"Поскъпването на жилищата забавя темпове"
В София, Пловдив и Бургас за година цените на имотите са се увеличили най-много
Цените на жилищата в България са нараснали през второто тримесечие с най-бавния си темп от първите три месеца на 2016 г., сочат данни на европейската статистическа служба Евростат. Между април и юни жилищата у нас са поскъпнали с 5% на годишна база, а спрямо първото тримесечие на 2019 г. са останали почти непроменени с повишение от 0,6%. За сравнение, през първите три месеца на годината беше отчетен годишен ръст на цените на жилищата у нас от 7,3%, докато спрямо първото тримесечие на миналата година повишението достигна 2,6%.
Данните за ръста на цените на жилищата в България за второто тримесечие съответстват на прогнозите на брокери на недвижими имоти и строителни предприемачи, които още в началото на годината прогнозираха сходно покачване. Сред страните членки, за които са налични данни, най-голям годишен ръст на цените на жилищата през второто тримесечие е регистриран в Унгария (14%), следвана от Люксембург (11,4%), Хърватия (10,4%) и Португалия (10,1%). Спад на цените на жилищата е отбелязан само в Италия (-0,2%).
Спрямо предходното тримесечие цените на жилищата са нараснали във всички страни членки, за които са налични данни. Най-голям ръст е регистриран в Латвия (5,6%), Люксембург (5,1%) и Кипър (4,2%).
По-рано тази година изследване на Евростат установи, че цените на жилищата в България са нараснали със 17,15% през периода между 2010 и 2018 г., което е малко над средното равнище в ЕС. Цените на съществуващите жилища са се увеличили по-бързо между 2014 и 2018 г. спрямо тези на новите жилища. За периода цените на съществуващите жилища у нас са отбелязали средно годишно увеличение от 5,4%, докато тези на новите жилища са постигнали среден годишен ръст от 5%, показват данните на европейската статистическа служба.
През първото тримесечие София беше лидер по поскъпване на жилищата у нас с ръст от 9,6% на годишна основа. На второ и трето място бяха Пловдив и Бургас с повишение от съответно 7,1% и 8%. В почти всички големи градове в страната, включени в данните на Националния статистически институт (НСИ) силното поскъпване на жилищата в началото на годината се дължеше главно на ръста на цените на новото строителство.
в. "Дума"
"Длъжникът - мъж до 30 години, зодия Рак"
Мъж до 30 години, зодия Рак, със средно или висше образование е профилът на средния длъжник у нас. Това показва проучване на Асоциацията на колекторските агенции в България.
Най-много длъжници има в градовете Благоевград и Варна.
Колекторски фирми търсят 570 хиляди длъжници у нас. Общата сума, която те дължат, е в размер на 464,3 милиона лева. Това е обемът на възложените на фирмите за събиране вземания за първите шест месеца на тази година. Размерът им все пак намалява като за същия период на миналата година те са били 743,9 милиона лева, а длъжниците са били 636 хиляди, показват още данните на асоциацията.
Основната причина за спада в задлъжнялостта на населението е устойчивото подобряване на макроикономическата среда. Потребителите са по-платежоспособни, по-сигурни в доходите си и се стремят да погасяват задълженията си навреме, обясни данните Райна Миткова, председател на АКАБГ.
По думите е не е за пренебрегване и друг факт - финансовата култура на българите се подобрява, макар и постепенно. Те все повече разбират, че неплащането на дължимото носи единствено негативи за тях, което ги кара да бъдат по-стриктни и съответно да запазят доброто си кредитно досие, допълни тя.
Средният размер на дълга на потребителите, който миналата година надхвърли психологическата граница от 1000 лева и достигна 1 162 лева, през първото полугодие на 2019 г. отново слиза в по-ниския диапазон и се равнява на 815 лева.
в. "Труд"
"Рекорд! 13 електрически коли на Автосалон София 2019"
Рекорден брой чисто електрически коли ще бъдат изложени на започващото в събота автомобилно изложение в София. Това стана ясно на пресконференцията, на която присъстваха управителят на ААП (Асоциацията на автомобилните производители в България) Александър Миланов, членовете на управителния съвет Таня Грудева, Храбрин Иванчев и Вихрен Горанчев, както и организаторът на мащабната проява Ивайло Жеглов.
Освен 13-те чисто електрически возила в залите на Изложбения център на "Цариградско шосе" ще бъдат представени седем плъг-ин хибрида, 15 "меки" хибрида и 4 коли на газ. Всичките 60 марки на нашия пазар (с изключение на "Хюндай") ще бъдат на Автосалон София 2019. 4 от тях ще направят дебют на 24-ото софийско изложение.
"Акцентът в следващите години ще бъде в плъг-ин хибридите. Това ще се случи не само в Европа, но и в Китай. Тези коли скоро ще предлагат и над 100 км пробег само на ток, а в същото време ще могат да минават с едно зареждане много километри благодарение и на наличието на двигателя с вътрешно горене", прогнозира Миланов.
В ААП членуват 44 компании, които управляват над 500 продажбени и сервизни комплекси. В тях работят над 7000 души, а инвестициите в последните години надхвърлят 700 млн. лв. Оборотът през последните години е 33 млрд. лева, подчерта Миланов.
в. "24 часа"
"Фалитът на "Астрал Холидейз" може да завлече транспортни фирми"
Обявената процедура за несъстоятелност на един от най-големите туроператори - "Астрал Холидейз", ще предизвика поредно сътресение в българския туристически бранш след кризата от фалита на "Томас Кук". Именно "Астрал" бе представител на "Томас Кук" в България.
В същото време се оказва, че туроператорът има неразплатени задължения към свои доставчици - основно хотели и транспортни фирми. Това съобщи за в."Сега" Румен Драганов от Института за оценки и анализи в туризма. "Точната сума на задълженията не е ясна, но определени хотели няма да си получат парите. Точно колко дължат, могат да го кажат самите те, ликвидаторите или синдиците, когато влязат в дружеството. Ясно е, че положението не е цветущо", заяви Драганов. Според БНТ само на транспортни фирми в Слънчев бряг "Астрал" дължи 400 000 лев
Туроператорът не отговори на въпросите на в. "Сега" има ли други задължения освен покритите от застрахователя, в какъв размер са те и кога партньорите му ще получат дължимите суми. Информация по темата не бе получена и от Министерството на туризма, което ден по-рано определи ситуацията като "много динамична".
Румен Драганов припомни, че след фалита на "Томас Кук" преди две седмици българският му партньор - "Астрал", е предложил да приберат изоставените туристи за своя сметка по домовете им. "Най-вероятно това са сторили фирми, на които сега те също дължат пари", допусна той. На сходно мнение е и шефката на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции Даниела Стоева.
Невъзможността на туроператора да се разплати с партньорите си може да доведе до нови фалити, тъй като част от хотелите в момента чакат пари и от фалиралия "Томас Кук". Британците дължат на български хотели около 35 млн. лв„ изчисли Драганов според последните известни му данни. Той обаче не можа да каже с кои фирми работи в България спрелият дейността си "Астрал Холидейз". При фалита на партньора му - "Томас Кук", преди две седмици стана ясно, че британците са работили с 58 хотела у нас.
в. "Сега"
"Детската градина бие тройно школото по рекет на родителите"
Между 30 и 110 лева се събират в началото на учебната година от родителите на хлапетата в детските градини и училищата, показа проверка на „Монитор".
Сумите варират според възрастта на хлапето. Настойниците на малчуганите от първа група най-често заделят около 50-60 лв., за да осигурят всички необходими помагала, консумативи и играчки и подаръци за госпожите. На изхода на детската градина обаче сумата може да набъбне до 100-110 лв. В същото време родителите на учениците в 11-и и 12-и клас минават по-тънко и се бъркат само за застраховка и „доброволно" дарение, които възлизат на около 30-35 лв. Така се оказва, че рекетът в детската градина е тройно по-голям от този в училище.
След като преди няколко години общините забраниха на директорите да събират средства от майките и татковците, тази роля се прехвърли на родителските колективи и училищни настоятелства. Така в началото на учебната година, съветвани от ръководството, те решават каква сума е необходима. Средствата обаче се събират на сляпо, разказа пред „Монитор" родител, натоварен с тази задача в столична детска градина. Причината е, че заради GDPR-a той няма право да получи списък с имената на малчуганите в групата. Вместо това знае само бройката на децата. Докато родителите на хлапетата от по-горните групи вече са се срещали, то тези в първа, които тепърва се запознават, трябва сами да казват чие е тяхното дете, когато предават сумата. Накрая на отговорника му остава да се надява, че не е пропуснал някого и сметките са точни.
В детските градини най-често сумите се събират за помагала и консумативи за рисуване и писане. Предвидливо още в началото на годината се заделят и пари за подаръци за 8 март, Коледа и рождени дни на госпожите. В някои градини родителите са задължени да отделят средства и за вода, тоалетна хартия, кърпички, чашки. Пари за килими, филтри за кани за вода, допълнителни шкафчета или други удобства, които липсват в обзавеждането на групата, също могат да бъдат предвидени в началото на учебната година. Ако такива обаче бъдат закупени групово, минават като дарение за детската градина от името на един от родителите. Отделно винаги се заделят и по 10-15 лв. за извънредни разходи. Като се тегли чертата и се пресметне сумата за помагала и канцеларски материали, подаръци за госпожите и допълнителни удобства, то за хлапе от първа до трета група се брои между 50 и 70 лв.
в. "Монитор"
"Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори
За десет дни от началото на кампанията партиите са похарчили 756 356 лв. Най-много получени средства е декларирал "Канал 3"
Голямото наддаване за политическа реклама в медиите по време на местните избори започна. За първите десет дни от изборната кампания най-много привлечени средства за политическа реклама е декларирала телевизия "Канал 3", а най-много официално похарчени средства е обявила ВМРО – БНД - 106 827 лв. Това е равносметката от медийния мониторинг за изборите, който фондация "Институт за развитие на публичната среда" (ИРПС) традиционно извършва за всяка изборна кампания.
Десет дни след официалния старт на предизборната кампания на 27 септември общата стойност на подписаните договори, публикувани от наблюдаваните от екипа на медии, възлиза на 756 356 лв.
в. "Капитал".