"Авионамс" ще отговаря за поддръжката на F-16 у нас"
Очаква се поддръжката на изтребителите F-16 в България да се осъществява във взаимодействие между Военновъздушните сили (ВВС) и авиоремонтния завод "Авионамс". Това ясно стана от думите на Джеймс Робинсън, директор "Международно бизнес развитие на F-16" в "Локхийд Мартин". Той участва в съвместна пресконференция на представители на компанията и американското посолство в България.
Поддръжката е част от пакета и тя ще зависи от това къде българските ВВС изберат да базират самолета, посочи Робинсън. Той очаква, че самолетите ще бъдат базирани в авиобазата "Граф Игнатиево".
Директорът на американската компания не пропусна да похвали бойните самолети, които ще получи България. По думите му това, което ще получи българската армия, е "най-съвременният боен самолет от четвърто поколение в света".
Не мога да коментирам какво въоръжение е закупено или не е, нямам достъп до тази информация, каза Джеймс Робинсън, попитан дали се намалява стойността на F-16 като многофункционален изтребител, ако не бъдат купени т.нар. умни оръжия "въздух-земя". Той заяви, че самолетите имат пълни способности да използват въоръжение "въздух-земя", включително и "умни" оръжия, ако България реши да купи такива в бъдеще.
Според Робинсън следващ пакет бъдещи самолети, след първоначалните осем машини, биха били значително по-изгодни за България. Когато купувате самолетите първоначално, се включват оборудване за поддръжка, резервни части, въоръжение, обучение, които влизат в стойността на цялостната програма, обясни Робинсън и добави, че при следваща поръчка обикновено тези допълнителни разходи ги няма.
Предвидено е обучението на пилотите, техниците и инженерите да започне през 2021 г. и да приключи през 2023 година. За да е сигурно, че българските ВВС са готови да използват самолетите в операции от самото им пристигане същата година.
Робинсън уточни, че самолетите ще се поддържат в България, което ще бъде под егидата на компанията-производител и ще се модернизират съоръженията на "Авионамс".
в. "Дума"
"България ще получи близо 3 млн. евро от ЕС за борба с африканската чума"
Европейската комисия ще отпусне на България 2,9 млн. евро заради кризата с африканската чума по свинете. Това ще бъде първи транш за покриване на спешни разходи. Това е станало ясно на днешната среща в Брюксел на земеделския министър Десислава Танева с европейския комисар по здравеопазване и безопасност на храните Витянис Андрюкайтис. Това каза зам.-министърът на земеделието, храните и горите Янко Иванов във връзка с предприетите мерки за ограничаване на заболяването Африканска чума по свинете.
Парите са за покриване на най-неотложни нужди - дезинефекция, диагностики и т.н., като в рамките на 30 дни ще получим общо 11 млн. евро, които ще покрият обезщетенията на стопаните на умъртвени прасета от официално регистрираните ферми, съобщи Иванов.
Прочетох, че от БСП са казали, че няма ветеринарни лекари. Това не отговаря на истината имаме 1100 ветеринарни лекари, частно практикуващи, на договор с Българската агенция по безопасност на храните, така че имаме ветеринарно-медеицианско обслужване във всяка една точка на страната. Друг е въпросът е дали стопаните сключват договори с тях, заяви зам.-земеделският министър.
Вирусът на африканската чума продължва да се разпространява. Това не е изненеда - както грипът се разпрострянава през зимата, така и африканската чума се разпрострянава през летния сезон - има активна селскостопанска дейност, гората е пълна с диви прасета. Изобилието от диви прасета в комбинация със свинекомплекси и лични стопанства без никаква биосигурност е предпоставка за разпространение на заразите. Ние предприемаме необходимите мерки - те не се наша приумица, те са в правилника Световната организация за животните, посочи Янко Иванов.
в. "Труд"
"Колите на ток със зелени номера"
Колите на ток ще бъдат със зелени табели, а номерът ще е изписан на тях с черен цвят. Това предвиждат промени в наредбата за регистриране, публикувани за обществено обсъждане.
Вносител е вътрешният министър Младен Маринов. Целта на табелите е да направи екоавтомобилите по-разпознаваеми за обществото и така да се стимулира грижата за околната среда.
Белите табели, които в момента стоят на електрическите коли, ще останат валидни и след влизането в сила на наредбата. При промени в регистрацията ще могат да се подменят с новите. В мотивите се посочва, че в Норвегия, Австрия и Канада вече е въведена такава практика, а от миналата есен и в Англия са обявени намерения за това.
Регистрираните у нас коли, задвижвани с електрически двигател, са 984 към края на юли. Това показват данни на МВР до началото на август.
С промените се предвижда номерата на нови коли да може да се слагат и извън пунктовете на КАТ, ако собственик е заявил поне 5 превозни средства.
Когато услугите са за автомобили, чийто регистрационен номер се различава от стандартните, се изискват поне 10 автомобила на един собственик.
в. "24 часа"
"Властите заблуждават, че ликвидират свиневъдството заради евродиректива"
Българските власти са на път да заличат свиневъдството, като се оправдават, че следват стриктно европравилата. Но масовото избиване на животни, с което Българската агенция по храните (БАБХ) се опитва панически да ограничи пораженията от африканската чума по свинете, не съществува като мярка в нито една директива на ЕС. В същото време БАБХ проспа безценно време за важни мерки, които можеха да предотвратят епидемията. Това коментира в интервю за "Офнюз" д-р Сергей Иванов, молекулярен биолог и експерт по храните.
"Агенцията не направи най-простото - да организира мащабни разяснителни кампании за личните стопанства. Така и не публикува адекватни и реалистични мерки за повишаване на биосигурността в личните стопанства. Предпочете да избива свинете и да заплашва хората", критикува експертът.
Африканската чума по свинете дойде у нас преди година от Румъния - в дребно стопанство във варненското село Тутраканци. Седемте прасета там бяха умъртвени, а шефът на БАБХ Дамян Илиев увери, че държавата бди и няма да допусне разпространение на заразата. Година по-късно положението е трагично и епидемията се вихри из цяла България. В 23 от 28 области е въведено "задължително превантивно умъртвяване" на домашните прасета, т.е. да се избиват и здрави животни; 126 хиляди свине в промишлените ферми са обречени на унищожаване, като 80 000 от тях вече са избити. А ресорният министър Десислава Танева замина за Брюксел да иска парични помощи.
Д-р Иванов посочва, че в ЕС борбата с африканската чума по свинете се регламентира с два документа. Основният е Директива 60 от 2002 г., в която изрично са изброени мерките за ликвидиране на болестта. Според европравилата животните в засегнатите стопанства трябва да се умъртвят, но никъде не пише, че трябва да се избиват и прасетата на няколко километра от тези огнища. Не се предвижда и умъртвяване на животните в 20 км радиус от индустриалните ферми. "Такива мерки няма нито в европейските документи, нито в препоръките на Здравната организация на ветеринарите, не знам откъде българските власти измислиха това нещо. Те тотално закъсняха и в момента не им хрумва нищо друго, освен да избиват животните и да се конфронтират с хората", смята експертът.
в. "Сега"
"БДЖ продължава да затъва и с новото ръководство"
Новото ръководство на БДЖ, което заяви, че компанията трябва да бъде "изкарана от XIX век", очевидно среща затруднения да направи това, а модернизацията и комфортът за повечето от пътниците са още пожелание. През първите шест месеца на тази година "Пътнически превози" влошава резултата си и отчита загуба в размер на 9.9 млн. лв. при печалба от 2.7 млн. лв. за полугодието на 2018 година. От компанията отдават това на по-големите сметки за ток и разходите за персонал, които са се увеличили заради ръста на минималната работна заплата (МРЗ), която от януари вече е 560 лв.
Дългогодишният екип, който ръководеше железниците, бе сменен в края на миналата година с цел да оздрави хронично затъващия в дългове холдинг. Въпреки това за първите шест месеца разходите за възнаграждения са се увеличили с над 7.1 млн. лв., показва финансовият отчет за първото полугодие. Това се дължи на преизчисляването, свързано с ръста на МРЗ. Също така с 5% са били увеличени и заплатите на персонала, зает с ремонт на локомотиви и вагони. С 5% са увеличени и възнагражденията на хората, които работят в складовете на дружеството, както и на тези, заети с техническия преглед на вагоните, с маневрената дейност и др.
На фона на изоставането във финансовите резултати "Пътнически превози" все пак успява да увеличи броя на пътуващите. Приходите от превоз на пътници за шестте месеца на годината са увеличени с 347 000 лв., докато приходите от жп карти бележат намаление от 46 000 лв., става ясно от отчета на "Пътнически превози". Интересът донякъде има обяснение - поради социалната функция на железниците пенсионерите и студентите ползват намаления, което прави пътуването по-изгодно.
Данни има и за ремонтната програма на компанията, която се изпълнява на 76%. Подмяната на остарялата техника с нова бе сред топ приоритетите на новото ръководство на БДЖ, но засега е само пожелание. Наскоро министърът на транспорта Росен Желязков прогнозира, че влаковете ще летят от София до Бургас за три часа, а пътуването ще бъде по-комфортно, чисто и достъпно. И добави, че процедурата за покупка на нови влакове ще бъде пусната до края на годината. Жп трасетата също поетапно щели да се ремонтират. Това е важно, тъй като по данни на БДЖ през 2018 г. са натрупани закъснения от общо 430 000 минути, или почти 230 денонощия.
в. "Сега"
"Военното министерство задвижи поръчката за бронирани машини за 1.5 млрд. лв."
След месеци двоумене и задкулисни битки Министерството на отбраната най-накрая днес даде официален старт на поръчката за закупуване на бронирани бойни машини за пехотата. Стойността на проекта е 1.464 млрд. лв. Срещу тази сума армията трябва да получи 150 единици бойна техника за оборудване на три батальонни бойни групи на Сухопътни войски по стандартите на НАТО. Амбицията на управляващите е бойните машини поне частично да се произвеждат или сглобяват в България, като за евентуален местен партньор се спряга държавното военноремонтно предприятие "Терем", което е под шапката на Министерство на отбраната.
Военното ведомство очаквано сведе участници в надпреварата до четири отбранителни компании - ARTEC (Германия), Patria (Финландия), NEXTER Group (Франция) и General Dynamics Land System - MOWAG (Швейцария). До фирмите вчера са изпратени искания за обвързващи оферти (RfP), които трябва да бъдат получени в министерството до 31 октомври.
След това междуведомствена работна група ще анализира и оцени предложенията, като крайният срок за решението й е 20 декември. Така на практика евентуалният договор с бъдещия доставчик на бронирани машини за пехотата ни може да бъде сключен чак догодина.
По-дългият срок по тази сделка ще облекчи бюджета тази година, след като България изхарчи всички налични средства в сферата на отбраната за придобиване на нови изтребители с финална цена 2.2 млрд. лв. Въпросната сума предстои да бъде преведена наведнъж на САЩ в следващите няколко дни, като за целта страната ни дори двукратно трябваше да емитира държавни облигации. Затова и при следващите приоритетни проекти за превъоръжаване на армията - за модулни патрулни кораби и бронирани бойни машини - страната ни ще търси опции за разсрочено плащане в рамките на 5 - 10 години.
За разлика от закупуването на изтребителите, където доставчикът на техниката е един (в случая - американската корпорация Lockheed Martin), проектът за бронираните машини е пресечна точка на много разнопосочни интереси. На практика четирите гореспоменати компании са само производител на шаситата и системен интегратор, който може да работи с най-различни подизпълнители - доставчици на куполи, оръдия, боеприпаси, ракетни установки и ракети, комуникационно оборудване, оптика, хардуер и софтуер за управление на машината и огъня и какво ли още не. Кои точно фирми ще могат да се включат на практика зависи от конкретните параметри в искането за обвързващи оферти, което бе изпратено днес до фирмите интегратори. Както се очакваше, военното министерство не обяви публично съдържанието на въпросната документация по проекта.
За момента обаче все пак е ясно, че бойните машини задължително трябва да са със задвижване 8х8, а поддържащите - с 6х6 или 4х4. Така от състезанието например отпадна щатската отбранителна фирма Textron, която не произвежда 8-колесни машини.
в. "Капитал"
"ГБС вероятно ще спечели търг по "Турски поток" за 350 млн. лв."
Консорциумът между българската ГБС и германската Ferrostaal е почти сигурен победител в един от най-големите търгове за тази година - този на държавното "Булгартрансгаз" за изграждането на две компресорни станции за продължението на "Турски поток" през България. Прогнозната стойност на поръчката е 351 млн. лв. без ДДС, а офертата на ГБС и германците е 350.8 милиона. Единственият конкурент - обединение на малка фирма за климатични системи с партньори от Украйна и Беларус, е предложил над 369 млн. лв., което е над бюджета на процедурата.
В същото време строежът на самия газопровод от турската до сръбската граница остава под въпрос. На 11 юли Върховният административен съд окончателно забрани на "Булгартрансгаз" да подпише договор със свързаното с руската ТМК обединение "Газово развитие и разширение в България", докато не приключи окончателно спорът за безпрецедентното отстраняване на саудитския консорциум "Аркад". Първото заседание по това дело е насрочено за 24 септември.
Така обаче може да се окаже, че "Булгартрансгаз" ще възложи строителството на компресорни станции, без да е ясно кога и дали въобще ще има нужда от тях. Освен това подписаният в началото на тази година договор с "Газпром" предвижда преносът на газ от Турция към Сърбия да започне още от 2020 г. - нещо, което вече е невъзможно да се случи и може да доведе до финансови загуби или дори до разваляне на споразумението.
Кои са кандидатите
Очертаващият се победител в търга за компресорите е обединение "Ферощал Балкангаз", което е съставено от българските ГБС и "Главболгарстрой интернешънъл" и германската Ferrostaal Industrieanlagen. Наличните данни за чуждестранния партньор обаче са повече от оскъдни, като според самия сайт на Ferrostaal към момента дружеството е част от базирания в Хамбург холдинг MPC Industries. В същото време посочените в документацията управители са част от Deutsche Industrieanlagen, на чийто сайт Ferrostaal Industrieanlagen е посочена като акционер.
Последните изпълнени проекти според интернет страницата на Ferrostaal са от преди няколко години, като няма данни за актуалното финансово състояние. В същото време в германската секция на Уикипедия компанията се свързва с редица корупционни афери, включващи политици от Гърция и Португалия. Така или иначе нейното участие в консорциума с ГБС е само 10% и явно е привлечена колкото да покрие изискванията за допустимост на кандидатите.
Предвид мащабите и сложността на обществената поръчка предложилият по-високата цена кандидат изглежда не съвсем на място. Става дума за консорциум "Расово-Провадия КС", чийто водещ партньор (с 55% дял) е "Климатроник". Дружеството, чийто собственик е Цветелина Персийска, се занимава основно с проектиране и изграждане на климатични системи, което няма общо с мощните компресорни станции за транзит на природен газ. А приходите на компанията за миналата година едва достигат 30 млн. лв.
Партньорите на "Климатроник" също са интересни. Единият от тях е украинската "ТОВ Полтаваспецмонтаж", която според сайта ѝ се занимава с индустриално строителство, включително в нефтената и газова сфера. Участието ѝ точно в този търг обаче е повече от изненадващо, тъй като проектът за преминаването на "Турски поток" през България обслужва руските интереси за заобикаляне на Украйна при транзита на природен газ. Не по-малко странно е и присъствието на беларуската ЗАО "Алвора", която работи основно в строителния сектор, но няма данни досега да е работила извън страната. Третият чужд участник в консорциум "Расово-Провадия КС" е испанската консултантска компания TEC Cuatro.
в. "Капитал"
"Игра на стражари и апаши с дрехите на БЧК"
Крадци атакуват контейнерите за стари дрехи на Българския червен кръст, разположени на паркингите на големи вериги магазини в София. За да не ги разграбват и разхвърлят, започва преместването им на нови локации, установи проверка на „Монитор".
„Заради честите набези се оглеждат нови места за преместване на тези, които сега са в кварталите „Малинова долина" и „Слатина", каза Антон Гичев - шеф на отдел „Разделно събиране на текстил" в голяма фирма, която работи в сферата на разделното събиране и дарение на текстил в пряко сътрудничество с БЧК.
На практика за контейнерите не е осигурена охрана. Разчита се на видеонаблюдението и пазачите на магазините, както и на бдителни граждани.
„Вече има няколко случая, в които охраната сигнализира МВР, но крадците се разбягват и успяват да се измъкнат на полицаите. Това са хора от маргинализираните групи, в повечето случаи - малолетни", обясни още Гичев. Като друг проблем той посочи оставянето на торби и пакети с дрехи край контейнерите, тъй като гражданите не са успели да ги натикат през отвора на капака.
Наблюдението показва, че най-много непотребен багаж хората изхвърлят през месеците май и септември. Затова от фирмата призоваха гражданите да съобразяват обема на пакетите и да не ги оставят край контейнерите, ако те не могат да влязат в тях. От БЧК, които работят съвместно с нея, също призоваха гражданите да поставят торбите с дрехи и текстилни изделия в контейнерите, а не върху и извън тях. Съдържанието им се събира два пъти седмично от фирмата.
в. "Монитор".