Преглед на икономическите теми в печата, 28 август

28.08.2019 | 10:10
по статията работи: econ.bg
Най-важното от интернет до момента
Преглед на икономическите теми в печата, 28 август
Снимка: под лиценза на creative commons

"80% от плодовете и зеленчуците са вносни"

Липсва реален контрол на пазара, смятат от Националния съюз на градинарите в България

И това лято преобладават вносните плодове и зеленчуци на пазара, които по неофициални данни достигат до 80 на сто, е посочила в интервю за БТА Мариана Милтенова, председател на УС на Националния съюз на градинарите в България (НСГБ), предаде investor.bg. Добивите от слънчеви зеленчуци тази година не са много добри заради много дъждове и градушки по време на засаждането им. По тази причина не очакваме добра реколта, която да задоволи напълно потребностите на пазара, посочи експертът.

Според Милтенова липсва още реален и адекватен контрол на пазара на плодовете и зеленчуците от страна на БАБХ, поради което пазарът е залят с улични търговци, нерегистрирани по ДДС. Милтенова препоръчва пълна промяна на националната политика в сектор "Плодове и зеленчуци", която с решение на Министерския съвет и на Народното събрание да стане приоритетна. 

И това лято пазарът на плодове и зеленчуци се характеризира, както обикновено, с това, че няма достатъчно българска продукция. За вътрешно потребление тя може да се намери, макар и на по-висока цена. Вносът продължава да върви, за съжаление, с пълна сила, посочи експертът.

Искахме да отпадне ДДС за пресните плодове и зеленчуци или да се намали. Ефектът за обратното начисляване не е същото като да отпадне на 100 процента, но какъв точно ще бъде механизмът, как точно ще бъде направен, предстои да видим, коментира Милтенова по повод идеята на земеделското министерство. Не се знае и дали Министерството на финансите ще приеме мярката, за която нашият бранш настоява. Идеята и надеждата ни беше с нея в известна степен да се подобри положението в сектора - имайки предвид нерегламентирания внос, нерегламентираните улични търговци, които не са регистрирани по ДДС.

Проблемите с унищожената от дъждовете, градушките, измръзванията и сланите продукция изискват адекватни мерки за компенсации, които не се случват. Сектор "Плодове и зеленчуци" не получава национални доплащания за разлика от сектор "Животновъдство". Трябва да имаме и субсидирана заетост на работната ръка. В противен случай без адекватно заплащане не можем да накараме хората, които отиват в Италия, Англия, Испания и другаде, където производствата получават адекватно финансиране и подпомагане - директни, базисни и т.н., да се върнат да работят у нас.

в. "Дума"

"България втора по евтино месо в ЕС"

Цената на месото у нас е една от най-ниските в Европейския съюз, показват данните на Евростат. Страната ни е втора по този показател, като българите плащат за месо 64% от средната цена за съюза. След нас е единствено Литва, където цената е била 71% от средноевропейската.

Малко по-скъпо плащат за пържола в Полша и Румъния, където цената е 63% от средната. Данните на Евростат включват говеждо, телешко, свинско, агнешко, козе и пилешко месо и месни продукти.

Най-скъпо е излизало барбекюто в Австрия със 146% над средното равнище в ЕС, следвана от Люксембург със 142%, Франция със 131% и Белгия със 126%.

От началото на тази седмица цената на свинското у нас тръгна нагоре. В Благоевград най-евтиното месо досега се продаваше по 6,70 лв. за кг, а сега вече няма под 8 лева за килограм. С над 2 лева е повишението на кило свинско и продуктите от него в магазините в Пазарджишко. Така килограм кайма на един от местните производители от около 7 лева на места вече се предлага за 9,35 до 9,75 лева. Суровите колбаси струват 9,20 лева при предишна цена 7-7,50 лева. Месото за готвене също е близо 9 лева.

Евростат отчита още, че цените на храната и безалкохолните напитки в България са се увеличили до 74,8% от средното в ЕС през миналата година. Така страната ни се нарежда на 26 от 28 държави, като в Полша (68%) и Румъния (65%) е по-евтино. Най-скъпо е в Дания - със 130% цени над средните.

За поредна година алкохолът и цигарите са най-евтини в България (58% от средното за ЕС), а на предпоследните места са Румъния и Унгария с над 10% разлика.

в. "Труд"

"Спад на чуждите туристи през юли за първи път от 5 години"

Спадът на чуждите туристи, почиващи в България, който през юни бе в рамките само на 2,49%, през юли се е задълбочил, достигайки 6,2% на годишна база. Това показват данните на НСИ, разпространени във вторник. В противовес на това данните за българските граждани, почиващи в чужбина, показва ръст от 6,9% на годишна база за юли, но става дума само за около 780 хил. души, докато чуждите туристи у нас дори с намалението са над 1,1 млн. човека.

През юли 2019 г. у нас са пристигнали или преминали общо 2,083 млн. чужди граждани, но онези, които са посочили за цел на пътуването "почивка или екскурзия", са само 1,156 млн. човека. През юли 2018 г. тези цифри са били съответно 2,152 млн. и 1,232 млн. души.

За последен път през настоящото десетилетие спад на чуждите туристи у нас е имало през лятото на 2015 г. През юни 2015 г. той е бил 23,91% в сравнение с юни 2014 г., но през следващия месец се е ограничил до 3,35%, а през август 2015 г. е имало лек ръст.

Причината тогава бе резкия отлив на руски туристи, които заради девалвацията на рублата намалиха пътуванията в чужбина. По същото време започна и осезаемият спад на покупките на имоти в България от руснаци.

През юли 2019 г. най-много чужди граждани пристигат в България от Румъния, Турция, Германия, Гърция и Украйна, а Русия е на седмо място. Спадът на руските туристи само през юли 2019 г. на годишна база е 15,7%. По принцип най-голямата група сред чужденците, посетили България, е тази на гражданите от Европейския съюз - 60,1%. Това е с 5,2% по-малко в сравнение със същия месец на миналата година.

в. "24 часа"

"БСП и АПИ спорят кой е откраднал повече милиони от асфалт"

Сблъсъкът между БСП и управляващите по темата за некачествените пътища прерасна във взаимни обвинения кой колко милиона е откраднал в годините. Георги Свиленски, зам.-председател на ПГ на левицата, обвини властта, че "краде" от асфалта. Зам,-министърът на регионалната политика Николай Нанков отвърна, че всички помнят как се "крадяло" при правителствата на социалистите.

"Да, асфалт не се яде, но асфалт се краде, г-н Борисов, и това, че асфалт се краде го доказва състоянието на българските пътища, които ги правите", коментира Свиленски на пресконференция в партийната централа. „Спрете да правите тези опасни за българските граждани пътища. Вече доказани и от прокуратурата с това, че качеството на асфалтовата смес е не това, което трябва да бъде. Подменяте пробите, лъжете и европейските си партньори, които дават пари за тези магистрали, и българските граждани, които пътуват по тези опасни пътища", обвини червеният депутат.

Повод за поредния рунд между опозиция и власт стана годишнината от жестоката катастрофа край Своге, при която загинаха 20 души. След поредната трагедия на пътя БСП започна офанзива за проверка на качеството на ключови пътища, тъй като се появиха съмнения, че прясно ремонтираният участък при Своге е бил с лоша настилка.

В. "сега"

"Пускат морски таксита между кварталите на Бургас"

Морски таксита ще кръстосват морето и ще свързват кварталите на Бургас.

Това е най-новата идея на местната администрация. Проектът е още в начален етап, но първият хидробус може реално да бъде пуснат още следващата пролет. За да се случи водният транспорт на къси разстояния е необходимо да се променят поне две наредби.

По този повод във вторник в Бургас пристигна транспортният министър Росен Желязков. Той разгледа на място пристанището, заедно с шефа на Морска администрация, кап. Живко Петров и кмета на града Димитър Николов. Кеят до Магазия 1 на порта ще бъде една отправните точки, от която ще тръгват морските таксита. Идеята е хидробусите да плават от Морската гара до Сарафово, Крайморие, остров Света Анастасия и рибарското селище Ченгене Скеле в местността Отманли. А в по-късен етап да бъдат пуснати и до съседните курорти Поморие, Черноморец, Созопол и Несебър. Право да бъдат морски таксита ще имат малки, но бързи корабчета. Освен, че ще бъдат полезни за жителите и гостите на града, те ще бъдат и вид атракция, стана ясно от краткия брифинг, даден от кмета Димитър Николов, директорът на „Морска администрация" кап. Живко Петров и транспортният министър Росен Желязков.

Атракцията се очаква да влезе в действие още от следващото лято. Идеята за хидробусите е заимствана от Дания и Швеция, които имат опит с плаванията в градски условия. "За да стане това факт, ще трябва да се променят две наредби, като тук вече думата ще има Министерството", посочи кап. Живко Петров.

Община Бургас има намерение да закупи ново корабче, което да обикаля между петте дестинации. То ще е за по-малко пътници от сега действащия катамаран „Анастасия", но за сметка на това ще е два пъти по-бързо и ще може да се използва и при по-бурни вълни.

в. "Монитор"

"Крадат ли се електрическите тротинетки в София"

"Очакваше се" беше най-често срещаният коментар, когато във вторник вестник "Монитор", а след това и други медии излязоха със статия за откраднати тротинетки, едва няколко дни след като компанията за споделяне Lime влезе на софийския пазар с няколкостотин превозни средства. Според "Монитор" за под пет дни са били откраднати поне 15 електрически тротинетки, или около 10% от първоначално пуснатата флотилия на Lime. Компанията обаче казва друго.

"През изминалите дни имаше опит за кражба на 2 електрически тротинетки, но благодарение на бързата реакция на полицията и нашето съвместно сътрудничество те бяха намерени", коментираха от компанията пред "Капитал". Отговорът е в директен разрез с вече придобилата популярност информация в интернет, че има масово кражби на електрически тротинетки, както и че някои от тях са с изтръгнати GPS системи.

Загуба на време

Кражбата на тротинетки е до голяма степен загуба на време. Те нямат бутон за включване и изключване, така че да се карат без софтуер и извън мрежата на Lime, а и са правени по специален дизайн на компанията - това означава, че частите им не могат да бъдат използвани за нещо друго.

Електрическите тротинетки на Lime (както и на всички останали компании в тази сфера в глобален мащаб) се управляват чрез софтуер - отключват се и се заключват чрез приложение. Дори и чисто теоретично софтуерът да бъде разбит, батерията на тротинетките издържа по-малко от час, след което се нуждаят от зареждане - което обаче отново е по поръчка на Limе и не може да бъде намерено в търговската мрежа.

"Хората трябва да разберат, че електрическите тротинетки са услуга за споделена мобилност в града. Те не могат да се използват, без да бъдат отключени, тъй като колелата са блокирани и при опит за преместване се задейства алармен сигнал", казват още от компанията. "Тротинетките се следят постоянно от GPS система и могат да бъдат намерени по всяко време. Lime разработва свой собствен персонализиран модел тротинетки, което означава, че ако някой се опита да вземе определени части от нашите тротинетки, те няма да бъдат подходящи за никой друг модел на пазара."

в. "Капитал".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 30.12   1699 г. – С указ на цар Петър I в Русия е въведено летоброенето от Рождество Христово. 1703 г. – При земетресение в Токио загиват около 37 хил. души. 1853 г....