"Без промяна на данъчните ставки догодина"
Гражданите няма да уведомяват общините за прекратена регистрация на кола
Министерството на финансите, оглавявано от Владислав Горанов, обяви какво планира по отношение на данъците за догодина. Няма да има промени в данъчните ставки и акцизите. Те остават както и досега - 10% за доходите, 10% за фирмите, 20% ДДС и 15% данък дивидент. Както вече стана известно, няма да попълваме данъчни декларации, НАП ще прави това автоматично.
Има промени за хората с ТЕЛК. При ползване на данъчните облекчения за деца с увреждания и за лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране се предлага да отпадне задължението към годишната данъчна декларация да се прилага копие на валидно решение на ТЕЛК/НЕЛК и копия от документи, удостоверяващи направените вноски. Причината - НАП има достъп до регистъра за "Единна информационна система на медицинската експертиза". Не е необходимо да се прилагат и копия от документи за направените осигуровки, тъй като те се правят в НАП.
Дареното имущество, което ще трябва да се декларира, може да бъде всякакви ценни или неценни вещи, смяната на собствеността, която не се извършва при нотариус и поради това не подлежи на контрол. Предложението връща стара разпоредба, която бе отменена и според която безвъзмездното даряване се смята за доход на получателя и затова се облага с данък.
От догодина фирми и самоосигуряващи се лица в справката за изплатени доходи пък няма да вписват награди и предметните печалби с незначителна стойност, като за незначителна се смята такава на единична стойност до 100 лв. Причината е, че те са необлагаеми, а заради малкия им размер изискването е неизпълнимо и реално не се прилага.
Министерството на финансите предлага още да отпадне задължението на собственици на автомобили, когато ги отписват, да уведомяват писмено общината, в която е регистрацията му. В момента собственикът е длъжен да представи на общината документ за това от компетентен орган. Министерството предлага това да отпадне, тъй като данните се съдържат в регистъра на пътните превозни средства, поддържан от Министерството на вътрешните работи, и проверката може да се автоматизира.
Текст в закона за местните данъци и такси пък дава право на общински служители да определят данъчна оценка за недвижими имоти на предприятия, когато има установено умишлено занижаване на отчетните им стойности с цел намаляване или неплащане на данъка за тях. Така ще се подобри събираемостта на местните данъци.
Собствениците на автобуси, които извършват обществен превоз на пътници по редовни автобусни линии в градовете и в слабо населените планински и гранични райони, които получават субсидия от общините, от догодина ще трябва да уведомяват кметството с декларация, ако имат право да ползват данъчни облекчения.
Онези, които прекарват през граница големи количества цигари или алкохол, може да бъдат глобени за това нарушение от 1000 до 4000 лв. Друга промяна въвежда забрана за лицата да изпращат и получават акцизни стоки чрез пощенски пратки, с изключение на случаите, посочени в закона. Стоките ще се получават лично след показан документ за самоличност.
Тъй като се очаква да заработи Единната система за туристическа информация, туристическият данък ще се изчислява по нов начин - върху броя на предоставените нощувки през календарния месец.
Повечето от предлаганите промени са мотивирани с намаляването на административната тежест за гражданите и администрациите.
в. "Дума"
"Споделеното пътуване изяде 3 млн. лева на превозвачите"
Хилядите пътуващи споделено с шофьори от социалните мрежи намаляват приходите на автобусния бранш с 3 млн. лева годишно. Това показа проучване на „Монитор" сред десетките групи за модерно транспортиране в интернет.
Най-големи са групите за пътуване от столицата в посока морето и Пловдив. Само за август към Бургас и обратно шофьори са превозили 2500 души. Повечето областни градове има поне по две групи, където предлагащи и търсещи услугата се срещат. Най-голямата такава група е "Пътуващи Бургас - София и обратно!", която към този момент има близо 66 000 членове.
До Варна и мераклиите за превоз са над 35 000, но втората по големина група е до Пловдив, където на месец поне 1200 души се возят с „частни" шофьори. По-назад са старозагорски, пазарджишки и русенски групи, наброяващи всяка от тях над 10 000 души. Общата членска маса на групите за споделено пътуване надминава 200 000.
Цените варират според марката автомобил, но най-често са на 60% от тази на автобусите. Така превозът София-Бургас се търгува по 20 лева за място при 27 лева цена за автобусен билет. По 8 лева пък плащат потребителите между София и Пловдив при 13 лв. с рейса. Около 25 лв. се върти цената на север до морето при официален транспорт 30 лв. за място. На база видимите уговорки за пътувания излиза, че по линията София-Бургас лицензираните автобусни фирми са изгубили близо 70 000 лева приходи само през август. Пропуснатите приходи по линията София-Варна са за над 40 000. Дори в посока малки градове като Благоевград и Монтана рейсовете се разминават с постъпления за по около 10 000 лв. Общата сметка от всички групи е за над 3 млн. лв. годишно, като в сметките не влизат нелегалните превози с бусове, нито уговорените извън Фейсбук споделени пътувания.
Въпреки пропуснатите приходи превозвачите нямат против споделеното пътуване, коментира пред „Монитор" Магдалена Милтенова - председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта, член на Националното сдружение на автобусните превозвачи и Конфедерацията на автобусните превозвачи. Протестът на бранша е срещу нелегални междуселищни превози на пътници, където ощетяването от подобни схеми за хазната е около 300 млн. лева. Въпреки ангажимента от страна на премиера Бойко Борисов заради летния сезон действията срещу нелегалните бусове са се забавили.
в. "Монитор"
Катаджии погнаха електрическите тротинетки"
Катаджии започват да санкционират водачите на електрически тротинетки, тъй като те нямат право да се движат по пътищата в София. Това съобщи Любомир Костадинов от „Пътна полиция" в София.
„Всички тези новоизлезли електромоторчета, моторетки, тротинетки, както ги казват, нямат право по закон да се движат по пътищата. Има доста инциденти с тях. Тези, които ги управляват, съответно се водят, че управляват нерегистрирано моторно превозно средство", каза комисар Любомир Костадинов. Той обаче не отговори дали е незаконно тротинетките да се управляват по тротоарите. Според Закона за движение по пътищата наказанието за управление на нерегистрирано МПС е лишаване от право да се управлява за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 200 до 500 лева.
„Труд" от десет дни апелира да бъдат приети поне елементарни правила за поведението на водачите на тротинетки и да им се налагат глоби, ако карат като луди и където си поискат. Едно от предложенията ни беше на първо време двуколесните да бъдат задължени да се движат само по велоалеи и да спазват поне изискванията към велосипедистите в Закона за движение по пътищата.
„Трябва да има законова регламентация на електрическите тротинетки, водачите им трябва да спазват действащия Закон за движение по пътищата. По смисъла на сега
действащия закон това са моторни превозни средства. След като са моторни превозни средства, трябва да отговарят на определени изисквания. Вече са създадени и работни групи, които работят това да се регламентира законово", заяви и вътрешният министър Младен Маринов.
в. "Труд"
"Асоциация: Промени в закон може да вдигнат сивя сектор" Мобилните бензиностанции, предвидени в предлаганите промени в закона за горивата, насърчават контрабандата. Продажбата на горива без касова бележка също работи в полза на сивата икономика. Това смятат от Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
Предлаганите нови текстове от Министерството на икономиката на практика обезсмислят закона, който беше приет през януари от Народното събрание и който има за цел да ограничи сивия сектор. Това заявява Светослав Бенчев от асоциацията. Според него от текста, с който БПГА разполага, излиза, че всеки ще може да продава горива от мобилни станции. "Петролната асоциация винаги е настоявала, че това е изключително вредно, защото там се кешират парите от търговията с горива в сивия сектор, фактически контрабандата", категоричен е Бенчев.
Според него текстът на новия проект дава възможност и за продажба на горива без касови бележки. В момента има два начина за отчитане на горивата по ДДС - когато зареждаме на бензиностанции и получаваме фискална данъчна бележка. Другият вариант е за индустриални потребители - когато горивото се доставя на крайния потребител, той изпраща електронно съобщение до НАП, с което заявява, че е получил дадено количество гориво.
В същото време доставчикът също трябва да изпрати съобщение, с което да потвърди, че е доставил същото количество. Готвените промени обаче позволяват този тип гориво да се препродава на трети лица, без да се изисква никаква касова бележка.
в. "24 часа"
"Шести блок на АЕЦ "Козлоудй" ще има нов живот до месец"
До месец 6-и блок на АЕЦ "Козлодуй" очаква да получи нов лиценз за експлоатация, който ще му позволи да работи през следващите 10 години. По този начин се удължава животът на блока, чийто проектен ресурс изтича тази година. Това съобщи пред БНР изпълнителният директор на Първа атомна Александър Николов. Вчера централата навърши 45 години от пускането си, а гост на събитието бе ресорният министър Теменужка Петкова.
Според Николов техническото състояние на реактора и съоръженията показват, че той може да произвежда ток и през следващите 30 години. "Анализът е готов, предоставен е на Агенцията за ядрено регулиране преди една година. Състоянието на 6-и блок аналогично е такова, каквото е на 5-и блок. Шести блок ще може да бъде експлоатиран още 30 години", увери той.
В рамките на месец и половина шести блок спря на два пъти. Последно това стана в началото на август, когато блокът спря за часове заради технически проблем. Оказа се, че две от главните циркулационни помпи са изключили и са задействали автоматиката за разтоварване на блока. В началото на юли отново се наложи спиране на реактора, но за около 4 часа, след задействане на електрическата защита на генератора.
Скоро шести блок на АЕЦ отново ще бъде спрян, но за годишен планов ремонт. Блокът работи изцяло с новия тип руско гориво. За 5-и блок се правят анализи дали може да премине към работа с американско гориво, доставено от компанията "Уестингхаус", посочи още Александър Николов.
в. "Сега"
"Държавата ще разшири газопровода до ТЕЦ "Варна"
Пореден жест от държавата ще получи Ахмед Доган при реализирането на бизнес начинанията си. След липсата на проверка за произхода на средствата, с които почетният председател на ДПС купи ТЕЦ "Варна", последвалото безпроблемно издаване на всички разрешителни за работата ѝ, както и предоставянето на многомилионните договори за студен резерв, сега държавата ще подсигури и захранването на централата с природен газ. За целта "Булгартрансгаз" ще инвестира над 1 млн. лв. в реконструкцията на станция "Страшимирово", която захранва ТЕЦ-а. По този начин още през следващата година ще могат едновременно да работят и трите блока на централата, докато сега газовата инфраструктура позволява пускането на само по един от тях.
Освен че в случая се инвестират държавни пари за целите на само един-единствен бизнесмен (газопроводът не може да се ползва от друг), е важно и това, че докато ТЕЦ "Варна" беше собственост на CEZ, държавата отказваше да осигури доставките на газ за нея и това стана една от причините за затварянето на мощността. Сега, когато собственик е Доган, обслужването на ТЕЦ-а вече е приоритет.
Какво точно ще се прави
От "Булгартрансгаз" посочват, че на 26 юни са сключили договор с ТЕЦ "Варна", който предвижда увеличаване на капацитета на газовите доставки към централата до 200 хил. куб. м на час. Сега газовата мрежа може да осигури максимум 120 хил. куб. м на час.
По принцип този проект е включен в годишната инвестиционна програма на "Булгартрансгаз" и дори се очакваше да бъде задвижен още в началото на година, за да може ТЕЦ "Варна" да задвижи и трите си енергоблока, чиито горивни инсталации са модифицирани да работят на газ. От една страна, това не се случи заради скоростното пускане на проекта за транзитен газопровод от турската до сръбската граница като продължение на "Турски поток" и всички свързани с него процедури. А от друга, се оказа, че част от мощностите на ТЕЦ "Варна" имат нужда от сериозни ремонти, преди да бъдат въведени в експлоатация и няма смисъл да се бърза със захранването им с природен газ.
в. "Капитал"