"Горанов „посъветва“ кметовете да вдигат местните данъци"
Финансовият министър Владислав Горанов обясни, че местните данъци в България са много ниски и че кметовете трябва да помислят за увеличението им. Пред Нова тв той заяви, че ако общините искат да развиват инфраструктура, трябва да имат повече приходи от имуществени данъци. Не поиска в прав текст кметовете да се съобразят с мнението му, но добави, че ако не го направят, няма да могат да искат пари от държавата. Припомняме, че само преди няколко дни, в първата седмица след местния вот, стана ясно, че община Габрово планира промени в наредбата за местните данъци и такси и смята да вдигне именно данък сгради. Кмет на Габрово е Таня Христова, смятана за близка на вицепремиера Томислав Дончев, който също бе кмет на града в началото на политическата си кариера. Дончев имаше изказване малко преди началото на кампанията за местните избори, че в края на годината кметовете ще трябва да увеличат местните данъци и такси.
Градоначалниците трябва да преценят каква политика да водят и да поемат своята отговорност. Ако решат да задържат ниски данъците и таксите, да бъдат така любезни да не се обръщат към правителството, бе предупреждението на Владислав Горанов днес пред Нова тв.
Той коментира, че приходите в държавния бюджет за следващата година нарастват.
в. "Дума"
"Пресмятат кои столични квартали да плащат винетки"
Половината околовръстен път на София може да бъде платен, но преминаването по Южната дъга на столицата ще става без да се дължи тол такса. Това стана ясно след заседание в строителното министерство на междуведомствената група по въвеждане на тол системата.
Все още има възможност да се премахнат тол таксите и винетките и за Северната тангента на столицата, но този въпрос към момента е дискусионен, обясни членът на УС на Агенция „Пътна инфраструктура" проф. Олег Асенов. За да стане това, пътят трябва да бъде изваден от обхвата на републиканските шосета, чието поддържане се плаща от бюджета на пътната агенция, и да се прехвърли за управление на община София.
В бюджета на столицата за 2020 г. обаче няма предвидени средства за стопанисване на шосето, стана ясно от думите на Асенов. Така реално може да се стигне до парадокса жителите на едни столични крайни квартали и близки села да плащат винетка, за да стигнат до центъра на София, а други да пътуват безплатно. Ако Южната дъга е безплатна за преминаване, а Северната тангента е в обхвата на тол системата, може да се очаква изместване и на част от транзитния трафик с оглед спестяване на разходи.
След заседанието на междуведомствената група стана ясно още, че за третокласните пътища няма да се плаща тол такса. В обхвата на системата ще са 6050 км - всички магистрали, 2322 км пътища първи клас и 2932 км втори клас. През следващата седмица ще бъдат публикувани за обществено обсъждане окончателните тарифи на тол таксите. Те ще са близки до тези, с които беше тествана системата, обясни Асенов. Очаква се преминаване на разстоянието между София и Бургас да струва на най-големите камиони малко над 70 лв.
През следващата седмица ще бъде готов и анализът на Световната банка за това как новият обхват на тол системата и предложените тарифи ще се отразят на цените на основните стоки. Цените на винетките и през 2020 г. ще останат без промяна.
в. "Труд"
"19% cpив на продажбите на нови дизелови коли у нас, огромен скок при автомобилите на газ и метан"
Сериозен спад в продажбата на нови дизелови леки коли отчита АСЕА (Асоциацията на автомобилните производителите в Европа). С 19 процента е намаляло търсеното на автомобили с нафтови двигатели в България за първите девет месеца на годината спрямо 2018-а. В Европейския съюз сривът от началото на годината е по-малък -16,4 процента.
От юли до септември 2019 г. броят на дизеловите автомобили, регистрирани в целия ЕС, е намалял с 14,1% до 1 милион бройки В резултат на което пазарният дял на дизела намалява под 30%. Четири от петте най-големи пазари в ЕС отбелязват двуцифрен спад, като продажбите на дизели в Испания са с 34,7% по-малко, италианското търсене се свива с 24,5%, продажбите във Великобритания намаляват с 20,8%, а френското търсене - с 12,6%. Германия обаче регистрира увеличение от 4,7% през последното тримесечие.
Бензиновите нови возила в България за първите 9 месеца на тази година са 15 975 спрямо 14 647 за същия период на 2018-а, или 9,1% отгоре. Ако се погледне третата четвърт на годината у нас, бензиновите коли са с ръст 3,7 процента, или 4725 бройки, спрямо 4555 през същия период за миналата година.
в. "24 часа"
"Метрото може да не е готово до другото лято"
Въпреки уверенията на столичния кмет Йорданка Фандъкова в предизборната кампания, че строителството на третия лъч на метрото върви по график и че участъкът от бул. „Владимир Вазов" през центъра до „Красно село" ще бъде отворен през първата половина на 2020 г., срокът може и да не бъде спазен. Това се разбра от думи на шефа на „Метрополитен" инж. Стоян Братоев пред „Сега". Причината е масираното избиване на подземни води по трасето и нуждата от многобройни укрепителни работи. Според Братоев към момента никой не може да каже кога точно ще бъдат пуснати първите осем нови станции от третия диаметър и дали това ще стане през първата половина на 2020 г. или „месец-два по-късно".
До 5 декември фирмите, които изпълняват строителните дейности - „Джи Пи Груп" и „Трейс груп холд", ще се изтеглят изцяло от обекта. Доскоро Фандъкова твърдеше, че това ще се случи през октомври. След това той ще бъде предаден изцяло на „Сименс", която трябва да извърши тестове на системите за управление - основно синхронизацията на автоматиката при отварянето на вратите на мотрисите на станциите. "По договор имаме общо 33 месеца, като на 24-ия месец „Сименс" трябва да са ни доставили оборудването. Сега остават 9 месеца, в които да монтират системите. От момента, в който им се даде фронт, те влизат -за първите две станции "Красно село" и "България" им дадохме достъп през май, на другите започнахме от лятото и те приеха ангажимента да ги съкратят на 6 месеца. Сега е монтирано оборудването и ни остават самите изпитания", коментира Братоев пред „Капитал".
в. "Сега"
"Над 800 жалби срещу доктори и болници в здравния ДАНС"
803 жалби и сигнали от пациенти срещу доктори и болници са постъпили в здравния ДАНС, както хората наричат популярно Изпълнителната агенция „Медицински надзор" (ИАМН). Те са подадени за по-малко от година, от 1 януари до 6 ноември, съобщиха за „Монитор" от агенцията.
Оказва се, че хората най-много се оплакват от искане на пари в болниците и лошо качество на медицинското обслужване.
За това време инспектори на ИАМН са извършили проверки по общо 683 жалби и сигнали. От агенцията уточниха, че най-честите нарушения са на Закона за здравето, Закона за лечебните заведения и Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ. Те се изразяват в нарушено качество на предоставената медицинска помощ по отношение на своевременност, достатъчност и достъпност, както и на нарушение на икономическите права на болните.
За разлика от тази година през миналата 2018-а жалбите и сигналите и извършените проверки по тях са били 627. Според специалистите увеличеният брой сега се дължи на повишаващото се доверие на хората в работата на Изпълнителната агенция „Медицински надзор".
Независимо от това болните и техните близки продължават да подават сигнали и жалби и до пациентските организации. По пет-шест сигнала или жалби на седмица постъпват в Българската асоциация за закрила на пациентите, съобщи председателят на нейния Управителен съвет адвокат Пламен Таушанов. Годишно те са около 2000, допълни той. По думите му хората най-често се жалят от разминаване в очакванията след хоспитализацията и постигнатия резултат при изписването от лечебно заведение. Като водеща причина пациентите посочват, че не са им обяснени в писмен вид видовете диагностика, която трябва да изберат, както и видовете лечение, които също трябва да изберат, когато има повече от един за дадена диагноза, независимо че са се подписали под т. нар. формуляри за информирано съгласие.
в. "Монитор".