20 млн. евро, до 2023-а се очаква да нараснат на 40 млн. Фабриката е разположена край шосето Пловдив - Асеновград, за разширяването на което помогна държавата.
"Пътят стана много добър. От Пловдив до Истанбул караш без светофари, от "Тракия" и "Марица" до Бурса и от Пловдив до Белград, Виена и Мюнхен пак се минава само по магистрали. От това идват инвестициите", посочи премиерът. По думите му терените в индустриалните зони в България са разпродадени, защото са уредени, имат ток, вода и канализация. Графикът за откриване на нови предприятия до края на годината бил пълен.
"Като започнахме и пътя Ботевград - Мездра и магистрала "Хемус", фирма с 5 завода отиде във Враца. Ще строи там предприятие", каза Борисов. Премиерът подчерта, че все повече наши инженери, висококвалифицирани специалисти и програмисти се завръщат от чужбина, което е една от причините за интереса на инвеститорите.
Той припомни, че само преди седмица в София е открит инженеринг център на голям немски производител с над 200 работни места. Новият турски завод в Кукленската индустриална зона също има свой развоен център в столицата, където ще се прави дизайнът на произвежданите части. Предвижда се след 4 г. продукцията да достигне 60 млн. евро.
"Това е най-сладкото за една държава, добавената стойност. Тя остава в България", подчерта премиерът. Борисов се похвали, че ако преди 4-5 г. БВП е бил малко над 50 млрд. лева, то тази година минава 120 млрд.
в. "24 часа"
"Фермер: България яде старите запаси на свинско от Европа"
След кризата с чумата по прасетата сега по магазините у нас масово се продава дълбоко замразено свинско от резервите на Европа, а търговците го предлагат наред с прясното месо. Това твърди Христо Стойков, директор на свинекомплекса в русенското село Бръшлен, в който 40 000 животни бяха умъртвени заради заразата.
"Заради опасната зараза у нас бяха унищожени над 130 000 прасета, чието месо се използваше предимно за прясна консумация. Сега търговците запълват дефицита с внос, като много често докарват у нас нискокачествени екарисажни меса", казва Стойков пред TrafficNews. Сред страните, които според него ще си "разчистят резервите", са Холандия, Франция и Германия.
"Когато в някоя от тези страни има свръхпроизводство, за да не паднат цените катастрофално и фермерът Ханс да е защитен, държавата изкупува големи количества месо, замразява ги дълбоко и ги трупа. Сега този резерв се прочиства с внос в страни, поразени от африканска чума по свинете като България", обясни той.
в. "Сега"
"Роботите изместват месари и правят палачинки"
Автоматизацията на българския бизнес доведе до въвеждане на роботи на мястото на стругари, месари, бояджии и кроячи, могат да правят и палачинки и да дирижират симфоничен оркестър, показва проучване браншова организация по автоматизация (ПАРА). По-ниско платените и трудни длъжности биват заменени от неуморни и безпристрастни машини основно в хранително-вкусовата промишленост, автомобилния сектор, фармация, машиностроене и обработката на метали.
В последните години София се превърна в световен инвестиционен център. Само за месец 70 компании в развойната дейност са проявили интерес да се установят в столицата, показват данни на Агенцията по инвестиции.
В автоматизация на процесите влагат средства основно фирми с персонал над 500 души или числен състав под 50. Изводът от проучването е необходимост от роботи в производството наравно със служителите, а не сами в халетата, за да се увеличава производителността, коментира на форум в столицата мениджърът продажби на международна компания за автоматизация. Роботизацията на българската икономика ще я изведе на следващо ниво, смятат от ПАРА. Ръководители на едни от най-големите български компании за изкуствен интелект прогнозират, че IT - секторът ще развие своя потенциал в близките 5 години. Уверяват също, че работната ръка няма да отпадне, а персоналът ще бъде преквалифициран, както в много компании по света.
Проучване сред 54 български компании сочи, че автоматизацията води до увеличаване на производството и на качеството. 40 на сто от фирмите, участвали в анкетата, са инвестирали над 1 млн. лева в иновации.
в. "Монитор"
"Магистрала "Струма" остава без еврофинансиране засега"
Според ЕК в изпратената от България апликационна форма има грешки, а трасето, за което искаме средства, няма екооценка
Проектът за строителството на магистрала "Струма" през защитените зони в изпратения вид е в нарушение на европейски директиви, а графикът и сумата, написани в документите, които България е изпратила до ЕС, са необмислени или сгрешени. Това накратко е отговорът на Европейската комисия (ЕК) по изпратената преди два месеца апликационната форма за финансирането на участъка от магистралата през Кресненското дефиле.
От официалното писмо на ЕК до българските власти става ясно още, че трасето, одобрено с оценка за въздействие на околната среда (ОВОС) преди две години, не е същото като това, за което България иска да получи пари от Брюксел. Това на практика означава, че проектът няма как да бъде финансиран с каквито и да е европейски средства, а ако бъде изпълнен така, дори има риск от наказателна процедура по Директивата за местообитанията.
в. "Капитал".