"100 млн. лв. загуби за българския туризъм"
Банкрутът на "Томас Кук" може да доведе до фалити на хотели у нас
Общо около 100 млн. лв. ще бъде загубата за българския туризъм след фалита на туроператора "Томас Кук", прогнозира директорът на Института за анализ и оценка в туризма Румен Драганов. Според председателя на Съюза на собствениците в Слънчев бряг Пламен Копчев банкрутът на британския туроператор може да доведе до фалити на хотели и у нас.
Компанията е осигурявала между 30 и 50% от полетите към морето. Всяко лято туроператорът е докарвал в България между 350 и 450 хил. гости. В момента близо 6 хил. чужди туристи по линия на "Томас Кук" са у нас, обяви след среща с бранша министърът на туризма Николина Ангелкова.
Оттук нататък няма да текат никакви плащания от британския туроператор, всички плащания към хотелиери, ще бъдат на база на това, че те трябва да се институционализират като кредитори на фирмата чрез синдиците, които са определени, обясни експертът.
В България става дума за около 58 хотела, които имат сключени договори с "Томас Кук", но предстои да се уточни точният брой на засегнатите, каза още Драганов. Предстои да се изчислят и точно загубите им, но колкото и да са те, не могат да бъдат платени, категоричен е експертът. Хотелите ще бъдат превърнати в кредитори, обясни той. Освен това хотелиерите ще трябва да преговорят и с банките за преструктуриране на кредитите, които са взели, каза Драганов.
Председателят на организацията на собствениците на хотели Пламен Копчев предвижда, че банкрутът на "Томас Кук" може да доведе до фалити на хотели и у нас, "защото това са огромни суми, които не се знае кога ще бъдат платени". "40 и няколко хотела работят с "Томас Кук", заяви Копчев", цитиран от БТВ. Копчев се надява, че хотелиерите ще получат отсрочка на някои плащания като ДДС и корпоративен данък, защото "това са пари, които още не сме получили".
Румен Драганов е категоричен, че случаят с "Томас Кук" е изключителен прецедент. "Такова нещо не се е случвало в историята на туризма, поне откакто съществува туризъм", заяви експертът. Най-голямата акция за "спасяване" на английски туристи, които са по света, е започнала в понеделник - около 150 хиляди са тези, които трябва да бъдат превозени за няколко дни. У нас засегнати от фалита на британския туроператор са над 2000 туристи. Повечето от тях са на почивка в "Слънчев бряг", малка част са на "Златни пясъци".
Според Драганов под заплаха е и подразделението на "Томас Кук" в Германия. Там обаче действали застраховки чрез лицензиран застраховател, така че каквото и да се случи, всички германски хотели ще бъдат обезщетени. Той припомни, че подобен казус с фалит на туроператор в България се случва за втори път. Първият беше през 1997 година, когато друга голяма фирма - Томпсън, изтегли всички туристи от България. Министерството на туризма тепърва ще анализира щетите от фалита на британския туроператор, стана ясно от изказването на министъра на туризма у нас Николина Ангелкова. Тя каза, че до всички хотели, настанили туристи от "Томас Кук", ще бъдат пратени гаранционни формуляри, за да бъдат покрити разходите им. Всяко лято туроператорът е докарвал в България между 350 и 450 хил. туристи. Компанията е осигурявала между 30% и 50% от полетите към морето. "Този фалит ще доведе до доста сериозни затруднения по отношение планирането на сезон 2020 г.", призна министърът.
в. "Дума"
"Преговаряме в Сеул за завод за изтребители Т-50"
Вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов ще води преговори за завод за изтребители Т-50 в Сеул. Разговорите са свързани с желанието на България частите за самолетите да се сглобяват в страната ни. Това е възможно, след като американската компания "Локхийд Мартин", от която купуваме Ф-16, се съгласи на тристранно сътрудничество. Изтребителите Т-50 са съвместно производство на Южна Корея и "Локхийд Мартин".
Преговорите са част от официалната визита на премиера Бойко Борисов в Южна Корея. Министър-председателят е начело на правителствена делегация, в която влизат четирима министри: вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов, министърът на финансите Владислав Горанов, министърът на транспорта Росен Желязков и министърът на икономиката Емил Караниколов. Целта на посещението е разширяване на сътрудничеството между България и Република Корея в политическия, икономическия и културния диалог между двете страни.
По време на визитата си Борисов ще се срещне с премиера на Южна Корея Ли Нак-йон и с президента на Южна Корея Мун Дже-Ин. Министър-председателят ще посети Университета за чужди езици "Ханкук" в Сеул, Световната централа по таекуондо KUKKIW0N, както и Центъра за научноизследователска и развойна дейност на компанията "Hyundai Motor Group" в град Хуасонг. Още по време на визитата си в Туркменистан през август, премиерът заяви пред журналисти, че очакваме 1,5 млрд. долара инвестиция от Южна Корея. Той поясни, че се водят преговори с концерн за акумулаторни батерии. През юли от икономическото министерство обявиха, че ако от "Фолксваген" предпочетат Турция за изграждане на завод, то България ще преговаря с концерна "Хюндай", към когото още от 2017 г. сме изпратили предложение за стратегическо партньорство. По реализацията на проекта работи министърът на икономиката Емил Караниколов.
в. "Труд"
"Томас Кук" и дpyгите големи рекетират хотелиерите ни - 6 месеца държат парите на клиентите, без да плащат"
"Томас Кук" задържа между 6 и 8 месеца парите на туристите, които посещават България, и това е официален рекет, срещу който собствениците на хотели досега се въздържат да огласяват.
Какъв е моделът, по който работи британската компания, която обяви фалит? Още през месеците март-април всяка година на пазарите в Германия, Великобритания и други европейски държави, на чиято територия "Томас Кук" оперира, започват ранните записвания за летни почивки. Те обикновено са на ниски цени, като българските хотелиери са притискани да намаляват офертите непрекъснато.
"Томас Кук" има договори с почти всички български морски хотели, които предвиждат отложено заплащане с 2 месеца срок. То обаче не се спазва от туроператора и реално парите идват в края на октомври. Така "Томас Кук" оперира почти 8 месеца с парите, предназначени за туристическия бранш=
По тази причина един от големите собственици на хотели край Варна е прекратил преди 2 години контактите си с оператора и е започнал да контактува с по-малки агенции.
в. "24 часа"
"До пет години сменяме всички трудови книжки"
След пет години настоящата трудова книжка с размер 10 на 12 см и обем от 32 страници окончателно ще излезе от употреба като официален документ, в който са вписани обстоятелства, свързани с трудовата дейност на работника или служителя. Тя ще бъде заменена поетапно с нов по-голям и червен на цвят образец, който ще дава възможност за много по-четливо отразяване на данните за трудовите правоотношения на работниците и служителите. Това предвижда нова Наредба за трудовата книжка и трудовия стаж, изготвена от Министерството на труда и социалната политика и обсъдена на ниво държава, синдикати и работодатели. От вторник нормативният документ е предложен и за обществено обсъждане на правителствения портал https://www.strategy.bgй>. Крайният срок за обществената дискусия на проекта е 24 октомври.
Новият образец ще е задължителен от 1 юни 2020 г. за всички, които за пръв път постъпват на работа, както и за тези, които са загубили старите си трудови книжки. По него ще се издават книжки и при изчерпване на страниците на старата книжка. Пет години след влизане в сила на наредбата старите книжки ще престанат да важат - ще трябва да се приключат и да се издадат нови. Промените ще засегнат малко над 230 000 работодатели и 2 192 045 работници или служители на трудово правоотношение, се отбелязва в документите към новата наредба.
в. "Сега"
"Край на опашките за общежития в СУ"
Опашките, които всяка година се вият от студенти, чакащи да платят таксата си за общежитие в Софийския университет „Св. Климент Охридски", отиват в историята. Първокурсниците на ВУЗ-а вече могат да платят всички задължения онлайн вместо да чакат с часове пред касите.
„Не е нужно да идват до касите, за да се настанят. Системата автоматично прехвърля плащането и не е необходимо да чакат, както преди", обясни директорът на Поделение "Социално-битово обслужване" Росен Костов. Всеки студент влиза в онлайн профила си с името и паролата от вътрешната информационна база на университета СУСИ. Там може да провери какви такси и задължения трябва да плати. След това той избира и по какъв начин иска да преведе сумата - чрез банкомат, на каса на изипей, през епей профила си или в банка. „При плащането в банка може да има забавяне на транзакцията. Затова, когато студентите отиват в блока трябва да носят платежно, за да покажат, че са платили", уточни Росен Костов.
Всяка година най-големи са опашките по време на настаняването на първокурсниците, което започва утре. За студентите от всеки факултет има определена дата, като първи са възпитаниците на юридическия, историческия и факултета по химия и фармация. Така до 1-и октомври трябва да се настанят всички новоприети студенти.
в. "Монитор"
"Ковачки ще гори и софийския боклук срещу заплащане от 15 млн. лв."
Фирма на Румен Гайтански-Вълка пък кандидатства за извозване на RDF-а от завода на София
Две от електроцентралите, свързани с енергийния бизнесмен Христо Ковачки, ще изгарят част от RDF отпадъка, който се получава при работата на завода за боклуци в София. Това са "Топлофикация Сливен" и ТЕЦ "Бобов дол", които имат издадени от държавата разрешителни за изгаряне на неопасни отпадъци (RDF).
Двете централи кандидатстват в консорциум, чиято оферта е единствената за втората по големина обособена позиция в обществената поръчка на Столичната община. Тя е за 14.8 млн. лв. и включва приемането на 70 хил. тона годишно за срок от 3 години. Това прави средно по 68 лв. на тон, като за сравнение досега Столичната община е плащала между 15 и 31 лв. за тон. Разбира се, офертата на Ковачки може да е по-ниска от въпросните 68 лв., но предвид липсата на конкуренция трудно може да се очаква съществена разлика.
Докато не изгради отлаганата с години инсталация за изгаряне на RDF отпадък в "Топлофикация София", общината ще продължава да плаща милиони (за тази поръчка сумата е общо 37.5 млн. лв., плюс 14 млн. лв. за транспорт), тъй като не може да сама да обезврежда (изгаря) горивото, което произвежда. Екологичните спорове около планирания инсинератор обаче спъват засега реализацията му.
Половин час след като отвори офертите за изгаряне на RDF горивото, общинската оценителна комисията се събра отново, за да прегледа кандидатите за друга свързана с боклука поръчка - тази за транспортирането на рециклируемите материали и отпадъците, включително RDF-а, до различни дестинации в страната. В документацията на поръчката пише, че се очаква прогнозните количества на извозваните материали да са RDF отпадъци от 180 хил. тона годишно, 39 хил. тона рециклируеми материали (основно хартия, стъкло и цветни метали), компост от инсталациите - 13 хил. тона, и отпадъци за оползотворяване в размер на 100 хил. тона.
Поръчката е с бюджет 14 млн. лв. без ДДС и срок на изпълнение четири години, което означава, че ако договорите бъдат подписани преди края на октомври, бъдещият кмет ще трябва да се съобрази с направения сега избор. А най-вероятно това ще е Румен Гайтански-Вълка, който кандидатства чрез фирмата си "Зауба". От създаването на софийския завод за преработка на отпадъците именно тя е била отговорна за извозването на преработения боклук. Колко точно пари са ѝ платени не е ясно, тъй като договорът все още не е изтекъл, но прогнозният бюджет на спечелената през 2015 г. поръчка е бил 15 млн. лева.
Единственият конкурент на Гайтански в новия конкурс е ЗМБГ АД. Двете фирми вече застанаха една срещу друга при поръчката за сметопочистването на София, като се състезават за 6-а зона - "Люлин" и "Красно село".
Оттеглянето на циментовите заводи
Досега софийският RDF се гореше изцяло в циментовите заводи на "Холсим" (80 хил. т на година), Девня (75 хил. т на година) и "Титан Златна Панега" (25 хил. т). Последните два обаче не са поискали отново да вършат тази услуга въпреки увеличеното заплащане. Едно от обясненията за това може би е, че софийският RDF е с много лошо качество (висока влажност и негорими примеси), което затруднява оползотворяването и го прави не толкова ефективно.
Единствено "Холсим" е подал искане за 80 хил. тона годишно, за което може получи до 16.4 млн. лв.
Любопитно е, че за останалите три по-малки позиции в търга, всяка от които е за до 10 хил. тона RDF годишно и плащане в размер на 1.775 млн. лв., няма подадени оферти. Това е причината от общината да удължат срока за участие в тях, заявиха от ресорната комисия. Очакванията са те да бъдат спечелени отново от свързани с Ковачки фирми.
в. "Капитал".